خبرگزاری کار ایران

سخنگوی دولت:

مجلس با افزایش حقوق پلکانی به نفع طبقات پایین‌تر موافقت نکرد

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۴۶۱۸

حقوق کارگران به‌رغم افزایش به ۷۹ میلیون ریال هنوز هم کم است

سخنگوی دولت گفت: در موضوع حداقل بگیران دولت در ۲ سال گذشته در ارایه لایحه بودجه به مجلس پیشنهاد افزایش حقوق حداقل بگیران را ۳۰ و حداکثر بگیران را تا ۱۰ درصد داد، یعنی حالت پلکانی معکوس به نفع طبقات پایین‌تر، که البته هر ۲ سال مجلس با این پیشنهاد موافقت نکرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، علی بهادری جهرمی در نشست با دانشجویان دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) گفت: یکی از فلسفه‌های قرآن کریم که برخی روزها را به ایام الله نام می‌برد این است که ایام و موقعیت‌های خاص این ظرفیت و توانایی را دارند که بتوانند پرده‌هایی از حقیقت را نمودار کنند و به طور قطع ۱۳ آبان نیز در انقلاب اسلامی یکی از این ایام بود و به برکت اخلاص انقلابیون و راهبرد حضرت امام راحل از آن بهره‌مند شدیم.

سخنگوی دولت ادامه داد: آغاز سال‌روز ۱۳ آبان با تبعید امام راحل در سال ۴۳ بود، بعد از آن کشتار دانش‌آموزان در آبان ۵۷ و سپس پاسخ قاطع و کوبنده دانشجویان و بخشی از دانش‌آموزان در آبان ۵۸ به اقداماتی که آمریکاییان و رژیم سلطنتی علیه ملت ایران داشتند.

وی با اشاره به اینکه بعد از جنگ جهانی دوم که آمریکا و البته هم‌پیمانانش به‌عنوان قدرت برتر، پیروز جنگ شد و به‌ویژه بعد از جنگ سرد که بلوک شرق در برابر بلوک غرب سر خم کرده بود، تاکید کرد: این مساله باعث شد تا آمریکا یک جا همه قدرت را به دست بگیرد، یک هیمنه قدرت را در سطح جهانی برای خود درست کرده بود، گویی که این نظام و حکومت یک حکومت شکست‌ناپذیر و دست نیافتنی خواهد بود که البته با ابزارهای مختلف نظامی، اقتصادی، رسانه‌ای، سیاسی و نهادهای حقوقی و زیرساخت‌های مالی، به‌ویژه آقایی و سروری دلار که در جهان ایجاد کرده بود، سیاست‌های خود را پیش برد.

سخنگوی دولت ادامه داد: واقعه ۱۳ آبان نشان داد که نه یک حکومت، نه یک مجموعه‌ای از کشورها، نه یک مجموعه نظامی، بلکه صرفا یک مجموعه خودجوش انقلابی دانشجویی، یعنی یک جمع دانشجویی بدون سلاح و بدون امکانات ظاهری و مادی به تنهایی در تهران اقدامی انجام داد که هیمنه پوشالی این قدرت استعماری و استکباری جهانی را زیر سوال برد، خردش کرد تا جایی که این صدا تا قلب نیویورک رفت و در نهایت نیز منجر به این شد که کارتر، رئیس جمهور وقت تک مرحله‌ای شود و در مرحله دوم دیگر رای نیاورد.

۱۳ آبان هیمنه پوشالی آمریکا را از بین برد

وی تاکید کرد: این در حالی است که یک جمع دانشجویی به جهانیان نشان داد که با دست خالی و با اقدام انقلابی و اخلاص و انتخاب درست، می‌شود جهان را متاثر از این کارها کرد، این شکست بزرگی برای آمریکا بود.

بهادری جهرمی با اشاره به اینکه شیاطین ۲ ابزار برای کار خود در طول تاریخ داشته و دارند، که اولین آن تحریف و تلفیق حقیقت با دروغ و انعکاس آن و دوم نیز ترساندن است که در طول تاریخ همه قصه حضرت مسلم را در این رابطه شنیده‌ایم.

وی عنوان کرد: ۱۳ آبان این ترس و هیمنه‌سازی پوشالی را از بین برد، به همین دلیل حضرت امام اسم این روز را گذاشت "انقلاب دوم"، یعنی در یک مرحله مردم در پی وقوع یک انقلاب دیکتاتوری را برزمین زدند و در مرحله بعد نیز دانشجویان نظام سلطه را بی‌آبرو کردند و هیچ کاری هم نتوانستند بکنند.

سخنگوی دولت با اشاره به وقایع اخیر غزه، اظهار کرد: این مسیر (۱۳ آبان) به جهانیان نشان داد که مقاومت و حضور در صحنه استقلال، حتما پیروزی می‌آورد و اتفاقاتی که این روزها از سوی مقاومت و بسیاری از نقاط دیگر منطقه علیه آمریکایی‌ها صورت می‌گیرد، میزان اهمیت، جایگاه و اثرگذاری جنبش‌های جوانان است.

دانشجوی آینده ساز جهانی فکر می‌کند

وی به جمعیت حاضر دانشجویی نیز اشاره کرد و گفت: قدر جمع‌های خود را بدانید، حد و اندازه این جمع‌ها جهانی است، دانشجوی آینده‌ساز طوری است که جهانی فکر کند، برخی وقت هم اشکال ندارد که محلی، منطقه‌ای و استانی فکر کنید، حتما اقدام فرامحلی می‌تواند اثر جهانی بگذارد، همچنان که پیشینیان ما نشان دادند و از خود اثر جهانی گذاشتند.

این مقام مسئول ادامه داد: همانطوری که ۱۳ آبان ماه‌های ما نشان داد که پیروز نهایی اراده‌های مستحکم فولادین نخبگان جوان است، حتما عاقبت غزه هم چیزی جز این نخواهد بود، یعنی اراده‌های مستقل و قوی و پولادین جوانان فلسطینی در نهایت راه را به پیروزی و سرانجام می‌رساند.

بهادری جهرمی با بیان اینکه امروز اسراییل ضعیف‌تر از همیشه شده و غرب هم از همیشه خود ضعیف‌تر شده، یادآور شد: وقتی می‌بینیم که همه قدرت‌هایشان را جمع می‌کنند تا از پس چهار تا جوان حماس برآیند، ببینید که چقدر ضعیف و بیچاره شده‌اند، اینها ادعایشان این بود که پادگان برای خود در منطقه ایجاد کرده‌اند، پس چرا اینقدر هواپیما و مهمات می‌آروند و می‌برند، معلوم است که زورشان دیگر نمی‌رسد و ضعیف شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه امروز نگاه مقاومت قوی تر از همیشه است، گفت: فلسطین محور وحدت جهان اسلام، قلب تپنده و کلام مشترک جهان اسلام بوده، هست و خواهد بود. 

امروز ملت‌های بیدار جهان واکنش درست انجام می‌دهند

بهادری جهرمی اضافه کرد: امروز ملت‌های بیدار جهان واکنش درست انجام می‌دهند، اما متاسفانه در برخی کشورها که باید اقدامات جدی‌تری در تحریم رژیم صهیونیستی در حق تعیین سرنوشت مسلمانان فلسطینی به عمل آورند، عملکرد قابل دفاعی ندارند، اینها حقیقت را برملا و روشن می‌کند، این آزمون‌های تاریخی حقیقت نهان شده را برملا می‌سازد.

سخنگوی دولت افزود: وقتی در ۱۳ آبان مکان جاسوسی آمریکایی‌ها در تهران رونمایی شد و البته به دروغ بر سردر آن عنوان سفارت‌خانه را زده بودند، دروغشان آشکار شد، واقعیت درونی این بود که دربازدیدی که هفته پیش از این مکان داشتیم، دستگاه‌های جعل پلاک خودرو و شناسنامه را مشاهده کردیم و البته به تواتر ادوات شنود و کدگذاری را هم داشتند، مگر سفارت‌خانه جعل شناسنامه می‌کند، چکار می‌کردند با شناسنامه‌های جعلی؛ ترور می‌کردند، آدمکشی می‌کردند، با پلاک جعلی خودرو چکار می‌کردند.

حماسه غزه حقیقت واقعی غرب را به همه نشان می‌دهد

وی اضافه کرد: همانگونه که ۱۳ آبان حقیقت واقعی را دانشجویان روشن کردند، امروز حماسه غزه حقیقت واقعی غرب بدون روتوش را به همه نشان می‌دهد که چقدر مدافع حقوق زنان و کودکان هستند؛ چقدر ضدجنگ و صلح طلبند، واقعیت کارآیی نهادهای بین‌المللی را هم نشان داد، اینکه چگونه و تا به چه حد آنان مدافع صلح و امنیت هستند.

بالا رفتن قیمت مسکن اجاره‌بها را بالا برده است

این مقام مسئول در خصوص سوال یکی از دانشجویان که در خصوص تسهیلات بانکی و تورم موجود در حوزه مسکن، گفت: اهدای تسهیلات به خودی خود ایجاد نقدینگی می‌کند و پایه پولی را بالا می‌برد، تورمی که ما قبلا داشتیم چرا ایجاد شد، چون نقدینگی ایجاد شده و خلق پول شده بود، اگر بی محابا تزریق منابع داشته باشیم باز خلق پول و ایجاد نقدینگی می‌شود، یعنی تورم؛ پس باید حواسمان باشد وقتی می‌خواهیم مسکن بسازیم تورم را هم افزایش ندهیم، تورم هم یک مطالبه به حق مردم است و بایستی کاهش پیدا کند.

در حوزه تسهیلات، آخرین تصمیم دولت که یک ماه پیش صورت گرفت، ارایه تسهیلات بانکی جهت هدایت شهروندان به سمت شهرهای کوچک و روستاها، به همین جهت میزان این تسهیلات در شهرهای زیر ۲۵ هزار جمعیت و روستاها به ۳ میلیارد و ۵۰۰ هزار ریال افزایش یافت و در روستاها این وام با سود ۵ درصد در نظر گرفته شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت برای کاهش اجاره مسکن برنامه دارد، اظهار کرد: بله، دولت لایحه این مساله را نیز تقدیم مجلس کرده است، در افزایش قیمت اجاره ۲ عامل اصلی و فرعی دخالت دارند، عامل اصلی، افزایش قیمت مسکن است، اجاره هر چیزی تابع قیمت همان است، مسکن وقتی گران می‌شود، اجاره آن نیز بالا می‌رود.

بین عرضه و تقاضای مسکن فاصله جدی وجود دارد

بهادری جهرمی ادامه داد: ما متاسفانه چون در سال‌های گذشته تولید مسکن متناسب با نیاز کشور نبود، تا جایی که وزیر راه و شهرسازی دولت قبل اعلام کرده بود که چرا اصلا باید مسکن بسازیم‌، مگر ما مسئول ساخت مسکن هستیم، ساخت مسکن را در کشور متوقف کردند و امروز ما دچار فاصله جدی در حوزه عرضه و تقاضا آن شده‌ایم. 

وی عنوان کرد: نیاز مسکن براساس گزارش کارشناسان در سال حدود یک میلیون واحد است اما تولید مسکن ما سالانه به نصف این مقدار هم نمی‌رسید، در حالی که در ابتدای دهه ۹۰ سالی ۸۵۰ هزار مسکن می‌ساختیم، ولی ترمز تولید مسکن را کشیدند و برروی عدد ۳۵۰ هزار واحد آوردند، معلوم است که قیمت مسکن دچار بحران و چالش می‌شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: تا وقتی ساخت مسکن جبران نشود اجاره بها کنترل نمی‌شود و چون طی ۲ سال گذشته اقداماتی در جهت ساخت و ساز شروع شده در ۳ ماه اخیر تورم ساخت مسکن مهار شده و مهار ساخت مسکن و یا خرید و فروش آن و برروی تورم اجاره مسکن اثر می‌گذارد.

اقتصاد بخش مسکن در بنگاه‌ها مخرب است

وی در پاسخ به حوزه نظارت در بازار مسکن، اظهار کرد: برای نظارت در این بخش نیازمند وضع قوانین هستیم، در حوزه اقدام بسیاری از دفاتر فاقد مجوز را پلمب کردیم و مابقی نیز کنترل شدند اما قوانین در این حوزه ایراد دارند، امکان سقف گذاری برروی قیمت مسکن وجود ندارد و امکان نظارت مستمر بر بنگاه‌ها نیست.

بهادری جهرمی ادامه داد: اقتصاد این بخش یک اقتصاد مخرب است، یعنی هر قدر قیمت مسکن گران‌تر باشد بنگاهی بیشتر سود می‌برد، دولت لایحه‌ای به مجلس ارایه داد و مجلس نیز نظرش را داد و این طرح و نظر تجمیع شدند و تبدیل شد به قانون و الان نیز در راه رفت و برگشت بین مجلس و شورای نگهبان است و در صورت نهایی شدن آن می‌توان شاهد ارتقای سطح کیفی نظارت‌ها در این بخش بود. 

وی در سوال یکی دیگر از دانشجویان که پرسید آیا دولت اهدای زمین را متوقف کرده است، گفت: نقش دولت در این بخش تصدی‌گری است و اتفاقا در ۴ و ۵ محور کار ساخت مسکن را هم پیگیری می‌کند، دولت با ظرفیت نهادها به نفع محرومین اقدام به ساخت و ساز می‌کند تحت عنوان مسکن حمایتی که از ۴ میلیون واحد، حدودا ۵۰۰ هزار واحد اینگونه است و در مابقی ساخت و سازها دولت نقش تسهیل‌گری را دارد.

هدف‌گذاری اهدای ۵۰۰ هزار قطعه زمین به خودمالکان

سخنگوی دولت ادامه داد: امسال هدف‌گذاری ما اهدای ۵۰۰ هزار قطعه زمین به خودمالکانی است که خود می‌خواهند سازنده مسکن باشند و تا الان نیز ۳۵۰ هزار قطعه زمین نیز واگذار شده و در عین حال نیز ۵۰۰ هزار قطعه در حوزه روستایی هدف گذاری شده که امسال همه آن محقق خواهد شد..

بهادری جهرمی با اشاره به اینکه دولت هیچ تعارف و شوخی در حوزه فساد و تخلف با کسی ندارد، اظهار کرد: عملکرد و رویکرد دولت در این زمینه روشن و مشخص است و آثار و اقدامات نیز بیانگر این موضوع است، دولت خود پیشگام مبارزه با فساد بوده و در این رابطه نیز شماره ۲۷۷۷ جهت اعلام گزارش فساد در نظر گرفته شده تا با دریافت گزارش‌ها، موضوع در بازرسی ویژه مورد بررسی قرار می‌گیرد، البته نگاه دولت در این زمینه پیشگیری است تا در ابتدا اتفاق و تخلفی صورت نگیرد. 

وی به افزایش میزان حقوق دانشجویان تخصصی پزشکی هم اشاره کرد و گفت: تا پیش از آغاز به کار دولت سیزدهم حقوق دانشجویان تخصصی پزشکی ۳۰ میلیون ریال بود اما در ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم این میزان به ۱۱۰ میلیون ریال افزایش یافت و در حوزه اساتید نیز باید اذعان کرد که سقف کارانه پزشکی در دولت سیزدهم برداشته شد و جزء مصوبات سال اول دولت هم بود، در واقع نگاه دولت در عادلانه کردن پرداخت‌ها بوده است. 

تخصیص ۵۰ هزار میلیارد ریال برای صندوق بیماران خاص

سخنگوی دولت یادآور شد: دولت همچنین با تشکیل صندوق بیماران خاص، سال گذشته ۵۰ هزار میلیارد ریال منابع برای آن در نظر گرفته شد چون بیمار خاص، درد بیماری دارند و هزینه‌های درمانی آنان بالا بوده تا از این طریق بتوانند به صورت رایگان بیماری خود را درمان کنند.

به گفته وی، دولت برای رسیدن به اهداف خود در پی ایجاد زیرساخت‌های لازم است تا جایی که در حوزه بیمارستانی، در ۲ سال گذشته ۱۵ هزار تخت بیمارستانی در کشور اضافه کرد که این یعنی معادل ۱۰ درصد کل تخت‌های بیمارستانی کشورد.

بهادری جهرمی با اشاره به قانون جوانی جمعیت، تصریح کرد: در گذشته این مساله را قبول نداشتند و نمی‌خواستند که اجرایی شود اما دولت سیزدهم پیشگام قانون جوانی جمعیت و تصویب آیین‌نامه‌های آن بود تا جایی که حق عائله‌مندی در پی اجرای این قانون، ۲ برابر شد، یا اینکه ما چیزی تحت عنوان وام فرزندآوری نداشتیم اما الان این وام در بعضی حوزه‌ها بیش از تکلیف پرداخت شده است، بیمه شدن نوزادان تا ۵ سالگی و بیمه شدن مادر باردار تا ۲ سالگی و درمان نازایی با نرخ دولتی، همه و همه تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. 

وی ادامه داد: در حوزه حداقل حقوق کارگران نیز باید اذعان کرد که این حقوق در سال ۹۹ حدود ۳۲ میلیون ریال بود که الان به ۷۹ میلیون ریال افزایش پیدا کرده که البته کم است، همزمان یارانه افراد از ۵۰۰ هزار ریال به ۴ میلیون ریال رسید و این نشان می‌دهد جهت‌گیری دولت در ۲ سال گذشته بیشتر به سمت توجه به طبقه پایین بوده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز