خبرگزاری کار ایران

در همایش نهضت ملی احیای نان کامل مطرح شد؛

تولید نان کامل در راستای تغذیه صحیح انجام می‌شود / مرکزی جزء استان‌های پیشرو در اجرای احیای نهضت ملی نان کامل است

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۳۳۰۷

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس با بیان اینکه امنیت غذایی یکی از مباحث جدی جوامع بشری است که به امنیت ملی گره خورده است، گفت: مجلس از امنیت غذایی و حرکت در مسیر آن با جدیت حمایت می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدجواد عسگری در همایش نهضت ملی احیای نان کامل در فرهنگسرای شهر اراک، افزود: نحوه تامین غذا از مباحث جدی است که باید مورد توجه قرار گیرد. چرا که در حوزه سلامت مردم اگر هر دولت و ملتی در قالب نقشه راه حرکت نکند، آسیب می‌بیند.

وی با اشاره به اینکه سلامت و امنیت 2 نعمت بزرگ است و در سایه امنیت مسیر توسعه طی می‌شود، ادامه داد: اگر امروز در حوزه تولیدات کشاورزی هزینه شود، قطعاً در حوزه بهداشت و درمان کمتر هزینه خواهد شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس اظهار داشت: حرکت ارزشمندی در بحث نان کامل در استان مرکزی شکل گرفته که باید در تمامی کشور تعمیم داده شود.

عسگری تصریح کرد: توجه به نان کامل نقش مؤثری در جلوگیری از هدررفت نان دارد و باید تلاش شود تا این نان با کیفیت هر چه بیشتر، قیمت مناسب و به راحتی در اختیار مردم قرار گیرد.

وی بیان داشت: در بحث نحوه مصرف نان، شیوه و رویه باید عوض شود. در حال حاضر یک دهم نان تهیه شده در کشور دورریز می‌شود. بر این اساس در بحث فرهنگ مصرف نان نباید از هیچ کوشش دریغ شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اگر تولید گندم، آرد و نان در کشور به خوبی مدیریت شود، می‌توانیم آرد را صادر کنیم. امید است روزی برسد که کشور ایران در بحث تولید و مصرف نان در دنیا پیشتاز شود.

عسگری ابراز داشت: تاکنون در زمینه برداشت گندم که در مناطق جنوبی صورت گرفته، 3 میلیون تن گندم برداشت شده است و پیش‌بینی می‌شود برداشت‌ها به 9 میلیون تن برسد و این رقم بیانگر رسیدن به خودکفایی کشور است.

وی اضافه کرد: سالانه 11 تا 11.5 میلیون تن گندم مورد نیاز کشور است. بر این اساس و برای تأمین حجم گندم مورد نیاز کشور سال گذشته 5 میلیون تن گندم وارد کشور شد. در این راستا باید تمامی تلاش‌ها به کار گرفته شود تا واردات این محصول به کشور کاهش یافته و انجام نشود.

استاندار مرکزی نیز در این همایش با بیان اینکه تولید نان کامل در راستای تغذیه صحیح انجام می‌شود، گفت: نهضت نان کامل در استان مرکزی، از یک سو گامی در جهت سلامت مردم و اقشار جامعه و از سوی دیگر کاهش هزینه‌های بهداشت و درمان است.

فرزاد مخلص‌الائمه افزود: استان مرکزی توانست در یک اقدام جمعی و همکاری تیمی یک ساله، گام‌های بلندی در مسیر نهضت ملی احیای نان کامل بردارد. اما هنوز در نقطه‌های نخست قرار دارد و در این راستا موفقیت‌های بیشتر نیازمند مشارکت گسترده است.

وی به وضعیت تولید نان کامل در استان مرکزی اشاره کرده و ادامه داد: هم‌اکنون استقبال خوبی از نان کامل در استان وجود دارد و نانوایی‌هایی می‌توانند پخت این نان را داشته باشند و تمامی موارد را در این خصوص رعایت کنند.

استاندار مرکزی با تأکید بر اینکه ذائقه مردم در مصرف نان باید اصلاح شود، اظهار داشت: نهضت احیای نان کامل به عنوان آرزو و مطالبه جدی مردم در راستای سبک صحیح تغذیه در کشور محسوب می‌شود. همچنین مردم باید خواص و مزایای استفاده از نان کامل را بدانند.

مخلص‌الائمه تصریح کرد: معتقد هستیم نانی که در حال حاضر عرضه می‌شود، به دلایل متعدد از کیفیت لازم برخوردار نیست. همچنین تعداد کارخانه‌جات تولید آرد کامل در کشور کم است و این بخش نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان داشت: این پیشنهاد ارائه شده تا در قانون برنامه هفتم توسعه موضوع تولید نان کامل به عنوان یک مطالبه و نیازمندی اساسی مورد توجه قرار گیرد و همچنین تولید آرد و نان اصلاح شود و به سوی تولید نان کامل گام برداریم.

دبیر نهضت ملی احیای نان کامل در استان مرکزی نیز در این همایش گفت: نهضت ملی احیای نان کامل در این استان از یک سال گذشته آغاز به کار کرده است و 20 نهاد و شخصیت عضو این نهضت هستند.

غلامرضا ملکی افزود: در حال حاضر دبیرخانه نهضت احیای ملی نان کامل استان مرکزی شکل گرفته است. همچنین در این رابطه تاکنون 52 نشست با 673 نفر ساعت برگزار شده و تصمیمات لازم اتخاذ شده است.

وی به تعداد نانوایی‌هایی که در استان مرکزی نان کامل تولید می‌کنند اشاره داشته و ادامه داد: در حال حاضر 76 نانوایی در این استان آرد کامل استفاده می‌کنند و نان کامل پخت می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود این تعداد به 100 نانوایی افزایش یابد.

دبیر نهضت ملی احیای نان کامل در استان مرکزی با بیان اینکه نان کامل از نان‌های دیگر کامل‌تر بوده و دارای ارزش غذایی فراوان است، اظهار داشت: در نهضت احیای ملی نان کامل استان مرکزی نرخ‌گذاری قیمت نان انجام شده است.

ملکی با تأکید بر اینکه تاکنون اقدامات گسترده‌ای در راستای تولید نان کامل صورت گرفته است، تصریح کرد: استان مرکزی جزء استان‌های پیشرو در اجرای احیای نهضت ملی نان کامل و همچنین تولید نان کامل در کشور است.

وی با اشاره به اینکه استان مرکزی با 12 شهرستان دارای بیش از یک میلیون و 480 هزار نفر جمعیت است، بیان داشت: 250 هزار هکتار از اراضی این استان به گندم دیمی و آبی اختصاص دارد. 

در پایان این همایش از نشان نان کامل رونمایی شد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز