خبرگزاری کار ایران

ایلنا از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

سبزوار در ردیف شهرهای بحرانی در تامین آب شرب/ تشدید خشکسالی در کویر غرب استان

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۰۱۰۲

تشدید خشکسالی‌ها در اقلیم کویری سبزوار، منابع آب آشامیدنی این خطه را در ماه‌های گرم سال همچون بسیاری از مناطق کشور دچار کمبود کرده است که برای گذر بدون تنش از این بحران، مدیریت مصرف آب امری ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در چند دهه گذشته تغییر اقلیم در مناطق شرقی کشور و به‌خصوص غرب خراسان رضوی، زمینه ساز پدیده خشکسالی بوده است و حال آنکه با کاهش بارندگی و افزایش جمعیت، نیاز این منطقه به آب افزایش یافته است و موضوع آب را به یک بحران جدی در منطقه تبدیل کرده است.

همزمان با آغاز فصل گرما، برخی مناطق روستایی شهرستان سبزوار نیز به عللی چون فرسودگی و طولانی بودن شبکه توزیع با تنش آبی رو به رو می‌شوند که برای حل مشکل آب شرب این روستاها در ساعات اوج مصرف، مدیریت مصرف آب در دستور کار قرار گرفته شده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب سبزوار در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در این باره اظهار داشت: میزان کسری منابع آب آشامیدنی شهر سبزوار در زمان اوج مصرف، ٣٠٠ لیتر بر ثانیه است و در همین راستا این شهر در ردیف شهرهای قرمز و بحرانی خراسان رضوی قرار دارد.

حسین ریاضی با اعلام اینکه برای کاهش بحران به وجود آمده باید مسئله هوشمند سازی و کاهش فشار شبکه را در دستور کار قرار داد، افزود: این مهم بیشتر در ساعات اولیه بامداد صورت می‌گیرد اما در واقع اقلیم کویری و خشکسالی باعث تشدید این شرایط در درازمدت خواهد شد که منابع آبی را با بحران فزاینده روبرو می‌کند.

ریاضی ادامه داد: مدیریت در توزیع عادلانه و هوشمندسازی شبکه از جمله مواردی است که در شرایط کنونی صورت می‌گیرد اما مردم نیز باید مصرف بهینه را انجام دهند تا مشکلی برای تامین آب شرب به خصوص در روزهای پر تنش آبی و گرم به وجود نیاید.

وی احداث مخازن ذخیره سازی آب هنگام پیک مصرف را نیز از جمله ساز و کارهای شرکت آب و فاضلاب شهرستان دانست که این مهم به خصوص در بروز بحران تا میزان قابل توجهی تنش را کاهش خواهد داد تا کمبودهای تامین آب شرب نیز از این طریق جبران شود.

مدیر عامل شرکت آبفای سبزوار با اشاره به اینکه از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور به خراسان رضوی نیز  برای احداث مخزن ۱۰ هزار متر مکعبی در شهرستان، ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته که عملیات اجرایی آن در  مجاورت مخزن ٢٠ هزار متر مکعبی و در غرب شهر آغاز شده، گفت: احداث این مخزن ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما در مجموع با کمبود ٣٠ هزار متر مکعبی مخازن آب در سبزوار روبرو هستیم.

ریاضی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود یک مخزن ۱۰ هزار متر مکعبی در مجاورت مخزن اصلی نیز به منظور تکمیل چرخه اجرایی در قسمت شمالی شهر سبزوار احداث شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب سبزوار وقوع تنش آبی در برخی مناطق روستایی را نیز متاثر از فرسودگی شبکه‌های توزیع دانست و اضافه کرد: برای حل مشکل آب شرب این روستاها در ساعات اوج مصرف، مدیریت مصرف آب در دستور کار قرار گرفته شده است. ضمن اینکه مجتمع‌های آبرسانی در مناطق روستایی متفاوت است و هر مجتمع با مشکلات ذخیره آب روبرروست که تامین آب پایدار را بحرانی تر کرده است.

لزوم توسعه پایدار آبخیزداری به منظور کنترل شرایط اقلیمی

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سبزوار نیز بر لزوم توسعه پایدار در بخش آبخیزداری این شهرستان به منظور کنترل شرایط کنونی متاثر از تغییرات اقلیمی و خشکسالی تاکید کرد.

عباسعلی کیانی فرد در گفت‌وگو با ایلنا گفت: خشکسالی‌های پی در پی ناشی از شرایط جوی و اقلیمی از جمله دلایل وقوع بحران‌های آبی در شهرستان بوده که در نهایت و با کنترل نکردن وضعیت کنونی منجر به خسارات مادی خواهد شد.  

وی با ذکر اینکه سیل و خشکسالی، دو روی سکه تغییرات آب ‌و هوایی قلمداد می‌شوند، با تاکید بر اهمیت آبخیزداری افزود: بحران آبی از طریق مازاد آب و بروز سیل و خشکسالی عمل می‌کند. در همین راستا و در قالب طرح‌های آبخیزداری سعی می‌شود که با شناخت ظرفیت‌ها و قابلیت‌های مختلف یک منطقه جغرافیایی، توسعه آبخیزداری صورت گیرد تا به محدود شدن مشکلات‌ سیلابی و خشکسالی کمک کند.

کیانی فرد ادامه داد: عملیاتی چون آبخیزداری و آبخوانداری باید در دستور کارِ اقدامات زیربنایی شهرستان قرار گیرد تا برون رفت از شرایط کنونی ناشی از خشکسالی و تنش آبی با سرعت بیشتری انجام شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سبزوار، مطالعه تفضیلی، منطقه‌ای و موردی را نیز از جمله مواردی دانست که در زمینه ‌پیشگیری از ‌پیامدها و خسارات ناشی از مخاطرات طبیعی انجام خواهد شد و از این منظر دوران ترسالی هر منطقه نیز با هدایت بهینه بارش‌ها، به ذخیره سازی و کنترل تبعات خشکسالی منجر خواهد شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز