خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد؛

شناسایی ۱۲۰ روستای در معرض سیل برای قزوین/ ۱۷ کیلومتر از رودخانه‌ها لایروبی شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۱۷۲۶

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: برای مقابله با سیلاب و کاهش آسیب‌ها تاکنون ۱۷ کیلومتر از رودخانه‌های نقاط آسیب‌پذیر استان لایروبی شده و این روند به‌صورت مداوم ادامه خواهد داشت.

سینا جمشیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای مقابله با سیلاب در فصل بارش‌ها گفت: طرح لایروبی رودخانه‌ها از سال ۹۸ آغاز شده و به‌صورت مستمر ادامه دارد و در این راستا از همکاری سایر نهادها مانند شهرداری‌ها، بنیاد مسکن و بهره‌برداران شن و ماسه استفاده می‌شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای قزوین ادامه داد: البته ممکن است با اولین سیلاب باز هم رودخانه‌ها پر شده و به لایروبی مجدد نیاز باشد و این کار روندی مستمر است.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در مقابله با سیلاب‌ها نقش اساسی دارد، عنوان کرد: در این راستا جلساتی با دهیاران مناطق آسیب‌پذیر برگزار شده است و خودشان نقاط مسدود و آسیب‌پذیر را شناسایی می‌کنند؛ همچنین هشدارهای مقابله با سیلاب به آن‌ها آموزش داده شده و از کانال اطلاع‌رسانی و سامانه پیامکی هم استفاده می‌شود.

لایروبی رودخانه‌های داخل شهر به عهده شهرداری‌ها است

این مسئول بیان کرد: عمده نقاط آسیب‌پذیر در روستاها هستند و در چند سالی که سیلاب داشتیم در بخش روستاها آسیب وارد شد، در استان ۱۲۰ روستا در معرض خطر سیل به میزان بالا و متوسط شناسایی شده و اقدامات آموزشی برای مسئولین آن انجام شده است.

وی اظهار کرد: براساس قانون، حفظ جان و مال مردم در برابر سیلاب در محدوده شهرها به عهده شهرداری‌ها است، در استان هم با تصویب معاونت عمرانی استاندار و ابلاغ وزیر کشور، این مسئولیت همچنان به عهده شهرداری‌ها است.

آزادسازی بستر و حریم رودخانه‌ها برای مقابله با سیلاب

جمشیدی با بیان اینکه آزادسازی حریم و بستر رودخانه‌ها از دیگر اقدامات مستمر آب منطقه‌ای برای حفاظت در برابر سیلاب‌ها است، گفت: البته در استان ساخت‌و‌سازهای اعیانی و ساختمان‌هایی که در بستر رودخانه و در معرض خطر باشند، کمتر دیده شده و تصرفات در حد بندکشی‌ها یا بخشی از سازه‌های دامداری‌ها است.

وی ادامه داد: امسال تاکنون پنج هکتار از حریم و بستر رودخانه‌ها آزادسازی شده و این روند تداوم دارد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: برخی اقدامات هم زمان‌بر است که نوع ساخت‌و‌ساز در حاشیه رودخانه‌ها و اهمیت دادن به بیمه سیلاب ازجمله آن‌ها است، مردم در مواجهه با سیلاب درست رفتار نکرده‌ و آن را جدی نگرفته‌اند.

وی با تاکید بر اهمیت آموزش و فرهنگ‌سازی گفت: نکات ساده‌ای مانند عدم نزدیک شدن به محل سیلاب برای تصویربرداری، خارج کردن ماشین‌آلات در مسیر سیلاب، عدم تردد در محل رودخانه‌ها هنگام بارش‌ها و استعلام گرفتن قبل از ساخت‌وساز به کاهش آسیب‌های سیلاب کمک قابل توجهی می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز