خبرگزاری کار ایران

ایلنا از قزوین گزارش می‌دهد؛

اعتصاب نکردیم/ خاموش کردن کارتخوان‌ اتوبوس‌ها به نشانه اعتراض بود

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۱۶۴۱

رانندگان و بهره‌برداران ناوگان اتوبوسرانی شهر قزوین مطالباتی دارند که برای پیگیری آن‌ها جلسات مختلفی برگزار شده، به گفته رانندگان برخی از خواسته‌ها زیاده خواهی عنوان کرده و برای برخی موارد هم قول رسیدگی داده‌اند و بنا شده مشکلات برای حل اولویت بندی شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، روزهای پایانی اردیبهشت ماه بود که شهرداری اعلام کرد به علت برخی مشکلات ایجاد شده در خدمت رسانی از طریق کارت بلیط اتوبوس‌ها، از ۲۵ اردیبهشت ماه تا اطلاع ثانوی جابجایی توسط تمامی اتوبوس‌های ناوگان اتوبوسرانی شهر قزوین رایگان خواهد بود.

این خبر برای شهروندانی که با اتوبوس تردد می‌کنند، خوشایند بود اما بعد از دو هفته به سراغ رانندگان اتوبوس رفته تا ماجرا را از زبان آن‌ها بشنویم، پای درددل آن‌ها نشستیم از گلایه‌ها و مطالباتی گفتند که به دنبال برآورده شدن آن‌ها هستند.

یکی از رانندگان از عدم پرداخت معوقات چند ماهه گلایه کرد و گفت: سال گذشته در هر شیفت کاری ۲۱۰ هزار تومان حقوق دریافت می‌کردیم، این میزان برای امسال به حدود ۳۸۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده، اما در پرداخت حقوق هم معوقات داریم.

او ادامه داد: بیمه ما که در بخش خصوصی فعالیت داریم اختیاری است، سختی کار مشمول ما نمی‌شود، این در حالی است که رانندگی اتوبوس جزء مشاغل با سختی کار محاسبه می‌شود، البته رانندگان خود سازمان اتوبوسرانی، هم بیمه دارند هم حقوق کامل دریافت می‌کنند.

روزمزد هستیم و در تعطیلات حقوقی دریافت نمی‌کنیم

یکی دیگر از رانندگان هم با تایید صحبت همکار خود عنوان کرد: مشمول قانون کار نیستیم، هر روز که سرکار برویم حقوق داریم و در روزهای تعطیل حقوقی دریافت نمی‌کنیم و این در ایام نوروز که تعطیلات طولانی است برای درآمد ما مشکل آفرین است.

او ادامه داد: هر ماه مبلغی از حقوق ما را نگه می‌دارند و در پایان سال همان را به عنوان عیدی به ما می‌دهند، البته برخی از بهره‌برداران منصف هستند و حقوق رانندگان را به موقع پرداخت می‌کنند.

یکی از بهره‌برداران هم به خبرنگار ایلنا گفت: تعمیرات اتوبوس‌های اسکانیا به عهده سازمان است، برای برخی اتوبوس‌ها هم یارانه پرداخت می‌شود اما ضمن اینکه یارانه‌ها کفایت نمی‌کند، تعمیرات هم به موقع انجام نمی‌شود و این باعث می‌شود حقوق رانندگان کسر شود.

او ادامه داد: وضعیت برخی از استان‌ها سامان پیدا کرده اما در قزوین هنوز معوقات داریم.

یکی دیگر از راننده‌ها هم گفت: یکی از مسئولان که برای شنیدن درد دل ما آمده بود گفت اگر این کار برای شما صرف ندارد، استعفا دهید، من سال‌های جوانی خود را در این بخش گذرانده‌ام و نمی‌توانم این شغل را رها کنم اما راننده‌هایی داشتیم که چون در تعطیلات حقوق ندارند و این کار به صرفه نیست شغل دیگری را ترجیح داده‌اند.

او عنوان کرد: خاموش شدن دستگاه‌های کارت‌خوان هم در ابتدای امر، نوعی اعتراض برای پیگیری مطالبات بود و نقص فنی مطرح نبود.

مشکلات برای حل شدن اولویت بندی شد

نماینده بهره‌برداران و رانندگان اتوبوس بخش خصوصی به خبرنگار ایلنا گفت: حدود ۱۳۰ اتوبوس و ۲۴۰ راننده و بهره‌بردار در بخش خصوصی فعال است و از سال گذشته برای پیگیری مطالبات و خواسته‌های بهره‌برداران و رانندگان جلسات مختلفی برگزار شده و با شهردار هم جلسه داشتیم و در نهایت، حل مشکلات اولویت بندی شد که معوقات و یارانه اتوبوس‌ها مهم‌ترین آن‌ها بود و گام به گام در حال جلو رفتن است.

زمانی ادامه داد: طبق نظر کارشناسان و کمیته فنی، تامین و نگهداری هر اتوبوس روزانه به حدود ۵۵ تا ۶۰ میلیون تومان نیاز دارد، البته این برآورد برای زمانی است که دلار ۳۰ هزار تومان بود و درحال حاضر افزایش پیدا کرده و یارانه‌ای که پرداخت می‌شود به اضافه کرایه‌هایی که دریافت می‌شود کفاف نیازها را نمی‌دهد و کسری داریم.

او عنوان کرد: رایگان شدن اتوبوس‌ها تصمیم شهردار بود و ما هم پذیرفتیم و تا زمانی که اعلام کنند ادامه خواهد داشت، مشکل فنی کارتخوان هم بوده؛ البته در ابتدا خواسته‌هایی داشتیم که مسئولان برخی از آن‌ها را قابل انجام شدن دانسته اما درباره بخشی دیگر عنوان کردند که زیاده خواهی است و خاموش کردن دستگاه‌های کارتخوان نوعی اعتراض و برآمده از خرد جمعی بود.

این بهره‌بردار تاکید کرد: از آنجایی که مردم برای ما اهمیت دارند، ما رانندگان و بهره‌برداران اعتصاب نکردیم و صرفا به نشانه اعتراض، اقداماتی را انجام دادیم.

کار یکسان با حقوق و شرایط متفاوت در یک شهر

وی با بیان اینکه حمل و نقل عمومی به عهده اشخاص نیست، گفت: اصل ۴۴ و خصوصی سازی در این حوزه ناقص اجرا شده هیچ کس به حق خودش نرسیده، هزینه‌ها و درآمد باهم همخوانی ندارد، باید پرسید پرداخت این کسری به عهده چه کسی است؛ تاکید ما این است که این مطالبات زیاده خواهی نیست.

زمانی ادامه داد: فرماندار شهرستان قزوین همراهی خوبی دارد و در روز تعطیل برای پیگیری مشکلات ما جلسه گذاشت، درحال حاضر مشکلات و خواسته‌ها در ۱۸ بند عنوان شده، پیشنهاد ما این است بند به بند بررسی شود و هرجا زیاده‌خواهی بود می‌پذیریم اما بسیاری از آن‌ها مانند معوقات، بیمه و حقوق، خواسته‌های به حق است.

او بیان کرد: تعیین تکلیف مالکین اتوبوس‌های اسکانیا هم از مطالبات ما است، بنزهای گازسوزی هم داریم که حتی پلیس راهور هم آن را قبول ندارد.

نماینده بهره‌برداران و رانندگان اتوبوس اظهار کرد: بیمه را خودمان واریز می‌کنیم و بیمه مکمل نداریم، بعد از بازنشستگی هم حداقل حقوق را دریافت می‌کنند، در این رابطه نقص قانونی وجود دارد و به تمام ارگان و دادستان هم نامه دادیم، مواردی که مطالبه می‌کنیم حقوق اولیه ما بوده و زیاده خواهی نیست، اگر این شرایط را قبول ندارند اتوبوس‌ها را از ما بگیرند و حقوق راننده پایه یک به ما بدهند.

وی اضافه کرد: راننده‌های ملکی که تحت اختیار سازمان فعالیت دارند هم بیمه هستند، هم بیمه مکمل دارند؛ در یک شهر و استان کار یکسان انجام می‌دهیم اما شرایط برای ما متفاوت است.

مطالبات بهره‌برداران و رانندگان اتوبوس در قزوین و سایر شهرهای استان، موضوعی است که در گذشته هم مطرح بود و اتوبوس‌های خطوط مختلف بارها اعتراض‌های خود را مطرح کرده‌اند، با توجه به اینکه برخورداری از حمل و نقل عمومی از حقوق اولیه شهروندی است، ضرورت دارد مشکلات مرتبط با این حوزه بررسی و مورد توجه ویژه قرار گیرد و مواردی که در استان و شهر قابل رفع و پیگیری است حل شده و مواردی هم که به تصمیمات بالا دستی نیاز دارد به مرکز منتقل شود.

انتهای پیام/
سید مصطفی جعفری
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز