خبرگزاری کار ایران

یک جامعه شناس در گفت‌وگو با ایلنا:

عصبانیت مردم بر سر موضوعات بسیار کوچک از پیامدهای اقتصاد نامناسب است

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۰۵۶۸

استادیار جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم گفت: خشونت‌ها و عصبانیت مردم بر سر موضوعات بسیار کوچک از پیامدهای اقتصاد نامناسب است.

 به گزارش ایلنا، کرامت الله راسخ در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه قطعا گرانی‌ها تاثیرات بلند مدت و کوتاه مدتی بر زندگی کارگران می‌گذارد، افزود: متاسفانه شاهد تغییر الگوی مصرف و مواد مصرفی در میان مردم و اقشار متوسط به پایین هستیم که این مهم در دراز مدت بر روی سلامتی آن‌ها تاثیر خواهد گذاشت.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر گرانی‌های مواد غذایی مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است، ادامه داد: قطعا گرانی‌ها دارای جهت‌های مختلفی است که دولت به عنوان یکی از مولفه‌های مهم شرایط را برای گران شدن محصولات به دلیل بالا بودن خرج آن نسبت به دخلش فراهم می‌کند.

این جامعه شناس با اشاره به اینکه زمانی که دولت خرجش نسبت به دخلش بیشتر باشد خواه نا خواه به چاپ پول بدون پشتوانه روی می‌آورد، گفت: بی شک این مهم در نقطه شروع باعث ایجاد تورم می‌شود که این مهم به عنوان یک داستان طولانی دولتمردان هیچ چاره‌ای برای حل آن نمی‌اندیشند.

راسخ با اشاره به اینکه تقسیم پول همراه با تورم میان مردم و بدون پشتیبان باعث می‌شود تا طبقات پایین به دریافت یارانه و کمک‌های معیشتی قانع شوند، ادامه داد: از این رو در این میان طبقه متوسط همواره می‌کوشد تا به فعالیت‌های اقتصادی ناسالم مانند خرید خودرو، سکه، ارز و .... رو بیاورند که در نهایت طبقات بالا و مرفه جامعه بیشترین سود را از این وضعیت می‌برند و ثروتمندان همواره می‌کوشند تا وضعیتشان را به عالی تبدیل کنند و سرمایه‌ها و سودی که کسب می‌کنند را در داخل کشور هزینه نمی‌کنند و به مکانی انتقال می‌دهند که وضع بهتری داشته باشند.

استادیار جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم تصریح کرد: در حال حاضر مردم اهرمی دخالتی در امور و روند تسهیل سازی و تصمیم گیری ندارند که جامعه را با مشکل مواجه کرده است.

این جامعه شناس در ادامه با بیان اینکه بدتر شدن اقتصاد باعث می‌شود تا میزان جرم و جنایت افزایش و در نهایت منجر به تغییر الگوهای رفتاری می‌شود، خاطر نشان کرد: متاسفانه خشونت‌ها و عصبانیت مردم بر سر موضوعات بسیار کوچک از پیامدهای اقتصاد نامناسب است.

وی با بیان اینکه به رغم اینکه دولتمردان به افزایش جمعیت تاکید دارند اما جوانان در ابتدایی ترین نقطه زندگی و اشتغال با مشکل مواجه هستند، تصریح کرد: بسیاری از جوانان با هزار مشکل و با سرمایه‌ای اندک اقدام به راه اندازی یک مغازه می‌کنند که دیری نمی‌پاید که به دلیل وضعیت بد اقتصادی ورشکست می شوند.

این جامعه شناس بیان کرد: در شرایط فعلی سیستم ایران رانتی است و جهت پیشبرد اهداف ابتکاری به خرج داده نمی‌شود.

راسخ در ادامه با اشاره به اینکه در شرایط فعلی تعداد فرزندان در خانوار ها نسبت به گذشته بسیار پایین است، افزود: بیکار بودن افراد پیامدهای بسیار خطرناک شخصی دارد و زندگی را برای افراد بدون معنا می‌کند.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به اینکه صدا و سیما هم مشکلات مردم و جوانان را منعکس نمی‌کند، بیان کرد: قطعا این موضوع ابعاد زیادی دارد اما در این شرایط نیاز است تا جوانان درگیر بخش تولید شوند.

وی با بیان اینکه هزینه نیروی کار در ایران بسیار ارزان تر از کشورهای دیگه مانند چین است، گفت: در شرایط فعلی جوانان حاضرند ماهیانه با دریافت مبلغی پائین به سر کار بروند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز