خبرگزاری کار ایران

یک مسئول خبر داد؛

خسارت ۴۲ میلیارد ریالی تخلفات شکار به محیط زیست خراسان رضوی

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۹۸۳۷

رئیس یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی میزان خسارت تخلفات صید و شکار در هشت ماهه سال جاری را ۴۲ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: بیشترین خسارات مربوط به شکار پستانداران وحشی و پرندگان شکاری بوده است.

به گزارش ایلنا از مشهد، ابوالفضل شعبانی در این خصوص اظهار کرد: در  هشت ماهه نخست سال جاری تعداد ۸۳۰ نفر متخلف دستگیر کردیم که از این متخلفان تعداد ۱۱۰ قبضه سلاح شکاری کشف شده است. در این مدت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ۴۲ میلیارد ریال برآورد شده که بیشترین مورد مربوط به شکار غیرمجاز پستانداران وحشی و قاچاق پرندگان شکاری بوده است. 

شعبانی اظهار کرد: از متخلفان شکار، لاشه ۳۴۰ پرنده وحشی از جمله کبک، تیهو، سیاه‌سینه و  انواع مرغابی، لاشه  ۱۵۱ راس پستاندار از قبیل قوچ و  میش وحشی کل و بز، گراز، تشی و  آهو،  همچنین ۴۴۰ عدد ماهی مربوط به تخلفات صید و شکار، کشف شده است.

رئیس یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، تاکسیدرمی اندام جانوران وحشی را از دیگر تخلفات ذکر کرد و در این زمینه توضیح داد: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۱۳۸۷ عدد انواع  جانوران  وحشی و اجزاء تاکسیدرمی شده آنها که به صورت قاچاق خرید و فروش می‌شدند کشف و با متخلفان برخورد شد.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه چرای غیر مجاز در مناطق چهارگانه تحت حفاظت محیط زیست خراسان رضوی  نیز در هشت ماهه نخست سال از چرای غیرمجاز  ۲۳ هزار و ۵۰۰ راس دام سبک جلوگیری شده و برای این موارد نیز پرونده تشکیل و به مراجع  قضایی ارجاع داده شده است. 

وی همچنین افزود: تعداد ۶۲۰ مورد اخطاریه زیست محیطی برای واحدهای آلاینده ارسال شده است و در بحث تصرفات، تخریب مراتع، قطع  اشجار و برداشت شن  نیز  تعداد ۱۶ پرونده داشتیم که مربوط به  قطع درختان، برداشت گیاهان دارویی و تخریب مراتع  و برداشت شن بوده‌ است.  

شعبانی گفت: یکی از اقدامات مهم محیط‌بانان جلوگیری از شروع به شکار است که زمانی که متخلفین وارد عرصه شده و قبل از اقدام به شکار، محیط‌بانان با حضور به موقع،  ورود پیدا کرده و از شکار جلوگیری می‌کنند که در این زمینه نیز  تعداد ۵۸ مورد جلوگیری از اقدام به شکار گزارش شده است.

وی افزود:  از ابتدای سال جاری تاکنون، کل پرونده‌های در جریان که در  زمینه تخلفات صید و شکار  به  مراجع قضایی ارسال کردیم،  ۴۶۰ فقره بوده که برای  متخلفین پرونده تشکیل شده و به مراجع قضایی ارجاع شده است.

وی رصد و پایش تخلفات در بستر فضای مجازی را از دیگر اقدامات ذکر کرد و افزود: در این هشت ماه، تعداد قابل‌ توجهی اخبار و  گزارش‌های مردمی در زمینه موضوعاتی از جمله بحث خرید و فروش حیوانات وحشی و... داشتیم  که با رصد و پایش نیروهای محیط زیست  در این رابطه ۸ مورد منتج به  کشف جرم شده و متخلفان دستگیر و به مراجع قضایی ارجاع داده شده‌اند. 

رئیس یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که آیا جریمه‌های موجود بازدارندگی لازم در زمینه چلوگیری از تخلفات صید و شکار را دارد، عنوان کرد: در حال حاضر  و  با افزایش جریمه‌ها در چند سال اخیر، این جریمه‌ها تا حدودی بازدارنده  است اما اگر در رابطه با تخلفات شکار، احکام صادره از طرف مراجع قضایی با قدرت بیشتری اعمال قانون شود، بازدارندگی بیشتری هم خواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز