طبق تازه‌ترین گزارش سالانه در سال ۲۰۲۳ رقم خورد؛

۴۹ استاد دانشگاه شیراز در شمار پژوهشگران پراستناد ۲% برتر جهان

۴۹ نفر از اعضای هیأت‌علمی دانشگاه شیراز در شمار پژوهشگران پراستناد دودرصد برتر جهان در سال ۲۰۲۳ (براساس عملکرد استنادی در سال ۲۰۲۳ و عملکرد استنادی حیات علمی) قرار گرفتند.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط‌عمومی دانشگاه شیراز، اعلام کرد:طبق تازه‌ترین گزارش سالانه الزویر از عملکرد استنادی پژوهشگران در سال ۲۰۲۳ که برمبنای شاخص‌های استنادی برگرفته از پایگاه اسکوپس منتشر شده است؛ براساس تحلیل عملکرد استنادی یک‌ساله (جدول ۱)، ۴۰ پژوهشگر از دانشگاه شیراز در شمار پژوهشگران پراستناد دو درصد برتر قرار گرفته‌اند. در حوزه‌ی علوم انسانی برای نخستین‌بار، محمدحسین رونقی، عضو هیأت‌ علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه شیراز در جمع دانشمندان دودرصد برتر دنیا قرار گرفت.

در تحلیل‌های رشته‌های موضوعی، حمیدرضا پورقاسمی، محمدرضا رحیم‌پور و احمد عریان، رتبه‌های یک تا سه را در دانشگاه شیراز احراز کرده‌اند. همچنین، احمد عریان رتبه هشتم جهانی در حوزه دامپزشکی، حمیدرضا پورقاسمی رتبه ۳۶ جهانی در حوزه ژئوشیمی و ژئوفیزیک و محمدرضا رحیم‌پور رتبه ۶۹ جهانی در حوزه مهندسی شیمی را کسب کرده‌اند.

۴۹ استاد دانشگاه شیراز در شمار پژوهشگران پراستناد ۲% برتر جهان

همچنین براساس تحلیل عملکرد استنادی طول خدمت (جدول ۲)، ۲۹ پژوهشگر از دانشگاه شیراز در شمار پژوهشگران پراستناد دودرصد برتر قرار گرفته‌اند. احمد شیخی، حمیدرضا پورقاسمی و حسین هندی، رتبه‌های یک تا سه را در دانشگاه شیراز احراز کرده‌اند.

شاخص‌های استنادی شامل شاخص اچ، استناد به مقالات و شاخص ترکیبی است که در دو سطح ارائه می‌شود: عملکرد استنادی یک‌ساله در سال گذشته (جدول ۱) و عملکرد استنادی در طول خدمت (جدول ۲). معیار‌های استنادی با احتساب و بدون احتساب خوداستنادی تحلیل می‌شوند.

پژوهشگرانی که حداقل ۵ مقاله منتشر کرده‌اند در تحلیل‌ها وارد می‌شوند و در ۲۲ حوزه علمی و ۱۷۶ زیرشاخه طبقه‌بندی می‌شوند. رتبه جهانی پژوهشگر بر مبنای نمره ترکیبی (بدون خوداستنادی) تعیین می‌شود.