خبرگزاری کار ایران

ایلنا از خوزستان خبر می‌دهد؛

آب خیابان‌های اهواز را فرا گرفت/ تصمیمات لحظه آخری مدیریت بحران مردم را کلافه کرده است+فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۹۸۴۱

با بارش باران از ساعات اولیه دوشنبه ۲۹ آبان‌ماه بسیاری از خیابان‌های اهواز پر از آب شد تا باری دیگر داستان قدیمی روزهای بارانی اهواز تکرار شود.

به گزارش ایلنا از خوزستان، از ساعات اولیه امروز بارش باران در سراسر استان آغاز شده و در اهواز نیز تا این ساعت بیش از ۲۰ میلی‌متر باران ثبت شده است.

طبق تصاویر ارسالی از مخاطبین ایلنا بسیاری از مناطق اهواز و حتی می‌توان گفت کل خیابان‌های شهر از آب پر شده و تردد را برای شهروندان سخت کرده است.

خاموش شدن خودروها

بالا آمدن آب در برخی خیابان‌ها تا حدی بوده که آب وارد پارکینگ‌ها و اتوبوس‌های شهری شد و جدول‌های کنار خیابان را پنهان کرد و همین امر باعث خاموش شدن تعدادی خودرو در خیابان‌ها شد.

تعطیلی مداس در نوبت صبح و عصر

طبق اعلام اداره‌ کل مدیریت بحران استانداری خوزستان در ساعت حدود ۶ صبح، تمام مدارس در استان در نوبت صبح و عصر به صورت غیر حضوری بود ولی در این میان صحبتی از تعطیلی دانشگاه‌ها و ادارات نبود.

تصمیمات لحظه آخری مدیریت بحران استانداری خوزستان مردم اهواز و استان را کلافه کرده و تصمیمات این اداره در آلودگی‌ها اخیر هوا نیز صحتی بر این ادعا است به طوری که برخی شهرها در استان‌های دیگر با میزان آلودگی کمتر تعطیل می‌شدند ولی خبری از تعطیلی در خوزستان نبود و تنها در چند روز و لحظه آخر اقدام به تعطیلی مدارس کردند که واکنش‌های بسیاری در فضای مجازی به دنبال داشت.

تصمیمات مدیریت بحران به حدی ناگهانی است که شهروندان را دچار اشتباه می‌کند، تا جایی که اگر می‌خواهند دچار‌ چنین اشتباهاتی به خصوص برای فرزندان دانش آموز خود نشوند باید از ساعات پایانی شب تا صبح زود به صورت مداوم اخبار را لحظه‌ای بررسی کنند تا در صورت تعطیلی مدارس از آن مطلع شوند.

پس‌زدگی فاضلاب در باران‌های اخیر نیز در شهر مشاهده شده بود که مهر تاییدی چند باره بر اجرای ضعیف شبکه فاضلاب در شهر است ولی در کمال تعجب برخی مدیران استان وضعیت آبگرفتگی خیابان‌ها را خوب توصیف کردند.

اعتراض کارکنان و کارمندان به تصمیمات مدیریت بحران

طبق شنیده‌ها بسیاری از کارمندان به دلیل وضعیت خیابان‌ها و مشکلات تردد به محل کار خود نرفتند تا با این کار اعتراض خود را نسبت به مدیریت ضعیف بحران در استانداری خوزستان نشان دهند.

اثرگذاری کم اجرای شبکه فاضلاب در اهواز

مدیران استان هر ساله وعده بهبود وضعیت در سال آینده را می‌دهند ولی با گذشت سال‌ها چیزی تغییر نکرده و مردم خواهان پاسخ از مدیریت آبفا خوزستان، شهرداری اهواز و استانداری خوزستان هستند چراکه اعتبارات بسیار زیادی در بخش شبکه فاضلاب و سیستم دفع آب‌های سطحی و به خصوص فاضلاب هزینه شده ولی کمترین اثر را داشته است.

بارش باران ادامه دارد و طبق تجربه گذشته احتمال آبگرفتگی شدید در بسیاری از شهرستان‌ها مانند کارون و باوی وجود دارد.

ما هم نسبت به این وضعیت معترضیم

رئیس شورای شهر اهواز در گفت‌وگو با ایلنا درباره مشکلات مردم اهواز به دلیل آبگرفتگی معابر گفت: مناطق زیاد و شریان‌های مهمی از شهر اهواز دچار آبگرفتگی شده است. تردد در بیشتر مناطق اهواز هم اکنون با دشواری صورت می‌گیرد.

سید محمدعلی پورموسوی ادامه داد: پرسنل شهرداری پمپ‌هایی که لازم است را برای خارج کردن آب‌های سطحی نصب کرده‌اند و در برخی مناطق که این آب گرفتگی‌ها به دلیل مشکلاتی که در شبکه فاضلاب وجود دارد و با این بارندگی تشدید شده نیز پمپ‌های اضافی نصب کرده‌اند که بتوان آب ها را به نقطه دیگری که مشکل آبگرفتگی ندارند، انتقال داد. 

وی اضافه کرد: در هر صورت دستگاه‌های خدماتی آن تمهیداتی که در این شرایط باید انجام می‌شده را دارند انجام می‌دهند. بارندگی بسیار شدید بوده و در یک زمان بسیار کوتاه در برخی نقاط بین 25 تا 30 میلی متر  بارش داشتیم که باعث شده منداب‌ها به سرعت ایجاد شود و این منداب‌ها زمان می‌برد که از سطح خیابان‌ها جمع آوری شوند یعنی حدودا بین یک تا 6 ساعت طول خواهد کشید. البته هم اکنون بارندگی ادامه دارد و هنوز به مجموعه خدماتی برای جمع آوری  آب‌ها فرصتی داده نشده است.  

رئیس شورای شهر اهواز تصریح کرد: برای برطرف شدن مشکل جمع آوری آب‌های سطحی در شهر اهواز باید یک طرح جامع داشته باشیم آن هم جدای از مجموعه دفع فاضلاب شهر اهواز که در سال های اخیر حتی مسئولان کشور و رهبری هم به این موضوع ورود کردند و فرمودند وضعیت فاضلاب اهواز باید اصلاح شود، هنوز ناتمام مانده و اصلاح اساسی در آن انجام نشده است. 

پورموسوی افزود: حتی اگر روزی پروژه فاضلاب شهر اهواز هم تمام شود باز ما ناگزیریم مشکل آب‌های سطحی را به طور کلی برطرف کنیم. این طرح خودش نیاز به عدد هنگفتی دارد، آن هم برای اهواز که به لحاظ جغرافیایی شرایط خاصی دارد. هنوز گودبرداری‌هایی که برای دفع و ترمیم فاضلاب انجام شده به همان شکل باقی مانده و به شبکه اصلی وصل نشده اند و آنجا هم با مشکلاتی مواجهیم.

وی گفت: آب‌های سطحی و نوع بارش‌ها در اهواز که عمدتا در مدت زمانی کوتاه، حجم بالایی از بارش را داریم همه دست به دست هم داده و مشکل آبگرفتگی را در سطح شهر به وجود می آورد. برای آب های سطحی باید طرح علاج بخشی را به صورت کامل انجام دهیم که اگر آبفا هم به طور کامل مشکلات فاضلاب را برطرف کند آن موقع مشکل آبگرفتگی در سطح خیابان ها به طور کامل برطرف می شود.

پور موسوی ادامه داد: واقعیت این است که ما در اهواز با امکاناتی که ارائه می شود در زمان بارندگی‌ها این مشکلات را داریم. البته ممکن است ضعف مدیریتی و هماهنگی و ضعف ارائه به موقع امکانات هم در این مشکلات دخیل باشند. ما هم به عنوان نماینده مردم در شورا به این وضعیت معترضیم و در جلساتی که در شورای شهر برگزار می‌شود مرتب این مشکلات را تذکر می‌دهیم.

وی افزود: از مسئولان می‌خواهیم امکاناتی را که در اختیار دارند به موقع در اختیار دستگاه‌های خدماتی قرار دهند که حداقل این بارش‌ها گرفتاری‌های کمتری را برای مردم ایجاد کند.                             

آب خیابان‌های اهواز را فرا گرفت/ تصمیمات لحظه آخری مدیریت بحران مردم را کلافه کرده است+فیلم

آب خیابان‌های اهواز را فرا گرفت/ تصمیمات لحظه آخری مدیریت بحران مردم را کلافه کرده است+فیلم

آب خیابان‌های اهواز را فرا گرفت/ تصمیمات لحظه آخری مدیریت بحران مردم را کلافه کرده است+فیلم

انتهای پیام/
سروش یوسفی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز