خبرگزاری کار ایران

نگاهی به اهمیت انتخابات خانه مطبوعات قزوین؛

نگاه سیاسی به انتخابات صنفی بزرگترین آسیب به رسانه‌ها است

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۸۵۰۶

تغییر شرایط نامطلوب رسانه‌ها از خود آن‌ها آغاز می‌شود

انتخابات خانه مطبوعات برای اصحاب رسانه اهمیتی اساسی دارد؛ چرا که قوانین موجود باوجود اینکه نسبت به قبل بهبود پیدا کرده اما هنوز هم در موارد بسیاری حمایت چندانی از رسانه‌ها ندارد و رسانه‌ای‌ها خودشان باید به فکر چاره برای خودشان باشند که با داشتن یک تشکل صنفی قوی امکان‌پذیر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، انتخابات پنجمین دوره خانه مطبوعات استان قزوین پس از وقفه‌ای چند ساله در روزهای پایانی پاییز امسال برگزار می‌شود.

خانه مطبوعات نهادی صنفی است که باید با تلاش‌های خود جای خالی قوانین حمایتی حوزه رسانه را پر کند، از این رو انتخاب افرادی که دغدغه صنفی را مد نظر داشته باشند امری کاملا ضروری است.

این دوره درحالی برگزار می‌شود که تعداد زیادی از اصحاب رسانه استان، عملکرد دوره چهارم را نامطلوب می‌دانند و از این رو به دنبال انتخاب افرادی هستند که روند را تغییر داده و دستاوردهای قابل لمس برای آن‌ها به همراه داشته باشند.

البته منتخبین دوره چهارم از عملکرد خود دفاع کرده و معتقدند متناسب با وظایفی که در اساسنامه قرار دارد، اقدامات مختلفی انجام داده‌اند که حمایت از رسانه در زمان کرونا، برگزاری اردو و جشنواره ازجمله آن‌ها است.

عدم حمایت کافی قوانین موجود از اصحاب رسانه

به هر حال این انتخابات برای اصحاب رسانه اهمیتی اساسی دارد؛ چرا که قوانین موجود با وجود اینکه نسبت به قبل بهبود پیدا کرده اما هنوز هم در موارد بسیاری حمایت چندانی از رسانه‌ها ندارد و رسانه‌ای‌ها خودشان باید به فکر چاره برای خودشان باشند.

معیشت و اقتصاد رسانه بیشترین مشکل رسانه‌ها است، از خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری تا روزنامه‌ها و نشریات حمایت مالی چندانی ندارند و باید روی پای خودشان باشند و نبود این حمایت مالی تهدیدی جدی برای رسانه‌ها است که از ابعاد مختلف قابل بررسی است.

رقابت 23 داوطلب برای ورود به هیات مدیره خانه مطبوعات قزوین

از شروع زمان ثبت نام تا پایان مهلت 35 نفر برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی کردند که کم کم تعدایی از آن‌ها انصراف داده و درحال حاضر 23 داوطلب باقی مانده‌اند.

انتخابات روز ۲۸ آذر برگزار می‌شود، اما باید توجه داشت که نباید به این انتخابات نگاه سیاسی داشت، باید صرف نظر از نگرش و سلایق مختلف فکری افرادی انتخاب شوند که برای صنف رسانه دستاورد عملی داشته و حامی آن‌ها باشند.

نگاه سیاسی به این انتخابات به خود رسانه‌های استان آسیب خواهد زد، از این رو باید افراد فارغ از نگرش سیاسی انتخاب شوند، مسئول اجرای انتخابات هم باید قانون را فصل‌الخطاب قرار دهد.

منتخبین خانه مطبوعات برای پویایی رسانه‌ها برنامه داشته باشند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین هم درباره تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات خانه مطبوعات گفت: آیین نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معیار ما در تمام حوزه‌ها خواهد بود و این امر کمک می‌کند انتخابات خانه با کمترین انحراف و خطای سهوی برگزار شود.

حسین براتی با اشاره به عملکرد و وظایف خانه مطبوعات عنوان کرد: ما باید این فرصت و بستر را به درستی فراهم کنیم که اصحاب رسانه و حوزه مطبوعات استان دارای خاستگاه صنفی تحت لوای خانه مطبوعات استان باشند و هر فردی علاقه‌مند است در این بخش فعالیت داشته باشد.

وی ادامه داد: منتخبین خانه مطبوعات باید برای پویایی و خروج از رخوت و کسلی که برخی استان‌ها با آن درگیر هستند برنامه داشته باشند تا قزوین مانند آن استان‌ها نباشد.

این مسئول تاکید کرد: باید زمینه‌ای فراهم شود که افراد علاقمند به حوزه رسانه بتوانند با زمینه‌ای که فراهم شده و قانون فراهم کرده در خانه مطبوعات عضو و یا برای هیأت مدیره کاندیدا شوند و در صورت انتخاب هم تمام همت آن‌ها متوجه رسالت حوزه اطلاع رسانی و رسانه باشد و برای اعتلای نام قزوین بیشترین تلاش را داشته باشند.

آموزش در خانه مطبوعات مورد توجه قرار گیرد

وی عنوان کرد: خانه مطبوعات باید بتواند نقش آفرینی حداکثری داشته باشد و در کنار نظارت و حمایت از حوزه مطبوعات، بخش اقتصادی و بیمه‌ای، آموزش و سطح ارتقای سواد رسانه در بین رسانه‌ها و در سطح استان را هم مورد توجه قرار دهد که می‌تواند کاربرد خوبی داشته باشد؛ چرا که به‌روز بودن اطلاعات فعالین حوزه‌های خدمات رسانی می‌تواند خوراک فکری خوبی را به مخاطب منتقل کند.

براتی با تاکید بر حفظ جایگاه رسمی تشکل‌های خانه مطبوعات گفت: در این صورت خانه می‌تواند مشکلات صنفی رسانه را از بخش دولتی و غیردولتی پیگیری کند.

وی خاطرنشان کرد: خانه مطبوعات می‌توان در راستای مطالبه‌گری و حل مشکلات هم نقش آفرین باشد و ما هم سعی می‌کنیم با منتخبین تعامل سازنده و خوبی داشته باشیم.

صحبت‌های مدیرکل ارشاد استان هم که متولی حوزه رسانه‌ها است به ضرورت توجه به رسانه‌ها و استیفای حقوق آن‌ها تاکید دارد و این نشان می‌دهد که راه حل بهبود وضعیت رسانه‌ها در شرایط کنونی خود آن‌ها هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز