خبرگزاری کار ایران

سازمان دامپزشکی درباره خطر بیماری تب کنگو هشدار داد

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۷۷۸۱

سازمان دامپزشکی کشور نسبت به خطر بروز بیماری تب کریمه کنگو با افزایش گرما و کشتار غیر مجاز دام در منزل با نزدیک شدن به روز عید قربان هشدار داد.

به گزارش ایلنا و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور گفت: تب کریمه کنگو، بیماری مشترک میان انسان و دام است و انتقال این بیماری ویروسی به انسان با خونریزی شدید همراه است و در مواردی منجر به مرگ فرد آلوده می‌شود.

علیرضا اکبر شاهی با بیان این که با شروع فصل گرما و فعالیت کنه‌ها در بدن دام، این بیماری مشاهده می‌شود، افزود: امسال در استان‌های گیلان، مازندران و اردبیل سه مورد انسانی از این بیماری دیده شده که خوشبختانه منجر به فوت نشده است.

وی تاکید کرد: برای جلوگیری از بروز و انتقال این بیماری، مردم از کشتار غیر مجاز دام در منزل خودداری کنند و دام خود را برای ذبح به کشتارگاه‌های مجاز منتقل کنند.

اکبر شاهی اظهار داشت: در کشتارگاه‌ها، دامپزشکان حضور دارند و ضمن معاینه دام با تجهیزات و امکانات، لاشه دام ۲۴ ساعت به طور کامل در دمای سردخانه و یخچال نگهداری می‌شود و ویروس در فرآیند جمود به راحتی از بین می‌رود.

وی ادامه داد: اگر کشتار غیر مجاز دام انجام شود، خطر انتقال این بیماری ویروسی از طریق ترشحات دام مبتلا و یا طی فرآیند پاکسازی و قطعه کردن گوشت وجود دارد.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور در عین حال از عموم مردم خواست، گوشت مورد نیاز خود را از مراکز مجاز تهیه و با خیال راحت مصرف کنند.

وی همچنین به دامداران توصیه کرد که مبارزه با کنه را در دستور کار خود قرار دهند و به طور متناوب مکان دام‌ها اعم گوسفند، بز و گاو را با سموم متفاوت سمپاشی کنند.

اکبر شاهی افزود: دامداری‌ها باید پاک و خالی از کود و فضولات دامی باشد و دیوارها نیز سیمان کاری شود تا کنه‌ها هنگام سمپاشی در داخل سوراخ‌های دیوار از دسترس سم دور نمانند.

وی با بیان این که دامداران به علت سر و کار داشتن با دام در معرض گردش کنه‌ها و ورود این ویروس در بدن شأن هستند، گفت: دامداران هنگام معاینه دام و مواجهه با کنه، از ترکاندن آن با دست خودداری کنند، زیرا ممکن است منجر به انتقال آلودگی به بدن شود.

اکبر شاهی خاطرنشان کرد: ایران طی چندین سال گذشته با تب کریمه کنگو درگیر شده و این بیماری در جمعیت دامی علائمی ندارد به جز تب مختصر که در اکثر موارد دامداران متوجه آن نمی‌شوند.

وی درباره آمار مبتلایان به تب کریمه کنگو در سال ۹۹ اذعان داشت: در سال گذشته ۴۰ نفر در ۱۲ استان کشور به تب خونریزی دهنده کنگو مبتلا و از این تعداد ۵ نفر فوت شدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز