خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دامپزشکی فارس خبرداد؛

کنترل بیماری طاعون نشخوارکنندگان دام‌های کوچک در استان/ پلمب ۴۷ مورد قصابی کشتار غیرمجاز طی ۲ سال گذشته

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۶۵۹۲

مدیرکل دامپزشکی فارس گفت: در سه سال گذشته با همکاری و تمهیدات آمار بیماری طاعون نشخوارکنندگان دام‌های کوچک به تعداد انگشت شمار رسیده است.

به گزارش ایلنا، حمیدرضا ناظمی در نشست خبری عنوان کرد: رصد و پایش بیماری‌ها در بهبود شرایط اقتصادی موثر است، چنانچه تلفات طیور در طول سال‌ها کاهش داشته و این نشان دهنده افزایش تولید است.

وی ادامه داد: حفظ بهداشت، امنیت غذایی و کنترل انتقال بیماری‌های مشترک دام و انسان از مهمترین وظایفی است که در این دستگاه دنبال می‌شود.

ناظمی با بیان اینکه فارس به عنوان استان سرآمد است و تولیدات متنوعی دارد، یادآور شد: بیش از ۳۰۰ پرسنل در بخش‌های فنی پیگیری پایش و کنترل بیماری‌های دامی و طیور قرار دارد و حدود ۸۰۰ نفر در بخش خصوصی زیر نظر دامپزشکی فعالیت می‌کنند.

وی تصریح کرد: فارس با داشتن ۳۴ کشتارگاه دام یکی از استان‌های پیشرو در تولید و بسته‌بندی فرآورده‌ها است.

مدیرکل دامپزشکی فارس گفت: در زمینه بهداشت۷۳ میلیون نوبت واکسیناسیون دام سبک و سنگین انجام شده است.

ناظمی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته ایران ۱۰ درصد کانون جهان و فارس ۳۰ درصد کانون ایران داشت که در ۳ سال متوالی کاهش چشم گیر داشته است.

وی افزود: در ۲ سال گذشته با نظارت و هشدار بهداشتی بیش از ۱۸۶ میلیون دام وطیور بازدید شد.

همچنین عبدالهی، معاون نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی فارس با اشاره به اینکه ۱۵ کشتارگاه طیور فعال صنعتی و ۳۴ کشتارگاه دام در استان داریم عنوان کرد: ۵ کشتارگاه صنعتی و ۲۹ کشتارگاه سنتی است که زیر نظر شهرداری هستند.

وی با اشاره به اینکه نواقص بهداشتی در بازدیدهای دوره‌ای به کشتارگاه‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود، یادآور شد: با این وجود همچنان معضلات بهداشتی در کشتارگاه‌های سنتی وجود دارد.

به گفته عبدالهی در ۲ سال گذشته بیش از ۳۴۳ هزار مورد بازدید از مراکز تولید توزیع و بسته‌بندی فرآورده خام دامی انجام و ۱۲ هزار مورد تخلف بهداشتی شناسایی و ۸۰۰ مورد پرونده قضایی تشکیل شده است.

وی افزود: در این راستا ۳۲۵ واحد متخلف هم پلمب و۲ هزار و ۶۵۰ تن فرآروده خام دامی غیر قابل مصرف خارج شده است.

معاون نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی فارس گفت: کشتار غیرمجاز معضلی است که با آن درگیر هستیم و اقداماتی برای این موضوع و گشت‌های هم‌پوشان برگزار شده است.

عبدالهی بیان کرد: طی ۲ سال گذشته در بولوار خلیج فارس که منطقه شهری بود ۴۷ مورد قصابی کشتار غیرمجاز پلمب شد و ۳۰ مورد در دیگر مناطق بید زرد کیان آباد و… نیز پلمب شدند.

نگرانی از تمایل به خرید از کشتارهای ورودی شهر به دلیل قیمت ارزان

امیدرضا امرآبادی، معاون سلامت دامپزشکی فارس نیز درخصوص فعالیت جگرکی‌های سطح شهر گفت: باید آگاهی مردم را افزایش دهیم و تمایل به جگرکی و کشتارگاه‌های ورودی غیرمجاز شهر به علت ارزانی باید مردم بدانند که این اختلاف قیمت‌ها بی‌دلیل نیست.

وی افزود: از لحاظ استقرار و ساماندهی دستفروش‌ها در وظایف شهرداری است و خرید از دستفروش و به صورت غذا باید با آگاهی بخشی و آموزش باشد.

امرآبادی در خصوص تب کریمه کنگو گفت: تاکنون یک نفر فوتی تب کریمه کنگو بوده است و ۳ نفر در داراب، یک نفر جویم، یک نفر شیراز و یک نفر خرم بید مبتلا شده اند.

رضا وحدانی معاون تشخیص و درمان اداره کل دامپزشکی فارس با اشاره به اینکه ۹بیمارستان دامپزشکی، ۱۸۶ درمانگاه عمومی و اختصاصی و ۶۹ مرکز واکیسناسیون در استان داریم بیان کرد: ۲۱ شرکت پخش دارو و واکسن با ۱۶۰ داروخانه دامپزشکی در استان مشغول به فعالیت هستند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین ۱۶ آزمایشگاه تشخصیص و ۸ شرکت تولید کننده دارو فعالیت دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز