خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی:

سال خشکی پیش روی استان مرکزی است / کاهش بارندگی و مواجه با خشکسالی منابع آبی زیرزمینی را کاهش داد / متأسفانه سطح سفره‌های آب زیرزمینی استان هر ساله یک تا 1.5 متر کاهش پیدا می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۴۱۲۸

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی گفت: کمبود بارش‌ها در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته موجب شده است که در سال جاری، سال خشکی پیش روی استان مرکزی باشد.

به گزارش ایلنا، عزت‌اله آمری افزود: کاهش بارندگی و مواجه شدن استان مرکزی با پدیده خشکسالی موجب شده است که میزان منابع آبی زیرزمینی و چاه‌ها نیز کاهش پیدا کند و طبیعتاً سالی که پیش رو است سال خشکی خواهد بود.

وی ادامه داد: بارش‌های سال آبی جاری در استان مرکزی نسبت به میانگین متوسط سالیانه، حدود 20 درصد عقب است. بر اساس برآوردهای صورت گرفته تاکنون تنها حدود 180 میلیمتر باران در سطح استان به ثبت رسیده است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی اظهار داشت: بیشترین آب به مصارف کشاورزی رسیده و حدود 92 درصد آب در این بخش مصرف می‌شود. بنابراین می توان نتیجه گرفت که 70 درصد آب در بخش کشاورزی اتلاف می‌شود.

آمری تصریح کرد: اصلاح روش‌های آبیاری و تجهیز اراضی به سیستم‌های آبیاری نوین، جلوگیری از کشت محصولات پُرآب‌بَر و فرهنگ‌سازی از جمله روش‌های مطلوب جهت جلوگیری از اتلاف این منابع است.

وی بیان داشت: استفاده از کنتورهای حجمی و جلوگیری از اضافه برداشت‌ها در بخش کشاورزی توسط شرکت آب منطقه‌ای به صورت مرتب مورد پایش و نظارت قرار می‌گیرد تا بتوان مانع از بروز بحران آب به دلیل برداشت‌های بی رویه شد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی تأکید کرد: با بیان اینکه توجه به آب مجازی، یعنی مقدار آب مورد نیاز برای تولید هر محصول از محصولات کشاورزی، موضوع بسیار مهمی است که باید در بخش مدیریت منابع آب مد نظر قرار گیرد.

آمری ابراز داشت: شرکت آب منطقه‌ای مرکزی به صورت شبانه‌روزی در تلاش برای کنترل و حفاظت از منابع آب است. عمده منابع تأمین آب در استان متکی به منابع آب زیرزمینی است که متأسفانه سطح سفره‌های آب زیرزمینی در استان هر ساله حدود یک تا 1.5 متر کاهش پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: از آنجا که بارندگی‌های استان در سال آبی پیش رو سیلابی نبوده است، ورودی قابل توجهی متأثر از جریان سیلابی به سدهای استان صورت نگرفته و در حال حاضر ورودی آب به سدهای استان بسیار ناچیز است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی با تأکید بر اینکه کاهش بارندگی‌ها موجب شده است که دبی ورودی آب به مخازن سدهای استان کاهش یابد، گفت: شرایط به گونه‌ای است که در حال حاضر تنها 17 درصد از مخزن سد الغدیر ساوه را منابع آبی فرا گرفته و 50 میلیون مترمکعب ذخیره آبی دارد.

آمری به توزیع 17 درصد حق‌آبه‌های سد الغدیر ساوه اشاره کرده و افزود: این میزان حق‌آبه به مصارف کشاورزی در اراضی پائین دست سد الغدیر اختصاص یافته است. همچنین بخشی از نیاز شرب شهروندان ساوجی از منابع آبی این سد تأمین می شود.

وی همچنین به وضعیت منابع آبی سد کمال صالح شازند اشاره داشته و ادامه داد: در حال حاضر تنها نیمی از مخزن سد کمال صالح آب دارد که برای مصارف آب شرب شهر اراک و روستاهای مسیر شازند تا اراک اختصاص می‌یابد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی مصرف‌کنندگان منابع آبی در بخش کشاورزی، صنعتی و شرب را مورد خطاب قرار داده و اظهار داشت: تأمین پایدار منابع آبی منوط به همکاری و مشارکت در مصرف بهینه آب از سوی تمامی مشترکین است تا در سالی که با کمبود آب مواجه هستیم با تنش جدی و بحران مواجه نشویم. 

انتهای پیام/
شایسته سلامی, شایسته سلامی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز