خبرگزاری کار ایران

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد؛

با کسانی که سلامت مردم را به خطر می‌اندازند تعارف نداریم/ ارجاع 500 پرونده تخلف حوزه سلامت به مراجع قضایی

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۴۳۳۱

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در برخورد با متخلفینی که بدون داشتن تخصص و به صورت غیر مجاز سلامتی مردم را به خطر می‌اندازند با کسی تعارف نداریم.

به گزارش ایلنا، مهرداد شریفی امروز  13 تیرماه در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه عنوان کرد: روند نظارتی دانشگاه با استفاده از ابزارهای قانونی، با افراد، موسسه‌ها و مراکز غیرمجاز ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی تداوم دارد و این برخورد ها براساس مرّ قانون و بسیار قاطع خواهد بود.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 500 پرونده تخلف حوزه سلامت به مراجع قضایی ارجاع شده است.

شریفی ناآگاهی مردم و سعی در کاهش هزینه‌های دریافت خدمات زیبایی را، عامل اصلی در بروز مشکلات جسمی و روانی برای شهروندان عنوان و خاطرنشان کرد: متاسفانه بیشترین تعداد مراکز غیرمجاز در استان فارس، مربوط به ارائه خدمات زیبایی است و بیشترین مراجعان این مراکز بانوان هستند.

وی یادآور شد: در این زمینه افرادی بدون داشتن تخصص و مهارت و حتی مدرک تحصیلی مرتبط، اقدام به ارائه خدمات زیبایی، در مراکز فاقد مجوز می‌کنند و سال گذشته با چندین مورد فوت ناشی از دریافت خدمات زیبایی از مراکز غیرمجاز در فارس مواجه بوده‌ایم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در سه ماه ابتدای امسال، ۳۰ مورد از این مراکز و افراد شناسایی  و برای آنها پرونده تشکیل شده است، ابراز کرد: تمام مراجعان به این مراکز به نوعی با مشکلات جدی مواجه شده‌اند که بعضا برگشت ناپذیر بوده و در یک مورد به نابینایی فرد منجر شده است.

شریفی با اشاره به برخی از مشکلات بوجود آمده ناشی از مراجعه به  مراکز و افراد فاقد صلاحیت در حوزه زیبایی گفت:  گاها این اقدامات در محیط های غیربهداشتی و منازل انجام می شود و حتی برخی از اعمال که نیاز به بیهوشی و تخصص بالایی دارد در منازل و در نواحی مانند پلک، چشم،  عمل های زیبایی و... انجام می شود که منجر به آسیب جدی به افراد شده است.

وی تاکید کرد:  به هیچ عنوان مخالفتی با دریافت خدمات زیبایی وجود ندارد لذا از شهروندان درخواست داریم که از مراجعه به افراد و مراکز غیرمجاز و فاقد صلاحیت، پرهیز کنند تا از صدمات و لطمات گاها جبران ناپذیر ناشی از آن مصون بمانند.

معاون درمان دانشگاه  علوم پزشکی شیراز  با اشاره به اینکه اکثر مراکز غیرمجاز ارائه دهنده خدمات شناسایی و معرفی شده به دستگاه قضایی، در شیراز مستقر بوده اند، خاطرنشان کرد: در شهری که تعداد قابل توجهی متخصص در رشته‌های مختلف دارد و مراکز متعدد مجاز، خدمات زیبایی ارائه می‌دهند، مراجعه به افرادیکه در آرایشگاه یا حتی آشپزخانه منزل خود، اقدام به ارائه خدمات لیزر، لیفت پوست، برداشت و تزریق چربی، لیفت پلک و ابرو، تزریق بوتاکس و .... می‌کنند، نشانه ناآگاهی افراد از عواقب چنین اقداماتی است.

شریفی تصریح کرد: پزشکان عمومی نیز در قالب و حیطه شرح وظایف خود امکان ارائه خدمات زیبایی را به مراجعان دارند و تنها کسانیکه در مراکز مورد تائید معاونت آموزش دانشگاه علوم پزشکی یا وزارت بهداشت، آموزش دیده و گواهی دریافت کرده باشند، مجاز به ارائه خدمات، آنهم بعد از دریافت مجوز لازم  هستند.

به گفته وی گران بودن هزینه خدمات تخصصی زیبایی یکی از دلایل اقبال اندکی از مردم به سمت افراد و مراکز غیرمجاز است.

شریفی افزود: در خصوص دریافت هزینه اضافه یا دریافت مبالغی خارج از چارچوب‌های  قانونی، علیرغم اینکه بخشی از آن در حوزه وظایف نظام پزشکی تعریف می‌شود، دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز ورود مناسبی داشته و منجر به معرفی پزشکان متعددی حتی متخصصان بنام، به مراجع قضایی شده است.

وی ادامه داد: سال گذشته بیش از ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اضافه دریافت توسط پزشکان در محدوده علوم پزشکی شیراز به بیماران مسترد شده است و تنها در یک پرونده که البته هنوز رای قطعی صادر نشده، پزشک مربوطه به پرداخت ۹ میلیارد تومان جریمه محکوم شده است.

 ثبت بیش از سه میلیون مراجعه به مراکز درمانی 

معاون درمان علوم پزشکی شیراز در بخش دیگر صحبت هایش به مراجعات در مراکز درمانی دولتی اشاره و عنوان کرد: سال گذشته بیش از سه میلیون مراجعه به مراکز درمانی تحت مدیریت علوم پزشکی شیراز ثبت شده است که این عدد غیراز آمار مراجعه افراد به مراکز خصوصی بوده است.

شریفی تصریح کرد: بین ۳۹ تا ۴۲ درصد از کل مراجعان به مراکز درمانی تحت مدیریت علوم پزشکی شیراز مربوط به شهروندان سایر استان‌های و حتی کشورهای همسایه بوده است که این آمار رو به افزایش است.

به گفته وی همچنین از استان های سیستان و بلوچستان و زاهدان درخواست ها برای خدمات تخصصی و فوق تخصصی افزایش پیدا کرده است چنانچه 3 هزار و 300 مورد تقاضا از بیمارستان های سایر استان ها برای اعزام به بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی شیراز داشته ایم.

شریفی با اشاره به اینکه بیش از ۱۱ هزار مرکز سرپایی و بستری در حوزه بهداشت و درمان تحت مدیریت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دارای مجوز فعالیت هستند، ابراز کرد: طی یکسال گذشته بیش از ۳۴۰۰ مورد بازدید تنها از مراکز سرپایی شامل کلینیک‌ها و مطب‌ها انجام شده است

کاهش تقاضا برای ادامه تحصیل در رشته های تخصص و فوق تخصص پزشکی 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، همچنین به کاهش تقاضا برای ادامه تحصیل در رشته های تخصصی و فوق تخصصی علوم پزشکی اشاره وعنوان کرد:  به دلیل پایین بودن تعرفه دیگر رشته ها و بالا بودن تعرفه خدمات زیبایی بسیاری از پزشکان تمایل به ادامه تحصیل ندارند.

شریفی با اشاره به اینکه  بارها خواستار نزدیک شدن تعرفه خدمات درمانی و خدمات زیبایی با هدف ایجاد انگیزه برای ادامه تحصیل در رشته های تخصصی بوده ایم، یادآور شد:  این مهم تاکنون محقق نشده است و بیشتر دانشجویان تمایلی به ورود به گرفتن تخصص  ندارند چنانچه برخی از کرسی های رزیدنت ها خالی مانده است.

وی افزود: همچنین پزشکانی که دارای تخصص هستند به کارهای زیبایی روی آورده اند و به عنوان مثال متخصص چشم جراحی زیبایی پلک را انجام می دهد.

شریفی تاکید کرد که این روند ما را در چند سال آینده با کمبود پزشک متخصص در رشته های مختلف مواجه می کند کما اینکه درحال حاضر در رشته هایی مانند متخصص بیهوشی، قلب، جراحی عمومی و... کمبود  دانشجو داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز