خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان:

قزوین جزء سه استان خشک و کم بارش کشور است

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۹۸۹۲

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: برای امسال ۲۱۸ میلیمتر بارندگی داشتیم که ۱۰ درصد کاهش داشت و این کاهش در مقایسه با بلند مدت 3۰ درصد است و قزوین با این وضعیت جزء 3 استان خشک و کم بارش کشور قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، منصور ستوده در نشست خبری مدیران عامل صنعت آب و برق استان که صبح امروز به مناسبت هفته صرفه جویی در سالن اجتماعات اداره برق برگزار شد، گفت: ۷۳۲ میلیارد تومان اعتبار برای ما در نظر گرفته شده که ۳۷۶ میلیارد تومان آن تخصیص داده شده و به رغم تخصیص ۵۱ درصد پیمانکاران در حال انجام فعالیت هستند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان قزوین ادامه داد: سد نهب مهم‌ترین طرح سدسازی استان است که ۹۵.۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، برای این طرح ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و ۳۵ میلیارد هم برای تکمیل آن نیاز است، باتوجه به اینکه آبگیری اولیه آن انجام شده بهره‌برداری آن تا پایان سال جزء برنامه‌های ما است.

وی بیان کرد: شبکه آبیاری نهب هم ۲۵ کیلومتر کانال اصلی و ۹۰ کیلومتر کانال‌های فرعی است.

آبرسانی به 35 شهر و روستا با سد بالاخانلو

این مسئول ادامه داد: سد بالاخانلو هم برای آبرسانی به ۵ شهر و ۳۰ روستا طراحی شده و با ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی برای تکمیل به ۶۳ میلیارد نیاز دارد و جزء مصوبات سفر رئیس جمهور است و آبرسانی آن به یک‌هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی عنوان کرد: آبرسانی به ۱۴ شهر و ۱۹۶ روستا از سد طالقان از دیگر برنامه‌های آبرسانی است که فاز اول آن برای آبیک اجرا شده، در اسفند گذشته با سرمایه‌گذار تفاهم نامه امضا شده و اجرای آن به 7 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

ستوده اظهار کرد: سد بورمانک هم در فاز مطالعاتی قرار دارد و مرحله دوم مطالعاتی آن درحال انجام است که برای مصارف شرب و حق آبه‌های موجود استفاده می‌شود.

انسداد بیش از 1500 حلقه چاه غیرمجاز

وی اضافه کرد: در راستای تعادل بخشی به منابع آبی یک‌هزار و 541 حلقه چاه مسدود، 3 هزار و 710 کنتور هوشمند نصب و 802 مورد چاه فرم یک تعیین تکلیف شده است و با این اقدامات 98 میلیون متر معکب آب صرفه جویی شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: همچنین ۱۱۷ هکتار از بستر و حریم رودخانه‌ها رفع تصرف شده، لایروبی 19 کیلومتر رودخانه و اخذ اسناد یک‌هزار و 390 هکتار از بستر و حریم رودخانه‌ها که 231 هکتار آن در سال گذشته صورت گرفته از دیگر اقدامات در راستای تعال بخشی منابع آبی است.

این مسئول بیان کرد: قزوین برای بازار آب پایلوت قرار گرفته شده و قرار است ۱۲ میلیون متر معب آب بین کشاورزان معامله شود و بخشی از آن به نفع سفره ذخیره می‌شود که این طرح آماده افتتاح است.

وی ادامه داد: در پی بازتخصیص منبع آبی برای صنایع هستیم که به جای آب‌های زیرزمینی از پساب‌ها استفاده کنند و این طرح در طول سه سال انجام می‌شود.

ستوده ادامه داد: امسال هم مانند چند سال اخیر بارندگی پایینی داشتیم و با خشک سالی مواجه هستیم.

مجوزی برای صنایع سنگین صادر نمی‌شود

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان قزوین ادامه داد: یکی از سیاست‌های وزارت‌خانه این است که برای صنایع سنگین مجوز جدید صادر نمی‌شود و باید از پساب‌ها و یا خرید چاه‌های کشاورزی مجاز استفاده کنند.

وی عنوان کرد: انتقال آب از سد طالقان چندین بار به مناقصه گذاشته شده اما تنها یک شرکت در آن شرکت کرده و تفاهم‌نامه منعقد شده است.

این مسئول اظهار کرد: بخش عمده آب زیرزمینی در بخش کشاورزی صرف می‌شود و میزان تخلیه صنعت نسبت به کشاورزی پایین است، در گذشته به برخی صنایع مجوز داده شده و درحال حاضر بنا شده آب صنایع بازتخصیص شود.

وی اضافه کرد: بسیاری از کشاورزان به اسم مجوز دامداری و مرغداری مجوز گرفته‌اند اما درحال حاضر جزء کاربری‌های کشاورزی هستند و بنابراین تنها راه تامین آن استفاده از چاه‌های کشاورزی موجود است.

ستوده گفت: اگر آلودگی منابع آبی در حوزه استقرار صنایع باشد، پس از پایش به محیط زیست اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: ۳۴۷ رشته قنات در استان شناسایی شده است که بیشتر آن در بخش کشاورزی استفاده می‌شود و با کاهش آبدهی قنوات جهاد کشاورزی آن‌ها را لایروبی می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز