خبرگزاری کار ایران

رئیس هیات مدیره اندیشکده صفای یزد:

مدیریت گذشتگان و اجداد ما در یزد مصرف آب بدون تنش بوده است

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۳۶۱۸

جمعی از اعضای اندیشکده صفای یزد از مسیر گردشگری آب و زندگی یزد بازدید کردند و با تاریخ آب در گذر زمان، روش های انتقال آب بدون چالش و مدیریت مصرف آب در گذشته آشنا شدند.

 به گزارش ایلنا از یزد، در ابتدای این بازدید، محمدمهدی جوادیان زاده؛ مدیرعامل آب منطقه‌ای استان یزد بیان داشت: این مسیر گردشگری علاوه بر ‌داشتن مناظری زیبا، علم و تجربه را به گردشگران نشان می دهد تا گردشگر به تاریخ آب در گذر زمان پی ببرد.

وی ادامه داد: مسیر گردشگری آب یک ابتکار بزرگ با هدف معرفی تاریخ و فرهنگ مردم یزد و تمدن کاریزی آن است که هفت منزل آب و زندگی را که هریک کاربرد متفاوتی دارند به نمایش می گذارد.

جوادیان زاده اضافه کرد: تمدن کاریزی محصول آب است اما نه آب سطحی بلکه آب زیرزمینی که توسط کویرنشینان کیلومترها از دامنه کوه تا زمین های کشاورزی آمده و از این مهم تر مسئولیت پذیری اجتماعی همه ساکنان شهر را به نمایش گذاشته است و به گونه ای از آب بهره برده اند که به کشاورزی هم صدمه نخورد.

مسیر گردشگری آب یزد هویت و فرهنگ ما را بیان می کند

محمدحسین فنایی؛ رئیس هیات مدیره اندیشکده صفای یزد هم در این بازدید با بیان اینکه مسیر گردشگری آب و زندگی یزد به وضوح بیانگر این است که گذشتگان و اجداد ما چطور بدون تنش و چالش مصرف آب را مدیریت می کردند گفت: جلوه بی نظیر تمدن کاریزی یزد این است که این مسیر نشان می دهد هیچ تنش آبی درمیان مردم گذشته نبوده بلکه مسالمت آمیز و با رعایت حق و حقوق ساکنان مسیر، آب را منتقل می کردند.

وی با بیان اینکه معماری مسیر گردشگری آب و زندگی یزد مانند معماری بافت تاریخی ما بی نظیر است که علم مهندسی را به چالش می کشد ادامه داد: این مسیر به راحتی می تواند آنچه در روح و کالبد شهر یزد از گذشته دور جریان داشته را به جهانیان معرفی کند.

رئیس هیات مدیره اندیشکده صفای یزد با تاکید بر اینکه ما دارای تمدن و هویت هستیم و باید آن را حفظ کنیم عنوان کرد: مسیر گردشگری آب یزد هویت و فرهنگ ما را بیان می کند و توان علمی، مهندسی و معماری تاریخ چندین هزارساله را به رخ می کشد.

حسن بلندیان؛ مدیرعامل اندیشکده صفای یزد هم با استقبال از این مسیر گردشگری آن را مسیری بی نظیر دانست و گفت: باید امروز نیز از تجربه گذشتگان و آنچه که از آن ها به یادگار مانده است برای مدیریت آب بهره ببریم.

وی تصریح کرد: قطعا نخبگان و اندیشمندان اندیشکده صفا در نشست هایی که با موضوع آب خواهند داشت به اهمیت احیای قنات های یزد، انتقال مسیرهای آبرسانی و تامین آب شرب مردم خواهند پرداخت و خروجی آن در قالب اندیشنامه در اختیار مسئولان در سطوح استانی و ملی قرار می گیرد.

مسیر گردشگری آب شامل هفت منزل(سازه تاریخی آبی) است با همت و همکاری شرکت آب منطقه ای، مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی و سازمان میراث فرهنگی با هدف جذب گردشگران داخلی و خارجی و شناخت تاریخ و فرهنگ مردم یزد و تمدن کاریزی آن تعریف شده است. این مسیر، هفت منزل آب و زندگی را به نمایش می گذارد و گردشگر می تواند در مسیر گردش آب به راحتی حرکت و از نزدیک با این منازل و کاربرد آن آشنا شود. مسیر گردشگری آب از میدان تاریخی امیرچقماق و آب انبار آن آغاز شده به موزه تاریخی آب و سرداب آن می رسد. پس از آن دروازه مهریز قرار دارد که غریبخانه ای است جهت پناه دادن در راه ماندگان و مسافران دور و نزدیک، در ادامه مسیر، حمام سنتی شاه کمالیه  و مسجد جامع یزد و پایاب آن قرار دارد. اب رختشوی‌خانه، مقصد بعدی در مسیر گردشگری آب است و درنهایت به آسیاب آبی وزیر که وظیفه تأمین آرد را بر عهده داشته است ختم می شود. بخشی از سازه های آبی استان یزد مانند قنات زارچ و حسن آباد در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز