خبرگزاری کار ایران

شرکت آب منطقه‌ای استان اعلام کرد؛

ممنوعیت صدور مجوز حفر چاه جدید در همدان

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۹۰۰۶

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با تأکید بر اینکه تمامی دشت‌های استان ممنوعه است، گفت: امکان صدور مجوز حفر چاه جدید کشاورزی در تمامی دشت‌های استان ممنوعیت دارد.

به گزارش ایلنا از همدان، داوود شاهسوند با بیان اینکه تعادل و توازنی بین میزان بارش و برداشت در دشت‌های استان همدان وجود ندارد، اظهار کرد: از ابتدای سال ۹۳ تاکنون ۵۲۶۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شده است.

وی با اشاره به اینکه در صدور مجوز حفر چاه برای سایر مصارف از جمله صنعت و خدمات مشکلی وجود ندارد، تصریح کرد: هر دو سال یک‌بار وزارت نیرو تخصیصی را برای اعطای مجوز واحدهای صنعتی صادر می‌کند که البته حفر چاه صنعتی با پارامترهای منطقه و نوع واحد صنعتی و میزان اشتغال مورد بررسی قرار گرفته و اگر راندمان و کارایی بیشتر باشد، مجوز حفر چاه داده می‌شود.

شاهسوند درباره حفر چاه در باغات، افزود: در حال حاضر با مسأله خانه باغی ها در حاشیه کوهستان الوند و در شهرستان های همدان، بهار و تویسرکان مواجه هستیم به طوریکه اراضی دیم خرید و فروش و تغییر کاربری داده شده و اقدام به حفر چاه می‌کنند که از نظر محدودیت منابع آبی کاری ناپسند به شمار می‌رود.

شاهسوند ادامه داد: به منظور جلوگیری از تغییر کاربری اراضی دیم جلساتی با جهادکشاورزی داشتیم چراکه اعتقاد داریم موضوع تغییر کاربری در اولویت قرار دارد به‌طوریکه اگر تغییر کاربری صورت نگیرد چاه جدیدی هم متولد نمی‌شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به اینکه از ابتدای سال ۹۳ تاکنون ۵۲۶۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شده است، تأکید کرد: این چاه‌ها بیش از ۳۰۰ میلیون مترمکعب از آب‌های زیرزمینی را برداشت می‌کردند که جلوگیری شد.

وی با بیان اینکه با توجه به محدودیت‌های منطقه، تمرکز آب منطقه‌ای بر پر کردن چاه‌های غیرمجاز کشاورزی است، درباره چاه‌های خانه‌باغی‌ها نیز گفت: در ماده ۵ قانون اشاره شده که تا ۲۰۰۰ متر مشمول ساخت خانه باغی و چاه هستند اما به علت خشکسالی‌ها قائل به این هستیم که با این چاه‌ها هم برخورد مناسب صورت بگیرد و به محض صدور احکام مرتبط با این چاه‌ها نسبت به پر کردن آنها اقدام می‌کنیم.

شاهسوند با تأکید بر اینکه حتی اگر مساحت باغی بالای ۲۰۰۰ متر باشد هم باید برای حفر چاه مجوز دریافت شود، تصریح کرد: شرایط محدوده‌های مطالعاتی و دشت‌های استان به‌گونه‌ایست که کسری مخزن وجود دارد و از سال ۸۷ به بعد وزارت نیرو تخصیصی برای اعطای مجوز حفر چاه به باغات نداده و تمامی چاه‌هایی که در این مدت حفر شدند غیرمجاز هستند.

این مقام مسئول تأکید کرد: اگر قرار باشد هر ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ متر از اراضی دیم به باغ تبدیل و چاه حفر شود، در مقیاس بزرگ با برداشت‌های آب های زیرزمینی مواجه خواهیم شد.

وی درباره نصب کنتورهای هوشمند در چاه‌های کشاورزی، با تأکید بر اینکه نصب کنتور در چاه‌ها در دستور کار قرار دارد، یادآور شد: از ۱۵ هزار حلقه چاه کشاورزی، صنعتی و شرب موجود در استان همدان، ۶۰۰۰ حلقه دارای کنتور هستند و مابقی نیز طی دو تا سه سال آینده مجهز می‌شوند.

شاهسوند افزود: در صورتی‌که در دو تا سه سال آینده مابقی چاه‌ها به کنتور مجهز شوند، پیش‌بینی می‌شود میزان اثرگذاری بر سفره‌های آب های زیرزمینی و احیای آبخوان ها بیشتر شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با تأکید بر اینکه آبفروشی خلاف ضوابط و قوانین است، اظهار کرد: از تمامی شهروندان می‌خواهیم اگر مواردی از آبفروشی را شناسایی کردند به سامانه ۳۱۵۱ کزارش دهند تا در اسرع وقت با اقدام غیرقانونی برخورد شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز