خبرگزاری کار ایران

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان مطرح کرد:

صادرات ۳۷ هزار پرنده از استان اصفهان به کشورهای حاشیه خلیج فارس

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۴۸۶

استان اصفهان یکی از صادرکننده‌های پرنده‌های زینتی است که از اوایل سال جاری تاکنون ۳۷ هزار پرنده از استان به حاشیه خلیج فارس و کویت صادر کرده است.

ایلنا: استان اصفهان یکی از صادرکننده‌های پرنده‌های زینتی است که از اوایل سال جاری تاکنون ۳۷ هزار پرنده از استان به حاشیه خلیج فارس و کویت صادر کرده است. مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان در این رابطه و همزمان با فرارسیدن روزدامپزشکی تصریح کرد: حجم قابل توجهی از دام، طیور، آبزیان و زنبور عسل در کشور و استان وجود دارد که در حین بررسی با بیماری‌های روبرو می‌شوند و بدیهی است که اگر مراقبت‌های لازم انجام نگیرد باعثنابودی طیور و آبزیان می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان؛ سید اکبر حسینی اظهارداشت: بدیهی است که اگر می‌خواهیم خودکفا باشیم در درجه اول باید وضعیت غذایی خود را توسعه دهیم که بخشی از مواد غذایی شامل مواد پروتئینی می‌شود که منبع آن آبزیان و طیور هستند و این در حالی است که اگر مراقبت‌های لازم از طیور و آبزیان انجام نشود، آن‌ها از بین می‌روند و به دنبال این اتفاق منابع غذایی ما نیز به خطر می‌افتد.

افزود: حسینی عنوان کرد: فرآورده‌هایی که از منابع دامی بدست می‌آید به دو دسته خوراکی و غیر خوراکی تقسیم می‌شود، سفید یک محصول غیر خوراکی فرآورده‌های دامی است و در صورتی که از دام بیمار تولید شود می‌تواند بیماری‌هایی از جمله سیاه زخم را به انسان منتقل کند و در دسته خوراکی‌ها نیز اگر توجهی به سلامت دام نشود خطرهای زیادی انسان را تهدید می‌کند.

وی دام سالم، تامین فرآوردهای غذایی سالم و انسان سالم را از اهداف حوزه دامپزشکی عنوان کرد و گفت: سازمان بهداشت جهانی از بین هزار و ۷۰۰ مورد عاملی که برای انسان بیماری زا تشخیص داده شده است ۸۰۰ مورد را عامل بیماری زا مشترک بین اسنان و حیوان دانسته است که این میزان ۴۸ درصد از این بیماری‌ها را در برمی گیرد و اگر کنترل لازم بر دام و طیور صورت نگیرد نقش بسیار مهمی در سلامت انسان دارد.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به خدمات دامپزشکی استان اصفهان در چهار جایگاه تقسیم بندی شده افزود: دامداری‌های استان اصفهان خدمات بسیار ارزشمندی مانند واکسیناسیون علیه بیماری‌های مشترک بین دام و انسان را انجام می‌دهند تا به این طریق سلامت انسان، مواد غذایی و دام تامین شود.

حسینی ادامه داد: از ابتدای سال تا کنون با کمک دامپزشکی‌های دولتی و غیر دولتی، ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نوبت عملیات ۲ هزار ۱۰۰ واحد مرغ داری و نزدیک به ۴ میلیون راس دام ریز و درشت در استان اصفهان داریم که بررسی سلامت آن‌ها امری مهم به شمار می‌رود.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان تاکید کرد: در ۶ ماهه اول سال جاری ۱۵۰ مورد از دام‌ها در دامداری‌های استان اصفهان مورد بررسی قرار گرفتند و از این تعداد مواردی که در ان‌ها بیماری‌های سل و تب مشاهده شد از چرخه تولید کنارگذاشته شدند.

حسینی با اشاره به انجام عملیات سم پاشی در دامداری‌های سطح استان اصفهان گفت: در بین دام‌ها بیماری‌هایی داریم که از طریق انگل‌ها ی خارجی به دام و انسان منتقل می‌شوندمثل کنه‌ها که تب کریمه کنگو را از این طریق منتقل می‌کنند، در همین راستا نزدیک به ۵۰۰ هزار دام و ۷ هزار متر مربع جایگاه دام مورد سم پاشی قرار گرفتند تا از انتقال بیماری از این طریق جلوگیری شود.

وی یاد آور شد: در تمامی کشتارگاه‌های سطح استان اصفهان کلیه دام و طیوری که کشتار می‌شوند توسط متخصصان دامپزشکی معاینه می‌شوند و در صورتی که دامی از لحاط بهداشت و سلامت مشکل آفرین باشد از چرخه مصرف خارج می‌شود.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان این مطلب اظهارداشت: ۵۰۰ هزار راس دام و ۱۵ میلیون قطعه طیور از ابتدای سال جاری تا کنون توسط متخصصان دامپزشکی استان مورد معاینه قرار گرفتند و آن‌ها که غیر قابل قبول بودند ضبط شدند.

حسینی عنوان کرد: کلیه مراکز عرضه فرآورده‌های خوراکی و غیر خوراکی دامی مورد بازرسی قرار می‌گیرند و هدف از این کار تهیه مجاز مواد غذایی حاصل از دام و نگهدای درست آن است به گونه‌ای که برای سلامت انسان خطری نداشته باشد.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر بحثردیابی مواد غذایی از روش کنترل باقیمانده‌ها در گوشت دام بطور جدی پیگیری شده است، گفت: برای بررسی هر چه بهتر دام طرح کنترل باقیمانده‌ها در گوشت دام را به اجرا در آورده‌ایم.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به شرایط لازم برای واردات و صادرات گوشت دام کشور تصریح کرد: گوشت دام وارداتی به کشور ابتدا مورد تاییدیه بهداشتی دامپزشکی قرار می‌گیرد و سپس جواز ورود به کشور را دریافت می‌کند و در مورد صادرات گوشت از ایران به سایر کشور‌ها نیز این مورد صدق می‌کند.

حسینی افزود: از ابتدای سال تا کنون هزار و ۳۰۰تن پای مرغ، ۱۸۹ تن پنجه مرغ، ۲۸ تن پشم گوسفندی، ۳۸۰تن هزارلا، ۹۳ تن عسل، ۴۴ تن ماهی منجمد، ۲۷۹ تن تخمه مرغ، و نزدیک به ۲۰۰ تن مرغ منجمد و بوقلمون از استان اصفهان به سایر کشور‌ها صادر شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز