خبرگزاری کار ایران

یک فعال کارگری مطرح کرد؛

بی‌توجهی برخی اعضای شورای عالی کار به معیشت کارگران و بازنشستگان

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۶۴۴۶

وزیر کار نظرات خود را به جامعه کارگری تحمیل می‌کند

دبیر اجرایی خانه کارگر تشکیلات ساوه و زرندیه گفت: به رغم اینکه تورم کنترل نشد، دستمزد هم افزایش نیافت پس می‌توان نتیجه گرفت که توجهی به معیشت جامعه کارگری و بازنشستگان نشده است.

داوود میرزایی با اشاره به وعده‌های وزیر کار مبنی بر افزایش حقوق کارگران براساس تورم در طول سال به خبرنگار ایلنا گفت: مقرر بود اگر چنانچه تورم مهار نشد و قیمت‌ها افزایش پیدا کرد، حقوق جامعه کارگری افزایش یابد. به رغم اینکه تورم کنترل نشد، دستمزد هم افزایش نیافت پس می‌توان نتیجه گرفت که توجهی به معیشت جامعه کارگری و بازنشستگان نشده است.

میرزایی ادامه داد: برخی اعضای شورای عالی کار نه تنها به قانون پایبند نماندند حتی ماده 41 و تبصره‌های زیرمجموعه آن را رعایت نکردند، یک عددی روی میز گذاشتند و بدون در نظر گرفتن سبد معیشت آن را نهایی کردند.

وی اظهار داشت: از سویی کارگران را دعوت به چانه‌زنی با کارفرما می‌کنند، سوال اینجاست چه شخصی و کدام کارگر می‌تواند با کارفرما چانه‌زنی کند؟ در کدام شرکت‌های تولیدی و واحدهای صنعتی، شورای اسلامی یا تشکل‌های مستقل جامعه کارگری را ایجاد کردید که بتوانند با کارفرما چانه‌زنی کنند؟ مگر می‌شود هزاران کارگر همگی با هم با کارفرما چانه‌زنی کنند و هر کارگری برای خودش صحبت کند تا حقوقش افزایش یابد؟

دبیر اجرایی خانه کارگر تشکیلات ساوه و زرندیه افزود: قطعاً باید نمایندگان مستقل و قانونی کارگران حضور داشته باشند که بتوانند از سوی این قشر با کارفرما چانه‌زنی کنند. این در حالی است که اعضای شورای عالی کار خود از چانه‌زنی فرار می‌کنند.

وی بیان داشت: آنها معتقد هستند قانون اجازه نمی‌دهد در بازه زمانی یک ساله، 2 مرتبه حقوق کارگر افزایش یا ترمیم یابد اما در پاسخ باید گفت شما در همان مصوبه اصلی در شورای عالی کار، قانون را زیر پا گذاشته‌اید و حالا دم از قانون‌مداری می‌زنید.

این فعال کارگری تأکید کرد: کدام‌ یک از مجموعه‌ها و زیرمجموعه‌های وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و حتی سازمان تأمین اجتماعی مانند مجموعه «شستا» در حال حاضر شورای اسلامی کار و یا نماینده مستقل جامعه کارگری دارند؟

میرزایی ابراز داشت: آقای وزیر کار عنوان می‌کند که «با تمام توان در کنار کارگر ایستاده است» اما باید گفت شما از مطالبه‌گری جامعه کارگری دفاع نمی‌کنید و نتوانسته‌اید مطالبات کارگران را از دولت بگیرید.

وی اضافه کرد: نیمی از جامعه کشور که تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار دارند، بازنشستگان و مستمری‌بگیران هستند و به تبع حکم شورای عالی کار و حقوق جامعه کارگری، مورد ظلم قرار گرفته‌اند. ما شاهد آن هستیم که قدرت خرید جامعه کارگری و بازنشستگان کاهش پیدا کرده و آنها به اجبار از بسیاری از خواسته‌های خود  چشم‌پوشی کرده‌اند.

دبیر اجرایی خانه کارگر تشکیلات ساوه و زرندیه به وضعیت اقتصادی و معیشتی کارگران و خانواده‌های آنها اشاره کرده و گفت: جامعه کارگری در شرایطی قرار گرفته‌ که به‌رغم اینکه فرزندان این قشر موقعیت‌های مناسبی دارند، اما برای تحصیل و ازدواج با مشکلات زیادی روبرو هستند و سعی می‌کنند با ورود به بازار کار به نحوی کمک معیشت و اقتصاد خانواده باشند. 

انتهای پیام/
شایسته سلامی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز