خبرگزاری کار ایران

ایلنا از آذربایجان غربی خبر می‌دهد؛

تنش آبی در روستای ولدیان شهرستان خوی/ یک مسئول: برنامه‌های کوتاه‌مدت برای حل مشکل کم‌آبی جوابگو نیست

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۰۹۳۶

خوی یکی از ۴ دشت ممنوعه آذربایجان غربی سالهاست با بحران آب شرب مواجه است. بطوریکه از چند هفته گذشته کمبود آب شرب روستای ولدیان این شهرستان اهالی را با مشکلات فراوانی روبرو کرده و روستاییان برای تهیه آب شرب مورد نیاز شان باید ساعت‌ها در صف منتظر بمانند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، به گفته اهالی روستای ولدیان، کمبود آب روستاییان را با مشکلاتی از قبیل استحمام، شست و شوی روزانه البسه و ظروف و تهیه غذا مواجه کرده است.

جمعی از روستاییان با تجمع در مقابل فرمانداری خوی خواستار رسیدگی مسئولین به مشکلات کمبود آب روستا شدند.

ید الله سلطانی (مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوی) با بیان اینکه مشکل روستای ولدیان آب نیست؛ بلکه فرسودگی و بالا بودن عمر لوله‌های خط انتقال آب است که باعث ایجاد ترکیدگی بیش از حد استاندار می‌شود، به ایلنا گفت: در سفر ریاست‌جمهوری به شهرستان خوی ۱۲ پروژه جهت تصویب معرفی و تصویب شدند که پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها بالای ۷۰ درصد است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان خوی افزود: تأمین آب شرب شهرستان خوی در بخش‌های شهری و روستایی از محل آب‌های زیرزمینی است و با توجه‌ به کاهش نزولات آسمانی و کاهش آب‌دهی منشاها در برخی از روستاها با کمبود آب روبرو هستیم.

سلطانی با بیان اینکه هم اکنون یک هزار ۷۰۰ حلقه چاه آب در شهرستان خوی وجود دارد، افزود: از این تعداد چاه ۱۰۰ حلقه مربوط به آب شرب است و مابقی در کاربرهای دیگر مصرف می‌شود.

سلطانی با بیان اینکه شهرستان خوی ۶ شهر و ۲۱۰ روستا با جمعیت بالغ بر ۳۴۰ هزار نفر دارد، اظهار کرد: تأمین آب شهرستان از منابع آب زیر زمینی تأمین می‌شود و نیاز آبی شهرستان ۲۵۰۰ لیتر در ثانیه است.

کمبود آب شرب در برخی روستاها به مرز بحران رسیده است

مدیرعامل آب و فاضلاب خوی در خصوص کمبود آب شرب در بخش روستایی خوی نیز گفت: شهرستان خوی تنها منطقه‌ای است که سد ندارد و همه نیاز آب شرب در بخش شهری و روستایی از چاه تأمین می‌شود که با آغاز فصل تابستان هر سال به دلیل مصرف بیش از حد و برداشت مازاد از چاه‌ها مردم مناطق شهری و روستایی با مشکل آب شرب مواجه می شوند.

وی با بیان اینکه از ۲۱۰ روستا در خوی هم اکنون ۱۳۷ روستا تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب خوی هستند، عنوان کرد: هم اکنون در روستاهای ولدیان، عسگرآباد، حیدرآباد، کوتان‌آباد، هسته جوک و عزت‌آباد مردم با کمبود شدید آب شرب مواجه هستند و برنامه‌های کوتاه‌مدت برای حل مشکل کم‌آبی در این منطقه نیز جوابگو نیست.

سلطانی با اشاره به اینکه طرح انتقال آب شرب خوی از سد آغ چای، سد الند و سد غازان سال‌های متمادی مطرح می‌شود؛ ولی متأسفانه تاکنون اجرایی نشده است، گفت: با مدیریت مصرف آب تا حدودی تلاش داریم مشکل آب شرب روستاهای خوی را حل کنیم؛ ولی لازم است برای گذر از این مشکل تمهیداتی در نظر گرفته شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان خوی تصریح کرد: با تأمین ۱۵ میلیارد ریال از محل طرح‌های عمرانی و ۲۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات در اختیار نماینده و تهیه مصالح از طریق فرمانداری عملیات اجرایی روستای ولدیان تا یکشنبه هفته آینده از طریق برون‌سپاری آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/
بیتا اختیاری
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز