خبرگزاری کار ایران

نماینده قم در شورای عالی استان‌ها:

شهرستان جعفرآباد سالانه 15 سانتیمتر فرونشست دارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۳۳۷۴

طرح انتقال آب به شهرهای جعفریه و قاهان اجرایی نشده است

نماینده قم در شورای عالی استان‌ها گفت: بر اساس مطالعات سازمان نقشه‌برداری کشور، شهرستان جعفرآباد قم سالانه 15 سانتیمتر فرونشست دارد که تداوم این روند در مدت 10سال به حدود 2 متر افزایش خواهد یافت.

به گزارش ایلنا، سید علی حسینی‌‌پور با اشاره به کاهش نرخ بارش در کشور، گفت: طی 50 سال اخیر میانگین بارش در کشور از 250 به 200 میلی‌متر کاهش یافته و موجب خشک‌سالی و افزایش سطح برداشت از سفره‌های زیرزمینی برای تأمین مصارف آبی به‌ خصوص در بخش کشاورزی شده است.

وی افزود: متأسفانه با احداث و آبگیری سد الغدیر شهرستان ساوه در دهه هفتاد در بالادست رودخانه قره‌ چای، استان قم دستخوش تحولات زیست محیطی شده و آب ورودی به این استان به صفر رسیده و تأثیر نامناسبی برحجم سفره‌های زیر زمینی گذاشته است.

عضو شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: بر اساس مطالعات سازمان نقشه‌برداری کشور، شهرستان جعفرآباد قم سالانه 15 سانتیمتر فرونشست دارد که تداوم این روند در مدت 10سال به حدود 2 متر افزایش خواهد یافت.

حسینی‌‌پور خاطرنشان کرد: این در حالی است که وزارت نیرو طبق ماده 44 قانون توزیع عادلانه آب باید جهت جبران حقابه زیست‌ محیطی از سد الغدیر برای رودخانه قره چای اقدام می‌کرد که عدم تخصیص حقابه مذکور منجر به کاهش ذخیره آب سفره ‌های زیرزمینی جعفرآباد شده و آب موجود کیفیت خود را از دست داده و قابل شرب نیست و این شهرستان با کمبود آب شرب و کشاورزی مواجه است که در صورت تداوم این روند در سال آتی این موضوع به یک بحران تبدیل خواهد شد.

وی در پایان گفت: در سفر ریاست جمهوری به استان قم موضوع طرح انتقال آب به شهرهای جعفریه و قاهان و روستاهای این شهرستان و اجرا در سال 1401و 1402 مصوب و توسط معاون اول ریاست جمهوری به وزرات نیرو ابلاغ شد اما پس از گذشت دو سال هیچ گونه اقدامی در این خصوص صورت نپذیرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز