خبرگزاری کار ایران

مدیر کل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی فارس:

سال گذشته برخی از فرصت های شغلی خالی ماند / تعهد بیش از ۲ برابری اشتغال در فارس تا پایان سال

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۱۷۷۰

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس گفت: برخی از فرصت های شغلی سال گذشته خالی ماند و در حالی تقاضا از سمت کارفرمایان بود که مورد پذیرش کارجویان قرار نمی گرفت.

به گزارش ایلنا، وحید خداپرست در سلسله نشست های خبری مدیران پاسخگو با اشاره به اینکه نرخ بیکاری استان در سال ۱۴۰۱ به کمترین میزان در چند سال اخیر گذشته رسیده است، عنوان کرد: در حالی نرخ بیکاری در دهه ۸۰ در استان نزدیک به ۲۰ درصد بود که نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۱ با استناد به مرکز آمار به  ۷.۵ درصد رسیده است و رتبه هشتم کشور را داریم.

وی با بیان اینکه در زمینه اشتغال از رتبه  ۲۹ و اواخر جدول کشوری به رتبه ۸ رسیده‌ایم این وضعیت را مطلوب دانست و بیان کرد: امسال در فارس تعهد ایجاد اشتغال بیشتر از گذشته است و تعهد بیش از ۲ برابری را خواهیم داشت.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس  بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ در زمینه ایجاد اشتغال بیش از دو برابر سال  ۱۴۰۰ تعهد تکلیف شد و در سال پیش رو بیش از ۷ هزار  و ۲۰۱ نفر تعهد جدید به تعهدات قبل اضافه شده است و اشتغال بیش از ۶۶ هزار و ۲۸۸ نفر تعهد امسال استان است.

خداپرست ادامه داد: برابر آمار منتشر شده مرکز آمار ایران در خصوص وضعیت کار استان فارس نزدیک به ٧٧ هزار شغل در سامانه رصد ثبت شده است و  جزو استان‌های برتر کشور قرار گرفته‌ایم که این میزان اشتغال بیش از دو برابر سهم تکلیفی استان بوده است.

وی با اشاره به اینکه در افزایش تعهد نسبت به سال گذشته بیشترین تعهد بعد از استان سیستان و بلوچستان داریم، یادآور شد: استان‌های هم تراز ما کاهش تعهد اشتغال داشتند و امسال کار ما سخت تر است و باید اجرای برنامه ها خاص تر باشد.

افزایش سهم خدمات در اشتغال و کاهش سهم کشاورزی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس با اشاره به اینکه با توجه به افزایش تعهد باید در راستای افزایش اعتبارات ملی و استان مطالبه گری شود، خاطرنشان کرد: این مطالبات باید در تبصره ۱۸ و تسهیلات اشتغال خانگی مدنظر باشد.

خداپرست تصریح کرد: حفظ اشتغال موجود و ثبات آن باید از اولویت دستگاه‌ها باشد و ایجاد اشتغال باید مدنظر مدیران باشد.

وی با یادآوری اینکه نسبت به سال گذشته ۲.۳ درصد رشد در بخش  اشتغال حوزه خدمات شاهد بودیم، عنوان کرد: استان فارس با ظرفیت بخش‌های خدماتی، گردشگری و درمانی جزو رتبه اول در بخش خدمات و تصاحب فرصت های شغلی است و سهم ما در بخش اشتغال خدمات در رتبه چهارم است.

خداپرست تصریح کرد: همچنین در حوزه صنعت نیز سهم کشور در اشتغال کاهش اندکی داشته‌اند و  برخلاف کشور اما سهم فارس افزایش داشته است و ایجاد کارگاه هایی که رشد صنعت را داشته اند؛ شاهد هستیم

وی با اشاره به راهکارهایی در خصوص کاهش نرخ بیکاری و حمایت از اشتغال استان، افزود: در بخش کشاورزی نیز به نسبت سال ۱۴۰۰ نیز کاهشی در حوزه اشتغال بخش کشاورزی داشته‌ایم که با شرایط خشکسالی و...  قابل پیش بینی بود  و لذا با تغییر الگوی کشاورزی می‌توانیم شاهد افزایش اشتغال در این حوزه باشیم.

خداپرست گفت: سهم اشتغال در بخش کشاورزی استان از ۱۹.۳ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۱۵.۷ درصد در سال ۱۴۰۱ تقلیل داشته است و در کشور هم این تقلیل شاهد بودیم.

وی افزود: فارس با تدابیری که می‌تواند در بخش کشاورزی داشته باشد در این حوزه می‌تواند جبران کاهش اشتغال داشته باشد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس، یادآور شد: در گزارش فصلی مرکز آمار پاییز سال گذشته استان فارس کمترین آمار  بیکاری با ۶.۴ دهم درصد را دارا بود.

خداپرست با اشاره به اهمیت و ضرورت ورود نیروی کار جوان به حوزه تولید و اشتغال گفت: باید در حوزه فرهنگی با کمک از اسناد بالادستی و قانون کار بتوانیم سندی تدوین کنیم که این اهمیت را در بطن جامعه به مردم و کارجویان گوشزد کنیم.

وی افزود: در این شرایط شاهدیم که افراد به شغل‌های کاذب روی می‌آورند و باید در بخش تولید این اهمیت جا بیفتد که تولید فدای نگاه اشتباه نشود.

خداپرست با بیان اینکه یکی از موارد اشتغال در بخش تولید مهارت آموزی است و جلسات مختلفی در این راستا برگزار شده است، یادآور شد: همچنین  کاریابی‌هایی راه افتاد که مشاوره شغلی رایگان ارائه می‌شود  و مهارت آموزی مورد نیاز در اختیار کارجو قرار می‌گیرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس به ضرورت معرفی الگوهای موفق در حوزه‌های صنعت، گردشگری، خدمات و تعاون اشاره و افزود: رویکرد امیدآفرینی باید در بخش‌های مختلف استان با جدیت دنبال و از بیان مشکلات کهنه‌ که دردی از جامعه دوا نمی‌کند، جلوگیری شود. 

خداپرست با بیان اینکه سال گذشته پیش‌بینی می‌شد ١٧ هزار و ٥٠٠ نفر در استان مشمول مقرری بیمه بیکاری شوند، عنوان کرد: با تمهیدات اندیشیده شده نرخ مقرری بگیران بیمه بیکاری در فارس به ١١ هزار نفر رسید. 

وی همچنین از راه‌اندازی سامانه کاریابی سراسری از اواخر تابستان اشاره و یادآور شد: در این سامانه فرصت‌های شغلی در اختیار کارجویان و کارفرمایان قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز