خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

آب شهرستان دشتی جیره بندی شد / هدر رفت آب در بوشهر به دلیل فرسودگی لوله‌ها / آب شیرین کن‌های موجود جوابگوی نیاز آبی استان نیست

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۹۱۶۸

رئیس شورای شهر دشتی به مشکلات کم آبی در این شهرستان پرداخت و گفت: کم بارشی های پی در پی و فرسودگی شبکه های آب نه تنها شهرستان دشتی بلکه استان بوشهر را با مشکل روبه رو کرده است به شکلی که حتی تعداد آبی شیرین کنی هم که نصب شده جوابگوی نیاز آبی منطقه نیست.

سید علی اکبر فاطمی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: بارندگی‌های کم در سال‌های گذشته استان بوشهر را با بحران آبی روبه رو کرده و مشکلات زیادی برای مردم به وجود آورده که در حال حاضر نیز با آغاز فصل تابستان در شهرستان دشتی باز هم آب قطع و جیره بندی شده است.

وی ادامه داد: در مناطق مختلف استان بوشهر دستگاه‌های آب شیرین کن‌ نصب شده و برخی از این آب شیرین کن‌ها هم وارد مدار هم شده‌اند اما باز جوابگوی کم آبی استان نیستند. در شهرستان دشتی نیز یک دستگاه آب شیرین کن وارد مدار شده و به 2 روستا با 600 خانوار آبرسانی می‌کند و خروجی این آب شیرین کن 600 مترمکعب در روز است که توان تهیه آب مصرفی این 2 روستا را ندارد.

فاطمی ادامه داد: با آبیاری زمین‌های کشاورزی هم هر ساله در فصل کاشت گوجه فرنگی و هندوانه در شهرستان دشتی مشکل کم آبی ایجاد می‌شود. از طرف دیگر نیز فرسودگی شبکه آب را در استان بوشهر داریم که عمر برخی از این شبکه‌ها به بیش از 40 سال پیش باز می‌گردند که تا کنون مرمت یا تعویز نشده‌اند. 

رئیس شورای شهر دشتی اضافه کرد: در برخی از مناطق پرتی آب حدودا به 60 درصد هم می‌رسد که اگر لوله گذاری‌‌ جدید شود از بالا رفتن پرتی آب جلوگیری و مشکل در مناطق کم آب تا حدود زیادی برطرف می‌شود.

وی ادامه داد: با آغاز فصل گرما، افزایش مصرف آب توسط مردم چند برابر شده که با توجه به کمبود آب در شهرستان دشتی آب را جیره بندی کرده‌اند و در طول بیست و چهار ساعت تنها 4 الی 5 ساعت آب وصل می‌شود.

فاطمی گفت: مردم استان بوشهر برای تامین آب کشاورزی به آب چاه نیاز دارند که تعداد این چاه‌ها هم کم نیست چرا که بیشتر مردم به همین شغل مشغول هستند. از طرفی  هم دولت نتوانسته برداشت آب از چاه‌ها را کنترل کند. کشاورزان مجبوراند هر سال برای کشت بیشتر چاه‌های جدیدی احداث کنند  و این باعث کاهش آب‌های زیر زمینی می‌شود.

رئیس شورای شهر دشتی تصریح کرد: با وجود عسلویه در استان بوشهر به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شده است و با این ثروت هنگفتی که در استان وجود دارد باید از دریای بیکران خلیج فارس همانطور که به همه مناطق کشور حتی استان‌های مرکزی آب رسانی می‌کنند به خود مردم بوشهر که کنار دریا زندگی می‌کنند هم با نصب آب شیرین کن‌های بیشتر هم در بحث شرب و هم کشاورزی آبرسانی کنند. اما متاسفانه در راستای کمک و مساعدت به کم آبی و بحرانی که در بوشهر وجود دارد اقدامی صورت نمی‌گیرد.

فاطمی گفت: آب شرب استان بوشهر از سد کوثر در کهگیلویه و بویراحمد تامین می‌شود که آب این سد برای مصرف خود کهگیلویه و بویراحمد، فارس، هرمزگان و خوزستان نیز است و ظرفیت آب سد کوثر جوابگوی نیاز آبی استان بوشهر نیست. هرچقدر هم در استان کهگیلویه و بویراحمد و فارس بارنگی‌ها خوب و سد هم پرآب باشد باز هم نیاز آبی بوشهر تامین نمی‌شود چراکه سیستم لوله گذاری این استان فرسوده است و آب را به طور کامل منتقل نمی‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز