خبرگزاری کار ایران

در سفر معاون رئیس جمهور به فارس مطرح شد؛

سند احیاء تالاب پریشان بر زمین مانده است / به دنبال حقابه ۲۰ میلیون مترمکعبی پریشان هستیم/ پیگیری وضعیت هوای آلوده زرقان

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۳۵۱۱

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور گفت: مناطق پریشان و ارژن یکی از زیست گاه‌های مهم کشور محسوب می‌شود و احیاء این مناطق باید با جدیت دنبال شود.

به گزارش ایلنا، علی سلاجقه در جمع فعالان و تشکل‌های مردم نهاد حفاظت از محیط زیست استان فارس در شهر کازرون در خصوص تالاب پریشان افزود: سازمان محیط زیست مکلف است که طرح جامع این تالاب را تهیه کرده و اعتباراتی برای ساماندهی این منطقه از صندوق ملی محیط زیست اختصاص دهد.

وی با اشاره به دغدغه‌های محیط زیستی فعالان این حوزه در فارس ادامه داد: امروز هر بخشی از فارس گنجینه ارزشمند زیستی در تراز ملی و بین المللی است که ظرفیت بارزی برای کشور دارد.

سلاجقه شنیدن دغدغه فعالان حوزه محیط زیست را تکلیف مسئولان کشوری و استانی دانست و ادامه داد: در این مدت بخش زیادی از منابع آبی ایران نیز از دست رفته است و در این شرایط خشکی و نیمه خشکی کشور سوء مدیریت نیز بر تشدید وضعیت بحرانی زیست محیطی دامن زده است.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: مدیریت جامع حوزه آبخیز اگر مدنظر باشد ۵۰ درصد مشکلات استان‌ها حل خواهد شد، اما توجه جدی طی سالیان گذشته به این مساله نشده است.

در مباحث محیط زیستی هیچ بن بستی وجود ندارد

سلاجقه بیان کرد: در مباحث محیط زیستی هیچ بن بستی وجود ندارد و علم به جایی رسیده است که می‌توان با در نظر گرفتن ضوابط محیط زیستی، تولید بالا و اقتصاد پویایی داشت و صنعت مکلف است ضوابط محیط زیست را رعایت کند.

وی تاکید کرد: معیشت مردم اکنون با مشکل مواجه شده است و باید مسائل توسعه‌ای و اقتصادی با رعایت اصول زیست محیطی به جدیت دنبال شود، اما هرگز اجازه نخواهیم داد که حقوق عامه در این مسیر نادیده گرفته شود.

پیگیری وضعیت هوای آلوده زرقان

وی با اشاره به گلایه‌های عنوان شده در ابتدای این نشست از سوی فعالان محیط زیستی فارس درباره هوای آلوده زرقان به علت فعالیت بعضی کارخانجات آلاینده، گفت: این مساله باید از سوی مسئولان ارشد استان فارس و شهرستان تا رسیدن به نتیجه مطلوب پیگیری شود و سازمان محیط زیست نیز در این زمینه هر نوع اقدامی که لازم باشد را انجام خواهد داد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور تصریح کرد: اگر مسئولان استانی به مسائل محیط زیستی به عنوان مانع بنگرند به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

وی ادامه داد: مقرر شده که داده‌های محیط زیستی و آلودگی هوا زرقان رصد شود، زیرا سلامت مردم خط قرمز است.

سلاجقه گفت: هر روز موضوع آلودگی هوای زرقان در سطح کشور دنبال می‌شود و تا رسیدن به نتیجه نیز این مساله پیگیری خواهد شد.

به دنبال حقابه ۲۰ میلیون مترمکعبی تالاب پریشان هستیم

وی با اشاره به موضوع حقابه تالاب ها، گفت: دنبال حقابه ۲۰ میلیون مترمکعبی تالاب پریشان هستیم که جدول حقابه تالاب‌های کشور به وزارت نیرو ابلاغ شده است و به جد نیز تحقق آن دنبال خواهد شد.

سلاجقه بیان کرد: وزارت نیرو و جهاد کشاورزی در حقابه تالاب‌های کشور مستقیم وظیفه دارند که باید به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.

وی ادامه داد: جاده سازی باید انجام شود، اما خسارتی که از این طریق به محیط زیست وارد شده نیز باید پرداخت شده و صرفا برای محیط زیست نیز هزینه شود و در این زمینه هرگز کوتاه نخواهیم آمد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور با بیان اینکه بسیاری از ضوابط استقرار اصلاح شده است، اظهار کرد: آیین نامه حذف پلاستیک طی ۵ سال از سوی دولت سیزدهم ابلاغ شده است و مقرر است پلاستیک زیر ۲۵ میکرون سالانه ۲۰ درصد کاهش یابد که منتظر معرفی جایگزین از سوی سازمان استاندارد هستیم تا بتوان طی ۵ سال پلاستیک‌های زیر ۲۵ میکرون از چرخه استفاده در کشور به طور کامل حذف شود.

معاون رئیس جمهور بر ضرورت استفاده از توان سمن‌های مردمی محیط زیست تاکید کرد و گفت: باید از ظرفیت تخصصی تشکل‌های مردمی در دولت مردمی سیزدهم حداکثر بهره‌برداری صورت گیرد.

افزایش ۲ برابری حقوق محیط بانان

وی به مشکلات محیط زیستی فارس و کازرون اشاره کرد و ادامه داد: رفع مشکلات زیست محیطی به جد دنبال خواهد شد.

سلاجقه از فعالیت محیط یاران مردمی که در حفاظت از محیط زیست در کنار کارکنان این سازمان تلاش شبانه روزی دارند نیز تشکر کرد و با اشاره به دغدغه فعالان این بخش در زمینه توجه به محیط بانان گفت: این افراد کارکنان سازمان محیط زیست هستند و مکلف هستیم مطالبات آن‌ها را دنبال کنیم، حقوق محیط بانان در دولت سیزدهم حدود ۲ برابر افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: مشکل اساسی کارکنان این سازمان وجود بیش از ۳۰۰ نیروی طرحی است که زمینه جذب این افراد با جدیت در حال پیگیری است.

سند زمین مانده احیاء تالاب پریشان

محمدعلی بخرد فرماندار شهرستان کازرون نیز در این نشست گزارشی از وضعیت جنگل‌های کازرون ارائه کرد و خواستار توجه به تالاب پریشان شد و گفت: سندی ۱۰ سال پیش برای احیای تالاب پریشان و مدیریت جامع آن امضا شده که تاکنون اقدامی در این باره صورت نگرفته و هیچ اعتباری برای این مهم دیده نشده است.

وی افزود: یکی از مطالبات مهم مردم کازرون تخصیص حقابه دریاچه پریشان از سد نرگسی است که باید محقق شود.

بخرد بر تخصیص و جذب اعتبارات برای احیاء دریاچه پریشان تاکید کرد و گفت: منطقه حفاظت شده ارژن و تالاب پریشان از مهم‌ترین زیستگاه‌های طبیعی فارس و کشور است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

در ابتدای این جلسه تعدادی از فعالان محیط زیستی استان فارس در محل برگزاری این جلسه در شهر کازرون حاضر شده و با در دست داشتن پلاکارد و بنر‌هایی نارضایتی خود را از آلودگی هوای شهر زرقان که به واسطه فعالیت تعدادی از کارخانجات و واحد‌های آلاینده آلوده است بیان کردند.

در این جلسه همچنین یکی از فعالان محیط زیست کازرون با اشاره معضل پسماند این شهر گفت: با توجه به تولید ۸۰ تا ۱۲۰ تن زباله به صورت روزانه در شهر کازرون، اما مکانی برای دفن و بازیافت آن وجود ندارد و این میزان زباله در نزدیکی واحد‌های مسکونی دپو و یا به شیراز منتقل می‌شود که بوی نامطبوع آن برای ساکنان غیرقابل تحمل است.

وحید سرکاری گفت: به مدت ۴۰ روز گذشته هزاران تن زباله در مناطق مسکونی در کازرون دپو شده که تحمل این وضعیت برای شهروندان غیرقابل تحمل شده است.

معاون رئیس جمهور در سفر یک روزه به کازرون از منطقه حفاظت شده میان کتل محل نگهداری گوزن زرد ایرانی و همچنین جاده در دست ساخت پریشان نیز بازدید کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز