خبرگزاری کار ایران

با حضور سرپرست وزرات صمت؛

بزرگترین شهرک صنعتی شرق کشور در مشهد بهره‌برداری شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۴۲۸۴

بزرگترین شهرک صنعتی شرق کشور با حضور " سید مهدی نیازی" سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در مشهد بهره‌برداری شد.

به گزارش ایلنا از مشهد، در مراسم بهره برداری از بزرگترین شهرک صنعتی شرق کشور، مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، استاندار خراسان رضوی و چند نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی در این مراسم که در محل شهرک صنعتی شماره پنج مشهد برگزار شد، گفت: این شهرک که با نام شهرک صنعتی رضوی نامگذاری می شود، هزار و ۹۰۰ هکتار وسعت دارد.

جعفر فرشچی افزود: ۲۰۰ هکتار از وسعت این شهرک صنعتی در مرحله نخست به راه اندازی ۲۴۰ واحد صنعتی اختصاص یافته و زمینه اشتغال ۶ هزار نفر را فراهم کرده است.

وی اظهار داشت: در مرحله نخست از بهره برداری این شهرک صنعتی که به عنوان بزرگترین شهرک صنعتی شرق کشور مطرح است، ۴۰ مگاوات برق تامین شده و پست ۱۳۲ کیلوولت و خطوط انتقال برای آن ایجاد شده است، همچنین حفر چاه برای تامین آب این شهرک انجام گرفته و زمینه انتقال آب از سد دوستی به آن نیز فراهم شده است.

تولید از مهمترین اولویت های کشور است

سید مهدی نیازی سرپرست وزارت صمت در مراسم بهره‌برداری از شهرک صنعتی رضوی در مشهد افزود: پارسال دولت مصوبه خوبی برای ساماندهی لکه های صنعتی در تهران و البرز داشت که بزودی این مصوبه برای تبریز نیز صادر می شود، در واقع هشت کلانشهر در کشور می توانند از این مصوبه بهره مند شوند که یکی از آنها مشهد است.

وی اضافه کرد: لکه های صنعتی اطراف کلانشهر مشهد با مصوبه دولت می توانند ساماندهی شوند تا واحدهای صنعتی و صنفی بتوانند از اراضی اطراف برای توسعه شهرک صنعتی یا ایجاد مجتمع صنفی بهره گیرند.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در برنامه هفتم توسعه کشور نیز چند حکم برای توسعه شهرکهای صنعتی لحاظ شده است که از جمله آن ورود سازمان صنایع کوچک به ایجاد مجتمع های صنفی برای ایجاد شهرک ویژه صنوف تولیدی، سلب صلاحیت از کسانی که سالهای طولانی زمین های صنعتی در شهرک‌های صنعتی را تملک کرده و در آنها ساخت و ساز یا تولیدی نداشته اند و واگذاری زمینهای آنها به سرمایه گذاران و متقاضیان جدید است.

وی افزود: برنامه ریزی برای ایجاد ۴۰ شهرک فناوری به منظور استقرار شرکتهای دانش بنیان که تاکنون ۲۰ شهرک جانمایی شده است، ایجاد کارگاه های کوچک صنعتی در شهرکهای صنعتی و واگذاری آنها به متقاضیان و ساماندهی لکه های صنعتی اطراف کلانشهرها از دیگر موارد برنامه هفتم توسعه کشور مرتبط با توسعه شهرک‌های صنعتی است.

نیازی اظهار داشت: این وزارتخانه طی دو سال گذشته تاکید ویژه ای بر تامین زیرساختها بویژه زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی در کشور دارد که نتیجه تلاشها در این بخش امروز در بهره برداری از شهرک صنعتی رضوی به عنوان بزرگترین شهرک صنعتی شرق کشور به ثمر نشسته است، این آغاز یک کار بزرگ در حوزه صنعت است، به طوریکه بیش از ۲۰۰ هکتار از این شهرک قابل واگذاری به حوزه صنعت شده و زیرساخت‌های آن نظیر آب، برق و گاز نیز تامین شده است.

وی ادامه داد: البته در تامین آب شهرک صنعتی رضوی نیاز است که هر چه سریعتر انتقال آب از دریای عمان صورت گیرد، اخیرا طی مراسمی لوله گذاری خط انتقال آب از دریای عمان با حضور رییس جمهور آغاز شد که تا پایان سال این آب به مشهد خواهد رسید.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه سخنانش یکی از مهمترین اولویتهای کشور را تولید دانست و افزود: ۱۰ سال است که رهبر معظم انقلاب با نامگذاری سالها با مضمون تولید بر این مهم تاکید دارند، لذا همه اتفاقات در این کشور باید حول محور تولید انجام گیرد و قوای سه گانه باید در این زمینه هم افزا و همسو باشند.

وی گفت: سیاست این وزارتخانه توسعه استقرار واحدهای صنعتی در شهرکهای صنعتی است، زیرا هم محدودیت زمین برای واگذاری به واحدهای تولیدی در خارج از شهرکهای صنعتی وجود دارد و هم امکان فراهم کردن زیرساخت‌هایی مانند آب و برق و گاز در خارج از شهرک ها مهیا نیست لذا طی دو سال گذشته با توجه به این رویکرد اقدامات خوبی انجام شده است.

شرق کشور نیازمند شهرک های صنعتی بیشتر است

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: شرق کشور با وجود شهرک های صنعتی مختلف همچنان نیازمند شهرک های صنعتی بیشتری است که در کنارشان مجتمع های مسکونی نیز وجود داشته باشد.

علی رسولیان افزود: عزم دولت برای تامین اراضی شهرک های صنعتی، بسیار جدی است و در این مسیر با همکاری مسوولان استانی اقدامات فراوانی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: ایجاد شهرک های صنفی و دانش بنیان در حمایت از صنایع کوچک، یکی دیگر از اقدامات در دست اجرای دولت سیزدهم است که با اهتمام به آن می توان این صنایع را به شهرک های بزرگ تبدیل کرد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: تامین زمین، برق و دیگر امکانات از دیگر زیر ساخت‌های لازم برای توسعه صنعتی است که با هدف افزایش تولید و بهره وری در اختیار صنایع قرار می گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز