خبرگزاری کار ایران

تا پایان بهار ۹۳ اعلام می‌شود؛

اعلام راهکار نهایی احیای دریاچه ارومیه

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۶۷۷

طرح ادغام سازمان محیط زیست در ذات خود به دنبال تضعیف جایگاه سازمان حفاظت محیط زیست است و بدون شک اکثریت نمایندگان مجلس با این موضوع مخالفت خواهند کرد ولی در هر صورت ما مطیع تصمیم مجلس هستیم.

ایلنا: معاون رئیس‌جمهور از اعلام راهکار نهایی احیای دریاچه ارومیه تا پایان بهار ۹۳خبر داد.

به گزارش ایلنا، معصومه ابتکار اظهار کرد: مطالعه و تحلیل‌های زیادی در ارتباط با موضوع بحران دریاچه ارومیه صورت گرفته ولی راه‌حل نهایی هنوز مشخص نشده است.

وی افزود: راه‌حل‌های علمی زیادی پیشنهاد می‌شود ولی چون قبلا تجربه احیای دریاچه‌ای در کشور را نداشته‌ایم، نمی‌توانیم به یکی از روش‌های پیشنهادی اعتماد کرده و کار را آغاز کنیم. در چنین شرایطی اگر در سطح بین‌المللی موضوع را مطرح کرده و مشورت بگیریم این همفکری‌ها بسیار موثر خواهد بود.

ابتکار همچنین تصریح کرد: وضعیت کنونی دریاچه ارومیه بسیار پیچیده است. معادلات زیستی و بیولوژیکی با معادلات ریاضی تفاوت زیادی دارد چراکه در اینجا ما با فاکتورهای زیادی روبه‌رو هستیم که در بحثدریاچه دخالت دارند.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه اعتبار ۲۲ میلیاری تعیین شده برای احیای دریاچه ارومیه تنها شامل سال ۹۳ است، تصریح کرد: محیط زیست برای هر بخشی اعم از تالاب‌ها و دریاچه و… اعتبارات جداگانه‌ای در نظر گرفته است و این ۲۲ میلیارد تومان اعتبار هم تنها برای قدم‌های اول رسیدگی به وضعیت دریاچه ارومیه است. قطعا تخصیص اعتبارات بیشتر باید طی برنامه چند ساله پیش‌بینی شده و کم کم با برنامه‌ریزی کار را آغاز کنیم.

ابتکار یکی از عمده دلایل وضعیت کنونی دریاچه ارومیه را احداثغیرکار‌شناسی پل میان گذر شهید کلانتری عنوان کرد و گفت: باید از جاده میان‌گذر شهید کلانتری ارزیابی جدیدی صورت گیرد چرا که شرایط و الزامات سازمان محیط زیست در اجرای این پل اعمال نشده است. در حال حاضر از دیدگاه متخصصان همین موضوع یکی از عمده دلایل کاهش آب دریاچه ارومیه است.

وی رسیدگی هر چه سریع‌تر به وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه را از دغدغه‌های اصلی دولت عنوان کرده و افزود: در مورد دریاچه ارومیه اراده دولت و سازمان حفاظت از محیط زیست کاملا روشن و واضح است.

ابتکار با بیان اینکه با انتصاب عیسی کلانتری به عنوان دبیر ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه، حرکت‌های خوبی در زمینه نجات دریاچه ارومیه اتفاق افتاده است، اظهار داشت: آغاز به کار تشکیل کارگروه حمایتی با ۱۹ مورد فعالیت از عمده فعالیت‌های این ستاد است. در ‌‌نهایت هدف اصلی و مهم این است که یک جمع‌بندی در کارگروه دریاچه ارومیه اتفاق بیافتد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست اولویت اصلی را تامین کامل حق آبه دریاچه خواند و گفت: از نظر ما در وهله اول باید مواردی چون اصلاح الگوی کشت، تغییر روش‌های آبیاری، بحثلایروبی، مدیریت منابع آب، سد‌ها و حق آبه‌ای که باید تامین شود در دستور کار قرار گیرد.

به گفته معصومه ابتکار، نتیجه قطعی در مورد راهکار نهایی برای احیا دوباره دریاچه ارومیه تا پایان بهار ۹۳ اعلام می‌شود و از این تاریخ سازمان حفاظت از محیط زیست کشور برنامه‌های عملیاتی خود را آغاز می‌کند.

وی با اشاره آلودگی هوا در کلانشهر‌های کشور از جمله تبریز گفت: سیاست‌های غلط دولت گذشته در کیفیت سوخت عرضه شده بخشی از این مشکلات را دامن زده است من نیز با مذاکرات و جلسات بسیاری که با بخش‌های مختلف وزارت نفت داشتیم قرار شد استاندارد‌ها در این فرآیند ارتقاء پیدا کند و اجرای دقیق کیفیت سوخت براساس استاندارد یورو ۴ اجرایی شود.

ابتکار به طرح موضوع ادغام سازمان منابع طبیعی و محیط زیست از سوی برخی نمایندگان مجلس نیز اشاره کرد و گفت: این طرح در ذات خود به دنبال تضعیف جایگاه سازمان حفاظت محیط زیست است و بدون شک اکثریت نمایندگان مجلس با این موضوع مخالفت خواهند کرد ولی در هر صورت ما مطیع تصمیم مجلس هستیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز