خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

کمبود سرویس بهداشتی چالش گردشگران داخلی و خارجی در آذربایجان غربی

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۵۶۸۰

وجود سرویس بهداشتی مناسب در اماکن تاریخی از اهمیت بالایی برای گردشگران برخوردار است با این وجود این موضوع از چشم مسئولین استان پنهان مانده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وجود سرویس بهداشتی مناسب در اماکن تاریخی اهمیت بالایی برای گردشگران داخلی و خارجی دارد با این وجود این موضوع از چشم مسئولین استانی پنهان مانده و اکثر اماکن تاریخی و گردشگری استان فاقد سرویس بهداشتی مناسب هستند. بطوریکه وضعیت سرویس های بهداشتی در مسیرهای گردشگری استان  تبدیل به چالشی برای برگزار کننده‌های تور شده است. این مشکل در محوطه هایی که ثبت جهانی شده‌اند بیشتر به چشم می خورد. برگزار کنندگان تورهای گردشگری مجبور هستند بخشی از برنامه‌های روزانه خود را براساس مکان‌های که سرویس بهداشتی مناسب دارند، اختصاص دهند و گاهی زمان روزانه خود را که می‌تواند صرف بازدید از محوطه‌ها و مکان‌های تاریخی  شود، به پیدا کردن سرویس بهداشتی تلف شود.

بهرام اسدی یکی از  راهنمایان گردشگری آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، بیان کرد: در مسیرها با نبود سرویس بهداشتی و توالت فرنگی روبرو هستیم. ما در زیر ساخت جاده‌ای، عوارضی و جایگاه پلیس راه ساخته ایم اما ساخت سرویس بهداشتی را در نظر نگرفته‌ایم.

اسدی افزود: در بناها و محوطه‌های تاریخی که محوطه سازی انجام شده مشکل سرویس بهداشتی به شکل دیگری وجود دارد. سرویس بهداشتی‌های این محوطه‌ها به صورت کانکسی است در فصل گرما این سرویس ها با مشکل مواجه می شوند و قابل استفاده نیستند.

وی افزود: گردشگران خارجی وقتی به ایران می آیند مشکل استفاده از سرویس بهداشتی دارند. باید در نظر بگیریم که میانگین سنی گردشگران خارجی ایران بالاست و این مشکل نمود بیشتری دارد.

این راهنمای گردشگری معضل سرویس های بهداشتی را در چند محور دسته بندی کرد و افزود: نخست نبود سرویس بهداشتی در مسیرهاست و پس از آن کمبود سرویس بهداشتی است.

وی تصریح کرد: در برخی مسیرها با مجتمع‌های بین راهی مواجه هستیم که حتی برای خدمات سرویس بهداشتی از مسافران وجه دریافت می‌کنند اما توالت‌های آنها وضعیت مناسب ندارد.

اسدی گفت: مورد بعدی کمبود سرویس های بهداشتی فرنگی است. به طور مثال ما در تور  برای مراجعه به محل هایی که سرویس بهداشتی فرنگی دارند، برنامه ریزی می کنیم. اما در نظر بگیرید به طور مثال در یک رستوران که تنها یک چشمه فرنگی دارد، هم زمان سه تور سی نفره حضور داشته باشند. گاهی حتی مسافری که هزاران کیلومتر برای دیدن استان سفر کرده به دلیل مشکلات و مریضی که نیاز مبرم به سرویس بهداشتی دارد ترجیح می دهد یک روز گشت خود را از دست دهد اما برای دسترس به سرویس بهداشتی در هتل بماند.

وی با اشاره به فاصله بین دو فصل رونق گردشگری در استان نیز گفت: معدود محل هایی که سرویس بهداشتی فرنگی دارند نیز وضعیت مناسبی ندارد. بین دو فصل گردشگری استان فاصله است و این فاصله باعث می شود به وضعیت این سرویس ها رسیدگی نشود. 

نصب ۱۲۰ تابلوی راهنمای سرویس‌های بهداشتی در آذربایجان غربی

مرتضی صفری، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی از نصب ۱۲۰ تابلوی راهنمای سرویس‌های بهداشتی در سطح استان خبر داد و گفت: در سطح استان چندین چشمه سرویس بهداشتی متعلق به این اداره‌کل وجود دارد که تعدادی از آنها در سال جاری احداث شده است.

وی ادامه داد: همچنین ۲۳۸ چشمه سرویس بهداشتی متعلق به سایر دستگاه‌های اجرایی در استان وجود دارد که متاسفانه تعدادی از آنها نیز غیرفعال بوده یا مشکلاتی را دارند که با انجام نظارت‌های مستمر برای رفع مشکل تعدادی از آنها اقدامات عملی آغاز شده است.

صفری تصریح کرد: با توجه به تاکید ضرغامی برای احداث سرویس‌های بهداشتی جدید و رفع مشکل آنها تاکنون ۱۶ جلسه برای ساماندهی سرویس‌های بهداشتی در استان برگزار شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: در این راستا تاکنون ۱۶ نقطه برای احداث سرویس بهداشتی دائم و پرتابل به سرمایه‌گذاران پیشنهاد شده و نیز پنج نقطه پیشنهادی آماده سرمایه‌گذاری است.

وی با اشاره به نصب ۱۲۲ عدد  پوستر ستاد اجرایی خدمات سفر آذربایجان غربی در سطح استان گفت: مسافران می‌توانند هرگونه مشکل در سرویس‌های بهداشتی را با شماره ۰۹۶۲۹ در میان بگذارند که در اسرع وقت نسبت به رفع مشکلات و پیگیری مطالبات مردمی اقدام خواهد شد.

به گزارش ایلنا، رونق گردشگری و قرار گرفتن محوطه های تاریخی در مسیر گردشگران نیازمند رسیدگی به زیر ساخت های آنها به ویژه سرویس بهداشتی است. تنها چند ماه به آغاز فصل رونق گردشگری در استان در بهار باقی مانده است و می توان با برنامه ریزی وضعیت سرویس های فعلی و کمبود ها را بررسی کرد.

انتهای پیام/
بیتا اختیاری
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز