خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد؛

یک چهارم مرگ مردان قزوین در پی سکته است/مردان برای پیگیری سلامت و درمان دیرتر اقدام می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۸۸۶۷

کارشناس سلامت مردان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: براساس آمار احصاء شده در سال 1400، سکته قلبی با 22.7، سکته مغزی با 5.3 و حوادث با 4.4 درصد بیشترین علت مرگ مردان در استان است؛ از این رو شرکت در غربالگری‌های سالانه بیماری‌های قبلی و عروقی ضرورت دارد.

نرگس شلویری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین با اشاره به هفته جهانی سلامت مردان گفت: شعار امسال "عادات سالم" انتخاب شده و به عوامل خطر و کنترل آن‌ها اشاره دارد و به مواردی مانند سبک زندگی، رفتارهای پرخطر، فعالیت فیزیکی، کنترل استرس و خشونت مرتبط است.

کارشناس سلامت مردان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه داد: مردان بیشتر از بانوان در معرض رفتارهای پرخطر یا عدم کنترل استرس قرار دارند و در تمام مراکز بهداشت و جامع سلامت مراقبت‌ها و پیگیری‌هایی در زمینه سلامت فیزیکی و روان و تغذیه به صررت رایگان انجام می‌شود؛ اما مردان به دلایل مختلف ازجمله اشتغال و همزمانی کار با ساعات فعالیت مرامز بهداشت مراجعه کمی دارند و دیرتر برای درمان اقدام می‌کنند.

وی عنوان کرد: البته در بهداشت محیط سعی شده کارشناسان ما در مراکز شغلی و کارگاه‌ها حضور پیدا کرده و به مناسبت‌های مختلف آموزش و اطلاع رسانی داشته باشند.

این مسئول ادامه داد: برخی گروه‌ها هم بیشتر از عموم مردان در معرض خطر هستند که طبقات اجتماعی پایین‌تر، افراد ساکن در روستاها، زندانیان و اقلیت‌ها ازجمله آن‌ها هستند.

میزان بالای کم تحرکی در قزوین

وی اظهار کرد: مداخلات معاون بهداشت در کنترل سلامت مردان در سه سطح پیشگیری، غربالگری و ارجاع به پزشک متخصص انجام می‌شود و در بخش غربالگری درحال حاضر یک مرکز پایلوت در مرکز استان افراد بین 50 تا 59 سال را از نظر خطر ابتلا به سرطان روده غربالگری می‌کند که در پی آن موارد مثبتی هم شناسایی و به پزشکان ارجاع داده شده‌اند.

شلویری اضافه کرد: در راستای کنترل بیماری‌های قلبی و عروقی هم هر سال افراد بالای 40 سال به صورت رایگان از نظر قند خون و کلسترول غربالگری می‌شوند.

وی با بیان اینکه مصرف سیگار، قلیان و الکل در قزوین بالا است، گفت: علاوه بر مصرف دخانیات، کم تحرکی هم یکی از عواملی است که سلامت را در استان تحت الشعاع قرار می‌دهد و بیش از نیمی از افراد استان کم تحرک هستند؛ البته از نظر تغذیه نسبت به سایر استان‌ها وضعیت مطلوب‌تری داریم.

کارشناس سلامت مردان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره اینکه میانگین امید به زندگی در استان قزوین 75 سال است، عنوان کرد: میزان امید به زندگی مردان با 72.93 سال نسبت به بانوان کمتر است، این میزان در بانوان 77.8 است.

وی اظهار کرد: بیماری‌های غدد و دیابت هم نسبت بالایی دارد که برای آن هم برنامه پیشگیری و تشخیص داریم.

شلویری عنوان کرد: سرطان‌ها و بیماری‌های مختص مردان ازجمله سرطان پروستات در استان درصد بالایی ندارد و در یک سال صرفا 16 مورد شناسایی شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز