خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد:

کاهش بیکاری با توسعه صنعت شیلات در گلستان

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۳۹۳۳

 لزوم توجه به زیرساخت‌های پرورش و صید آبزیان

استان گلستان ۱۱۰ کیلومتر نوار ساحلی دارد که ظرفیت بی نظیری برای اشتغال و سرمایه گذاری است. با توجه به خشک سالی حاکم بر استان گسترش فعالیت‌های آبزی پروری در سواحل و دریا باید به عنوان یک فرصت بسیار مناسب در دستور کار دولت قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا ازگرگان، در سال‌های اخیر به علت تغییرات اقلیمی خشک سالی شدیدی بر  گلستان حاکم شده که متاسفانه کشاورزی استان را دچار آسیب‌های جدی کرده است.

رونق صادرات کالای غیر نفتی و کاهش بیکاری یکی از اهداف مهم و جدی دولت سیزدهم است که با توسعه صنعت شیلات در گلستان می‌توان مشکل بیکاری را کاهش داد. گسترش فعالیت صیادان غیر مجاز و صید قاچاق مشکلات ماهیگیران شرکت‌های تعاونی صیادی را تحت تاثیر قرار داده است که دولت در این زمینه باید فکری اساسی کند.

به علت صید غیرمجاز صیادان، ماهیانی مانند خاویاری، اوزون برون، استخوانی کپور و ... در معرض انقراض قرار گرفته‌اند. تولیدکنندگان پرورش ماهی مشکلات مانند اجاره بهای مزارع، مشکل صدور سند، نبود پایانه صادراتی، تامین امنیت سایت میگو و ... دارند که دولت به صورت جدی باید به این موارد رسیدگی کند.

شیلات و آبزیان از ظرفیت‌های مهم در بحث تامین امنیت غذایی به شمار می‌رود که گلستان ظرفیت خوبی در این زمینه دارد. وجود بخش خصوصی در حوزه آبزیان با توجه به ظرفیت‌های آبی منطقه می‌تواند توسعه اقتصادی را به همراه داشته باشد.

مدیرکل شیلات گلستان در گفت وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: استان گلستان ۱۱۰ کیلومتر ساحل دارد که فرصت بسیار مناسبی است تا سرمایه گذاران به سمت پرورش ماهی در دریا هدایت شوند. ما برای جذب سرمایه گذاران طرح پرورش ماهی در دریا، آمادگی کامل داریم.

وی ادامه داد: در سال گذشته یک تفاهم نامه سه جانبه بین شیلات استان، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و استانداری گلستان منعقد شد و ما در زمینه پرورش آبزیان در دریا به متقاضیان تسهیلات خواهیم داد.

جباری بیان کرد: با تلاش مجموعه شیلات استان توانستیم  ۳۰۰ تن ماهی قزل‌آلا تولید کنیم  و پیش بینی می‌کنیم که در سالجاری ۱۰۰۰ تن ماهی قزل‌آلا در قفس‌های مستقر در پهنه آبی گلستان تولید شود. کیفیت ماهی قزل آلای پرورشی در دریا بسیار مناسب است و کشورهای مختلف متقاضی خرید آن هستند.

وی تصریح کرد: در سالجاری بیش از سه هزار و ۷۰۰  تن میگو  از مزارع مجتمع پرورش گمیشان برداشت شد که نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته و هم اکنون نیز کار برداشت از مزارع پرورش میگوی گمیشان به اتمام رسیده است.

مدیرکل شیلات افزود: در سال گذشته به‌منظور حفظ ذخایر دریای خزر بیش از ۶۰ میلیون انواع بچه ماهی خاویاری و استخوانی توسط مراکز تکثیر و پرورش شیلات تولید و درسالجاری نیز برای تولید ۷۰ میلیون بچه ماهی هدف‌گذاری شده است.

وی بیان کرد: در گلستان انواع ماهیان سردابی، گرمابی، خاویاری، تزئینی، میگو، جلبک و زالو پرورش داده می‌شود و استان گلستان از نظر تنوع آبزیان جزو استان‌های پیشتاز است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز