خبرگزاری کار ایران

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان خبر داد؛

خطر انقراض شدید 2 گونه جانوری استان مرکزی / 17 گونه پستاندار، 22 گونه پرنده و 2 گونه خزنده در معرض تهدید در استان وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۱۵۹۷

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی با بیان اینکه برخی از گونه‌های زیستی استان در خطر انقراض هستند، گفت: 2 گونه جانوری این استان شامل کرکس و خروس کولی که در زیستگاه‌های استان زندگی می‌کنند در خطر انقراض شدید قرار دارند.

به گزارش ایلنا، یوسف یوسفی افزود: بر اساس اطلاعات اتحادیه جهانی حفاظت از محیط زیست (IUCN) 15 گونه جانوری کشور ایران در معرض انقراض شدید قرار دارد که 2 گونه آن در زیستگاه‌های استان مرکزی زیست می‌کنند.

وی به دیگر گونه‌های زیستی استان مرکزی که در معرض تهدید قرار دارند اشاره کرده و ادامه داد: همچنین بر اساس آخرین مطالعات انجام شده در استان مرکزی، 17 گونه پستاندار، 22 گونه پرنده و 2 گونه خزنده در معرض تهدید نیز وجود دارد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی اظهار داشت: تاکنون 335 گونه جانوری شامل 53 گونه پستاندار، 205 گونه پرنده، 54 گونه خزنده، 4 گونه دوزیست، 19 گونه ماهی بومی و 1336 گونه گیاهی در این استان شناسایی شده است.

یوسفی تصریح کرد: منشأ تنوع زیستی تکامل است، زمانی که یک گونه از بین برود، در واقع محصول میلیون‌ها سال زمان و صرف انرژی که منجر به تکامل آن گونه شده، از بین می‌رود. انقراض یک گونه سفری بی‌بازگشت است و تمامی تلاش‌ها و ثروت‌های جهان برای بازگرداندن آن بی‌ثمر خواهد بود.

وی بیان داشت: تنوع زیستی به عنوان ارزشمندترین گنجینه حیات بشری و سرمایه‌های طبیعی هر منطقه است که حراست و ارتقای آن در کیفیت چرخه زیستی و حیات، نقش کلیدی دارد. حفظ محیط‌زیست و تنوع زیستی امری همگانی و مستلزم هم‌افزایی است و بهترین حافظان تنوع زیستی در واقع ساکنان همان مناطق هستند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی تأکید کرد: این استان دارای 13 منطقه است که تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور قرار دارند. این مناطق 306 هزار و 998 هکتار وسعت دارند و به همین سبب این استان خاستگاه سوم کشور در حوزه تنوع زیستی محسوب می‌شود. نماد تنوع زیستی استان کَل (پازن) است.

یوسفی ابراز داشت: در استان مرکزی مناطق حفاظت شده هفتاد قله اراک، الوند خمین، پناهگاه‌های حیات وحش جاسب دلیجان، راسوند شازند، اثر طبیعی ملی غار نخجیر دلیجان قرار دارد که در مجموع با وسعت 132 هزار و 238 هکتار حدود 5.4 درصد مساحت استان مرکزی را شامل می‌شود.

وی اضافه کرد: این مناطق به عنوان ذخیره‌گاه‌های زیستی تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور قرار دارد. همچنین تالاب میقان اراک و تالاب بازرجان تفرش نیز در مجموع با مساحت 5074 هکتار به عنوان مناطق شکار ممنوع اعلام شده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی در خصوص سایر مناطق حفاظت شده این استان که با سایر استان‌های همجوار مشترک هستند، گفت: همچنین قسمتی از محدوده پناهگاه حیات وحش موته اصفهان در جنوب استان، مناطق پلنگدره قم در شرق استان و گلپرآباد و آق گل همدان در غرب این استان قرار دارد.

یوسفی به وضعیت اقلیم استان مرکزی اشاره کرده و افزود: استان مرکزی به دلیل قرار گرفتن در ناحیه مرکزی ایران، بین سلسله کوه‌های زاگرس و کویر مرکزی از آب و هوای متنوعی متأثر از اقلیم‌های متنوع برخوردار است. 

خطر انقراض شدید 2 گونه جانوری استان مرکزی / 17 گونه پستاندار، 22 گونه پرنده و 2 گونه خزنده در معرض تهدید در استان وجود دارد

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز