خبرگزاری کار ایران

رئیس هیأت مدیره منطقه ویژه اقتصادی سرخس:

تفاهم‌نامه‌ منطقه ویژه اقتصادی سرخس و مناطق آزاد تاجیکستان امضا خواهد شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۸۶۴۷

رئیس هیأت مدیره منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: ظرف چند روز آینده با حضور استاندار خراسان رضوی، تفاهم‌نامه‌ای بین منطقه ویژه اقتصادی سرخس و مناطق آزاد تاجیکستان به امضا خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دربازدیدی که با هدف سرمایه‌گذاری و توسعه ارتباطات میان ایران و تاجیکستان در روز گذشته انجام گرفت؛ تعدادی از تجار، بازرگانان و مدیران عامل مناطق آزاد این کشور و مدیران منطقه ویژه اقتصادی سرخس، مدیران گمرک و پایانه مرزی  شهرستان و... حضور داشتند و از سایت‌های ریلی، گمرک، راه آهن، انبارها، سردخانه‌ها و... دیدن کردند.

رئیس هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی سرخس در حاشیه این بازدید گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف طرفین، توسعه بازار کشورهای آسیای میانه است که در این میان منطقه ویژه سرخس سرخس به دلیل قرار گرفتن در کانون کشورهای عضو اکو، نقطه اتصال بین آسیای میانه و کشورهای جنوب خلیج فارس به حساب می‌آید.

محمدرضا برهمند افزود: تاجیکستان یکی از کشورهای موثر، هم‌زبان و دارای اشتراکات فرهنگی بسیار با ایران است که در جلسات چند روز اخیر، هیات تاجیکی تمایل و علاقه خود را نسبت به همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک دو طرف در کشورهای یکدیگر اعلام کرده است.

وی ادامه داد: امروز بازدید بسیار خوبی انجام شد و طرفین پیرامون چندین محور به توافق رسیدند که در این راستا ظرف چند روز آینده با حضور استاندار خراسان رضوی، تفاهم‌نامه‌ای بین منطقه ویژه اقتصادی سرخس و مناطق آزاد تاجیکستان به امضا خواهد رسید.

برهمند با اشاره به موضوعات مورد توافق در این بازدید گفت: ایجاد و تاسیس دفاتر مشترک طرفین در ایران و تاجیکستان و همچنین اجرای مساعدت‌های ویژه برای سرمایه‌گذاران در منطقه ویژه اقتصادی سرخس و مناطق آزاد تاجیکستان، از جمله این موارد به‌شمار می‌رود.

رئیس هیات مدیره منطقه ویژه سرخس تصریح کرد: علاوه‌براین تسهیل‌گری‌های اقتصادی برای تجار و بازرگانانی که در مسیر بین سرخس و تاجیکستان نسبت به انتقال و حمل‌ونقل بار اقدام کنند هم درنظر گرفته خواهد شد. در این راستا منطقه ویژه اقتصادی سرخس از تمام سرمایه‌گذارانی که تمایل به سرمایه‌گذاری در تاجیکستان و ایران دارند، تمام قد حمایت خواهد کرد.

وی ادامه داد: از آنجا که پنبه و جو، از جمله مهم‌ترین محصولات صادراتی کشور تاجیکستان و همچنین دو کالای استراتژیک برای ایران به‌شمار می‌رود، می‌توان بخشی از نیاز کشور را از طریق واردات از مرز سرخس تامین کرد.

عبدالله‌زاده مصطفی رستم مدیرعامل منطقه آزاد کُلپ تاجیکستان نیز در این بازدید گفت: به سفارش رئیس جمهور کشورمان و با هدف مستحکم کردن روابط اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان، امروز هیاتی رسمی از ولایت ختلان از زیرساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی سرخس دیدن کرد.

وی ادامه داد: ایران و تاجیکستان، دو کشور دوست و دارای فرهنگ و زبان مشترک هستند، از همین رو در تلاش هستیم تا روابط‌مان با کشور و دولت ایران را به بالاترین سطح برسانیم.

مدیرعامل منطقه آزاد کُلپ تاجیکستان با تاکید بر توسعه همکاری‌های مشترک بین طرفین اظهار کرد: تمام برنامه‌های این هیات بر انجام مناسبات بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان از طریق همکاری متقابل و سودمند مناطقِ کلپ و ویژه اقتصادی سرخس متمرکز شده است.

وی ادامه داد: ما می‌توانیم علاوه‌بر استفاده از تجربیات یکدیگر در ساخت کارخانه‌های مشترک و مراکز لجستیکی بزرگ برای واردات و صادرات وهمچنین این منطقه  بهترین مکان  برای واردات گاز به تاجیکستان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز