خبرگزاری کار ایران

ایلنا از رسانه‌های قزوین گزارش می‌دهد؛

سیاست‌زدگی سد راه وحدت رسانه‌های قزوین است/ چشم به راهی رسانه‌های قزوین برای خانه‌ای که ناجی باشد

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۸۱۰۸

وحدت رسانه‌ها یکی از عوامل مهم و اساسی در راستای تحقق مطالبات صنفی است اما براساس نظر اصحاب رسانه استان، سیاست‌زدگی باعث شده این امر پس از سال‌ها هنوز در آرزو باقی مانده و در عمل قدمی برای تحقق آن برداشته نشود، خانه مطبوعات هم اسیر همین سیاسی‌کاری‌ها شده و درواقع این روزها رسانه‌های استان بی خانه هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، موضوع رسانه‌ها در قزوین و مشکلات آن‌ها داستانی است که سال‌ها درباره آن بحث شده، اما تاکنون راهکار عملی برای حل این مشکلات را شاهد نبودیم.

شاید رسانه‌های استان با وحدت بتوانند به مطالبات خود دست پیدا کنند؛ بپذیریم یا نه وحدت رسانه‌ها امری ضروری است که خود اصحاب رسانه استان هم آن را پذیرفته‌اند، اما این پذیرش صرفا به زبان بوده و در عمل همان آش و همان کاسه قبلی را شاهد هستیم.

رسانه‌های قزوین با نقد درست بیگانه‌اند

حسن عابدینی درباره وحدت رسانه‌ها به خبرنگار ایلنا گفت: رسانه‌ها به طور طبیعی باتوجه به نگاه متفاوتی که دارند به طور کامل با هم هماهنگ نیستند اما تعدادی از آن‌ها را هم داریم که در مطالبات مردمی هماهنگ عمل می‌کنند.

مدیرمسئول خبرگزاری مهر در استان قزوین ادامه داد: وحدت کامل در مسائل سیاسی و مطالبات مردمی هیچ وقت حاصل نمی‌شود؛ چون مطالبات دارای اولویت در رسانه‌ها متفاوت است، درباره موضوعات صنفی هم در برخی موارد مانند ضرورت ساماندهی خبرنگاران وحدت نظر وجود دارد.

سیاست‌زدگی سد راه وحدت رسانه‌های قزوین است/ چشم به راهی رسانه‌های قزوین برای خانه‌ای که ناجی باشد

وی با اشاره به اینکه جریان رسانه‌ای متحد به پیگیری مطالبات کمک می‌کند، گفت: نقد کردن قابل پذیرش است اما با اینکه مشکلات و نقدها به فضای عمومی رسانه‌ای و تخریب کشیده شود مخالف هستم، اگر در یک جریان رسانه‌ای صحیح نتوانیم مطالبات خود را پیگیری کنیم، چطور می‌توانیم به دنبال مطالبات مردم باشیم.

این فعال رسانه استان با تاکید بر اینکه نقد از تخریب و دخالت دادن مسایل شخصی و هوچی‌گری متفاوت است، ادامه داد: فضای نقد درست در رسانه‌های استان شکل نگرفته و برخی از رسانه‌ها این موضوع را رعایت نمی‌کنند.

عابدینی گفت: مادامی که آستانه صبر ما پایین است و نگاه‌ها حتی در خانه مطبوعات و نسبت به مسایل صنفی هم سیاسی باشد مشکلات پابرجا است، وقتی لیست خانه مطبوعات آینده از همین الان سیاسی و حزبی بسته شود و کار صنفی در آغاز سیاسی باشد ما راه به جایی نمی‌بریم زیرا باید بپذیریم صنف جای نگاه سیاسی نیست و باید رسانه‌ها در فضایی عادلانه، به دور از بازی سیاسی و شفاف پیش بروند.

ناتوانی رسانه‌ها در انتقال صدای خود به گوش مسئولان

خبرنگار خبرگزاری ایرنا در قزوین هم گفت: یکی از رسالت‌ها در رسانه، جریان سازی و همگرایی است که در استان نداریم و بنابراین مطالبه‌گری محقق نشده؛ البته این موضوع بارها مطرح شده و همه در مورد آن اتفاق نظر دارند اما در عمل هر رسانه و خبرنگار راه خود را می‌رود؛ اگر رسانه‌ها در  موارد مختلف و مشکلات استان هماهنگ عمل کنند سریع‌تر به هدف خواهند رسید و به اتفاق مثبت منجر می‌شود.

هادی درزی رامندی ادامه داد: پراکندگی در حوزه رسانه باعث شده نتوانیم مسایل و مشکلات استان را در سمت و سویی که به اقدام عملی برای آن‌ها منجر شود مطرح کنیم؛ شاید ایجاد یک شورا، انجمن و یا کانون به جریان سازی و هم فکری رسانه‌ها کمک کند.

سیاست‌زدگی سد راه وحدت رسانه‌های قزوین است/ چشم به راهی رسانه‌های قزوین برای خانه‌ای که ناجی باشد

وی تاکید کرد: بارها گفته شده که صنف رسانه صدای خود نبوده‌اند و نتوانستند مطالبات مختلف را به گوش مسئولان برسانند، مسئولان ارشد هم بر حل مشکلات تاکید داشتند؛ اما هرچه بوده در کلام بوده و مشکلات همچنان باقی مانده، در این فضا وحدت رسانه‌ها می‌تواند به حل آن‌ها کمک کند.

درزی رامندی گفت: فعال شدن دوباره  انجمن صنفی روزنامه نگاران هم می‌تواند یک راهکار باشد.   

حرف از وحدت، راه به جایی نبرده است

مدیرمسئول روزنامه ولایت قزوین گفت: روزنامه‌ها به دلیل اشتراکات صنفی باید در جبهه داخلی تفاهم داشته باشند؛ در دیدگاه نظری همه این موضوع را پذیرفته‌اند اما در عمل شاهد اجرای آن نیستیم.

سیاست‌زدگی سد راه وحدت رسانه‌های قزوین است/ چشم به راهی رسانه‌های قزوین برای خانه‌ای که ناجی باشد

سید عبدالعظیم موسوی ادامه داد: با درنظر داشتن هویت صنفی اگر بنا باشد روزنامه‌ها و نشریات مورد بی اعتنایی یا حمایت قرار گیرند، تمام رسانه‌ها را شامل می‌شود و در نوع رسانه‌ها تفاوتی ندارد؛ بنابراین رسانه‌ها اگر متحد باشند به نتیجه می‌رسند و دیدگاه‌های کم بینانه و خودمحور به نتیجه مطلوب منجر نمی‌شود.

وی ادامه داد: راهکار رسیدن به وحدت، خانه مطبوعاتی است که از دل همه رسانه‌ها و با دیدگاه‌های متفاوت باشد و عناصر سیاسی در انتخابات آن دخالت نداشته باشند تا بتواند خانه تمام رسانه‌ها باشد.

سیاست بر نگاه صنفی سایه انداخته

 سردبیر نشریه پیام شهر هم گفت: قزوین استانی سیاسی است و این سیاست زدگی در رسانه‌ها هم با شدت بیشتری دیده می‌شود و سبب شده که مسایل صنفی تحت تاثیر قرار گیرد و به همین خاطر در سطح قزوین شاید بیشتر از سایر استان‌ها با مشکلات صنفی و معیشتی خبرنگاران مواجه هستیم؛ باید باوجود تفاوت دیدگاه‌ها در برخی مسایل به اشتراک نظر برسیم در غیر این صورت، آسیب‌های بیشتری را متحمل می‌شویم.

حیدر ولی زاده ادامه داد: در انتخابات خانه مطبوعات که در حال حاضر مطرح است باید نگاه سیاسی کنار گذاشته شده و انتخاباتی کاملا صنفی داشته باشیم، دیدگاه جریانی در این باره کاملا اشتباه است و باید از افرادی حمایت کنیم که بر اصول صنفی تاکید دارند و چنین خانه‌ای می‌تواند برای احیای حقوق مشترک اقدام کند.

سیاست‌زدگی سد راه وحدت رسانه‌های قزوین است/ چشم به راهی رسانه‌های قزوین برای خانه‌ای که ناجی باشد

این فعال رسانه استان تاکید کرد: نباید اجازه دهیم اختلاف دیدگاه‌ها به صنف خبرنگاری سایه بیندازد، رسانه‌ها با حفظ استقلال می‌توانند در راستای اهداف مشترک حرکت کنند و هم اندیشی داشته باشند، با این حال برخی رسانه‌ها به عدم وحدت دامن می‌زنند.

استقلال رسانه‌ها راهکار حل مشکلات

سردبیر هفته نامه نسیم قزوین هم گفت: رسانه‌های استان ابزار دست جریانات سیاسی هستند و اهالی رسانه در به قدرت رساندن همه افراد جامعه نقش دارند اما درباره خودشان اینطور نیست و بیشترین آسیبی که رسانه‌ها خورده‌اند از ناحیه خودشان بوده است.

امیرعلی رضایی ادامه داد: رسانه‌های دولتی مشکل اقتصادی ندارند و به‌عنوان حقوق‌بگیر کار می‌کند و دغدغه حیات رسانه را ندارد؛ اما بخش مستقل ناچار است برای تامین هزینه‌های خود خیلی از حرف‌ها را نزند و دچار نگاه کاسب کارانه شود، در غیر این صورت نمی‌تواند دوام بیاورد.

سیاست‌زدگی سد راه وحدت رسانه‌های قزوین است/ چشم به راهی رسانه‌های قزوین برای خانه‌ای که ناجی باشد

وی عنوان کرد: فضای مجازی انحصار خبر و اطلاع رسانی را از قشر خاص خبرنگار گرفته است و هزینه‌های بالای چاپ و نشر هم باعث شده تعداد انگشت شماری از رسانه‌های مکتوب باقی بمانند و انجمن‌های صنفی وابسته به رسانه‌ها هم توان لازم را برای دفاع از رسانه‌ها ندارند.

عضو دو دوره خانه مطبوعات استان ادامه داد: اهالی رسانه باید با انتخاب نمایندگان دلسوز و توانمند مانند گذشته قدرت مطالبه‌گری داشته باشند، متاسفانه الان به جایی رسیده‌ایم که خانه با اهل خودش نیز غریبه شده است.

وی گفت: تا زمانی که برخی رسانه‌ها ذیل  کانون‌های قدرت فعالیت دارند امیدی به رونق و اصلاح نیست؛ زیرا این نوع رسانه‌ها دغدغه اقتصاد ندارد و تا زمانی که دغدغه خدمت و روشنگری وجود نداشته باشد هر اقدامی در نطفه خفه خواهد شد.

سوء استفاده مدیران ناکاربلد از عدم وحدت رسانه‌ها

مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه خبر قزوین هم گفت: با  وجود اینکه وحدت در راستای اهداف ضرورت دارد؛ اما رسانه‌های استان از نظر وحدت نمره مطلوبی ندارند.

آزاده رحمانی ادامه داد: یکی از اهداف مشترک رسانه‌ها تمایز قایل شدن بین خبرنگارها و ویزیتورها است؛ در حال حاضر در این حوزه، وضعیت اسفناک شده و برخوردهایی می‌بینیم که در شأن خبرنگاران استان نیست، حل این مشکل با وحدت امکانپذیر است.

سیاست‌زدگی سد راه وحدت رسانه‌های قزوین است/ چشم به راهی رسانه‌های قزوین برای خانه‌ای که ناجی باشد

وی عنوان کرد: توجه به منفعت شخصی و حزبی باعث شده خوبی‌های مدیران حزب مخالف و بدی‌های مدیران حزب موافق را نبینیم، باید معیارهای خاصی برای مدیران قایل شویم و اگر مدیری آن‌ها را رعایت نکرد انتقاد کنیم و از مسئولان بالاترش بخواهیم او را کنار بگذارد اما چون وحدت نداریم، مدیران کارنابلد از این شکاف استفاده کرده و سال‌ها در جایگاه خود باقی می مانند.

وی عنوان کرد: خانه مطبوعات و نشست‌های هم اندیشی رسانه‌ها راهکار رسیدن به وحدت است؛  باید از مسئولان مربوط بخواهیم انتقادپذیری را در کارمندان‌شان تقویت کنند، قرار نیست به خاطر انتقاد حذف شویم.

 

انتهای پیام/
سید مصطفی جعفری
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز