خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره امور عشایر استان:

عشایر قزوین نقش مهمی در تولید محصولات کشاورزی دارند

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۴۳۰۵

رئیس اداره امور عشایر استان قزوین گفت: عشایر جمعیت کمی از کشور را تشکیل می‌دهند اما نقش مهمی در تولید محصولات کشاورزی و دامی دارند بنابراین باید حمایت ویژه‌ای از آن‌ها شود.

به گزارش ایلنا، سعید ابیت در مراسم آیین افتتاحیه ۲۷ پروژه عمرانی در مناطق عشایری استان قزوین که در مجموعه باغستان برگزار شد، گفت: اجرای طرح‌های عمرانی و توانمندسازی در مناطق عشایر در افزایش تولید محصولات نقش مهمی دارد.

رئیس اداره امور عشایر استان قزوین اظهار کرد: در 6 ماهه نخست امسال ۲۷ طرح عمرانی در مناطق عشایر نشین این استان اجرا شده است.

وی افزود: این طرح‌ها شامل بهسازی چشمه، انتقال آب، مخازن آب، آبشخور دام، راه‌سازی (مرمت و تسطیح و احداث)، توزیع پنل خورشیدی، تانکر چرخدار و آبرسانی سیار است که با اعتبار ۱۲۰ میلیارد ریال در مناطق عشایر نشین این استان انجام شده است.

وی با بیان اینکه درحال حاضر حدود ۲ هزار و ۶۲۰ خانوار عشایری درمناطق مختلف استان قزوین زندگی می‌کنند، افزود: عشابر این استان حدود ۳۰۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند که شغل اصلی آن‌ها مانند سایر عشایر کشور دامپروری (پرورش دام سبک) است.

عشایر زحمتکش حافظ منابع طبیعی هستند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین هم در این مراسم گفت: عشایر زحمتکش حافظ منابع طبیعی استان هستند بنابراین باید توجه ویژه‌ای به این قشر شود.

محمدحسین ادامه داد: ۲۵ درصد تولید در کشور مربوط به عشایر است و این قشر مولد علاوه بر تولید حافظ مرزهای کشور نیز هستند.

وی بر لزوم اهمیت انجام ممیزی مراتع توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تاکید کرد و گفت: ممیزی مراتع باید بموقع انجام شود تا از سوء استفاده‌های احتمالی جلوگیری شود.

عطایی یادآور شد: در برخی موارد مشاهده شده که مراتع توسط افراد سودجو شخم زده می‌شود که منابع طبیعی باید از این امر جلوگیری و ازمراتع حفاظت کند؛ چرا که این امر مشکلاتی را برای عشایر منطقه فراهم می‌کند.

وی از عشایر بعنوان تولیدکنندگان سبز یاد کرد و گفت: تولیدات عشایر بعنوان تولید سبز محسوب می‌شود؛ چرا که این قشر مولد از آب سبز و باران برای تولید استفاده می‌کنند که این بسیار ارزشمند است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز