خبرگزاری کار ایران

در استان فارس؛

طرح بام در شیراز آغاز به کار کرد

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۸۹۳۶

شهردار شیراز گفت: داوطلبان آتش نشان بدون هیچ گونه ترس و واهمه و دریافت مواجبی به عنوان سفیران در هر محله شهرداری به صورت شبکه‌ای و گسترده در راستای آموزش و آگاهی بخشی حضور دارند.

به گزارش ایلنا، محمدحسن اسدی در همایش بام" بانوان داوطلب آتش نشان محلات" شیراز که با حضور بیش از ۴۰۰ آتش نشان بانوان داوطلب،  برگزار شد بیان کرد: بسیاری از اتفاقاتی که با آن مواجه می‌شویم دلیل آن عدم آگاهی و آموزش ندیدن است.

وی با اشاره به اینکه در بخش‌های مختلف این عدم آگاهی وجود دارد یادآور شد: امروز برای ورود به مترو و یا اتوبوس حمل و نقل عمومی هزینه‌ای که توسط شهروندان پرداخت می‌شود ۱۰ درصد هزینه تمام شده نیست درحالی که هزینه ورود هر نفر به مترو ۲۰ هزار تومان و اتوبوس بیش از ۱۵ هزار تومان است که شهرداری پرداخت می‌کند.

اسدی خاطرنشان کرد:  یک متر مترو حدود دو میلیارد تومان و هزار متر آن  ۲ هزار میلیارد تومان است.

شهردار شیراز با بیان اینکه یک دستگاه نردبان بالابر آتش نشانی نزدیک ۲ میلیون یورو و یک دستگاه خودرو آتش نشانی بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان است، بیان کرد: این در حالی است که تهیه این دستگاه‌ها فرایند سختی دارد و این‌ها هزینه زیادی برای شهر دارد.

شهردار شیراز با اشاره به اقدامات خیرین در بخش‌های مختلف به واسطه شرایط مالی مناسب گفت: در این شرایط فرد ممکن است بخشی از اموال را صرف کار خیر  کند و  دستگاه آتش نشانی، مدرسه سالن ورزشی و ... بسازد اما حضور شما داوطلبان هم به عنوان  نیروی داوطلب مصداق کار خیر است.

اسدی تصریح کرد: قدرت جوانی و نشاطی که در داوطلبان آتش نشان است قابل بازیابی نیست و در اوج توانایی، هیجان و عشق به محله و مردم هستند که این مصداق کار خیر و داوطلبانه است.

وی افزود: حضور آتش نشانان داوطلب براساس عشق و علاقه است که نقش آفرینی در جامعه دارند و باید قدر این انگیزه و نیروی جوانی را دانست.

شهردار شیراز تصریح کرد: قدرت جوانی را باید قدر دانست و داوطلبانی که وارد این عرصه خیرخواهانه و مردمی شده‌اند ایثار و از خود گذشتی دارند.

اسدی با بیام اینکه یکی از وظایف شهرداری توسعه فرهنگ شهروندی و آموزش شهروندی است، یادآور شد: در حوزه آتش نشانی، مدیریت پسماند و ... ردیف‌های بودجه‌ای برای توسعه آموزش شهروندی داریم و وظیفه شهرداری در مسئله فرهنگی نیز همین است.

وی گفت: بیش از ۹۵ درصد وظیفه شهرداری اگر می‌خواهد هزینه و وقت بگذارد بایستی برای همین کار باشد چراکه داوطلب آتش نشانی وقتی به اطرافیان خود آموزش می‌دهد دیگر موارد مانند جمع آوری زباله، استفاده درست از امکانات و خدمات و... هم آموزش می‌دهد و در کنار خود جنبه‌های دیگر آموزشی را دارد.

وی خاطرنشان کرد که این اقدام را ارج می‌نهم و قدردان هستم و در راستای استمرار و توسعه فعالیت‌های داوطلبانه از شما حمایت می‌کنم. 

به ازای هر آتش‌نشان باید ۵ آتش‌نشان داوطلب داشته باشیم

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز با اشاره به اهمیت زمان ابتدایی در وقوع حوادث مختلف و حضور به موقع در محل گفت: ارائه آموزش‌های ابتدایی به شهروندان و اطلاع رسانی به موقع می‌تواند از حوادث تلخ بسیاری جلوگیری کند.

هادی عیدی پور، عنوان کرد: در حالی در حوادث مختلف  حضور  آتش نشانان داوطلب را داریم که در این همایش بانوان آتش‌نشان از  ۱۷ محله شیراز حضور دارند.

وی بیان کرد: از آنجا که شاهد حوادث زیادی در سطح شیراز هستیم، از وظایف ما کاهش حوادث و خطرات ناشی از آن است.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری با بیان اینکه در فدراسیون جهانی آتش‌نشانان داوطلب۱۳۸ عضو داریم، خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تا ما هم عضو شویم، و از ۷۰۴ آتش نشان داوطلب شیراز باید هر کدام ۴ نفر آتش نشان داوطلب را به این گروه اضافه کنند.

وی افزود:  به عبارتی ما به ازای هر آتش‌نشان باید ۵ آتش‌نشان داوطلب داشته باشیم تا بتوانیم جان شهروندان را در زمان وقوع حوادث نجات دهیم.

عیدی پور تصریح کرد: باید در پیش‌گیری، آموزش و  کنترل حادثه در لحظات اولیه آموزش‌های لازم را داشته باشیم و حداقل ۳۵۰۰ آتش‌نشان داوطلب در شیراز نیاز است.

وی با اشاره به اینکه بانوان جامعه هدف بزرگی هستند و  بیشتر تماس ها با آتش نشانی از سوی داوطلبان است، یاداور شد: لازم است این جامعه بزرگ آتش نشان داوطلب  در بروز حوادث کنترل حادثه را داشته باشند و با آموزش های لازم در زمان طلایی بتوانند کمک کنند.

عیدی پور افزود: بانوان آتش‌نشان داوطلب به عنوان سفیران و مدرسان در محلات معرفی خواهند . 

وی در ادامه  با اشاره به اینکه حدود دو ماه قبل شاهد یک آتش سوزی در بلوار فرصت شیرازی شاهد از دست دادن جان ۳ کودک بودیم، بیان کرد: اگر در  این حادثه و در ساعات ابتدایی اقداماتی انجام می‌شد شاهد این حادثه نبودیم.

وی افزود: همچنین اگر آموزش های ابتدایی انجام شده بود این حادثه تلخ اتفاق نمی افتاد.

عیدی پور عنوان کرد: ما شاهد حوادث تلخی در کشور مانند سیل شیراز در سال ۹۸، زلزله بم، زلزله کرمانشاه و ...بودیم و  برای اینکه شاهد کاهش خطرات ناشی از حوادث باید نکاتی را رعایت کنیم.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز با اشاره به اینکه  خیلی از آتش سوزی ها از آشپزخانه و منازل شروع می شود، یادآور شد: با آموزش به خانواده ها و زنان خانه دار ما می توانیم جلوی بروز  حوادث این چنینی را بگیریم.

عیدی پور با اشاره به اینکه بیشترین تعداد داوطلبان آتش نشانی در دنیا را ژاپن با ۴ میلیون نفر آتش نشان داوطلب دارد، خاطرنشان کرد: باید گوش ما به بحران آشنا باشد و  برای حوادث آماده باشیم و داوطلبان در زمان ابتدایی و طلایی حادثه به خانواده ها کمک کنند.

وی افزود: داوطلبان آتش نشان ممکن است اولین نفراتی باشند که با حادثه رو به رو می شوند و در صورت کنترل دیگر نیاز به حضور نیروهای آتش‌نشانی و اورژانس نخواهد بود.

عیدی پور با بیان اینکه خیلی از آتش سوزی ها با یک جرقه، شمع و... شروع می شود، بیان کرد: در صورت ارائه آموزش های لازم می توان جلوی وقوع آتش سوزی ها و حوادث بزرگ را گرفت. 

آتش نشانان داوطلب باید تبدیل به یک لشکر شوند

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری شیراز  نیز  گفت:  آتش نشانان داوطلب باید تبدیل به یک لشکر شوند تا در این شهر ایمنی کامل برقرار شود.

غلامرضا غلامی با اشاره به اینکه مجموعه کاملی از عوامل در سازمان آتش نشانی حضور دارند تا از ظرفیت خوب آتش نشانان داوطلب استفاده شود، عنوان کرد: هر قدمی که در مجموعه شهرداری برای منسجم شدن آتش نشانان داوطلب برداریم باز همچنان جای کار وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که عضو این مجموعه شدند باید به خود افتخار کنند و کمک به هم نوع ‌یکی از  ویژگی‌های خوب مردم استان فارس است. 

غلامی با اشاره به حادثه تلخ آتش سوزی فرصت شیرازی و مرگ سه کودک در این حادثه گفت: آموزش لازم در این حادثه می توانست جان این کودکان را نجات دهد و به دلیل عدم آموزش لازم  کودکان را به طبقه بالا برده بودند تا از آتش در امان باشند اما نمی دانستند دود به طبقه بالا می رود و همین موضوع حادثه تلخ را رقم زد. 

غلامی با بیان اینکه گسترش آتش‌نشانان داوطلب سبب نجات جان افراد بیشتری می‌شود، خاطرنشان کرد: در  ایام محرم و با حضور آتش نشانان داوطلب در تکیه ها می توان جلوی بسیاری از اتفاقات را گرفت.

وی معتقد است حضور آتش نشانان داوطلب یک کار عملیاتی است که با توجه به آنها می‌توان سطح ایمنی جامعه را افزایش داد و از بروز اتفاقات تلخ پیشگیری کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز