خبرگزاری کار ایران

در تور رسانه‌ای به قزوین مطرح شد؛

افزایش راندمان تولید با اجرای یک پارچه سازی اراضی/ سهم سرمایه‌گذاری در کشاورزی 3 درصد است

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۷۲۰۰

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، گفت: قزوین قطب کشاورزی و دامداری در کشور است که با وجود دارا بودن یک درصد از مساحت کشور، 4 درصد کل تولیدات کشاورزی کشور را بر عهده دارد؛ این در حالیست که سرمایه‌گذاری دولت در بخش کشاورزی کمتر از 3 درصد است و این نشان می‌دهد که دولت‌ها چندان در بخش کشاورزی ورود نکردند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سازمان امور اراضی کشور باهدف بازدید خبرنگاران از  طرح‌های تجمیع و یکپارچگی زمین‌های کشاورزی و نیز زمین‌های واگذار شده به طرح‌های بزرگ صنعتی و کشاورزی، تور رسانه‌ای به استان قزوین برگزار کرد.

 در اولین بازدید خبرنگاران را به روستای ابراهیم آباد واقع در شهرستان آبیک، بردند تا از نزدیک با از نحوه اجرای طرح یکپارچه سازی زمین‌های کشاورزی استان قزوین، دیدن کنند.

گفتنی است کشاورزی در قطعات کوچک کشاورزی مقرون به صرفه نیست و آب زیادی را مصرف می‌کند؛ اما به گفته کشاورزان منطقه بعد از اجرای طرح یکپارچه سازی، تولید و درآمد کشاورزان 2 برابر شده است در این مزارع گندم و کاهو کشت می‌شود؛ کاهو تولیدی را به کشورهای امارات، عراق و روسیه صادر می‌شود. کارشناس تغذیه بر تولید این محصولات نظارت دارد تا الزامات صادراتی  در این محصولات را رعایت کنند.

قزوین پایلوت طرح یکپارچه سازی اراضی

در دیدار از این محل محسن خیرخواه مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک، گفت: این مزرعه به‌صورت یکپارچه با مساحت 168 هکتار به شیوه آبیاری نوین کشت می‌شود؛ در گذشته این مزارع به صورت زمین‌های منفک از هم کشت می‌شدند اما کشاورزان بایکدیگر زمین‌ها را یکپارچه کردند تا اینگونه بهره‌وری را بالاتر ببرند.

وی ادامه داد: راندمان تولید در این مزارع بالا رفته است و کشاورزان در سنین مختلف کاهو را کشت کردند، حسن این اقدام  این است که بازار را می‌توان کنترل کرد اگر تولید در یک زمان مشخص آماده برداشت شود تبعات افت و خیز قیمت در بازار بیشتر خواهد شد و کشاورزان متضرر می‌شوند.

به گفته این مقام مسئول؛ بعد از یکپارچه سازی اراضی نوع کشت نیز تغییر کرد؛ در گذشته در این مزارع در کشت پاییزه گندم و جو و  در بهار  ذرت کشت می‌شد.

خیزخواه با بیان اینکه کشاورزان این منطقه یک چاه 50 لیتر در ثانیه در اختیار دارند، تصریح کرد: اگر این چاه در اختیار کشاورزان با کشت سنتی می‌شد در 50 هکتار زمین می‌توانستند کشت انجام دهند اما امروز در 160 هکتار کشت انجام می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک تاکید کرد: قزوین پایلوت طرح یکچارچه سازی اراضی در نظر گرفته شده است و به صورت نمادین اسناد یکپارچه سازی اراضی به کشاورزی روستای حاجی تپه واگذار شد و آنجا پایلوت طرح یکپارچه سازی در نظر گرفته شد.

خیرخواه با اشاره به رفع موانع اجرایی شدن طرح یکپارچه سازی اراضی، گفت : دولت مشوق‌هایی برای کشاورزان در  نظر گرفته است و نهاده ارزان و گاهی رایگان در اختیار کشاورزان قرار داده است هر کشاورزی با طرح یکپارچه سازی زمین همکاری کند راه اندازی کل سیستم آبیاری نوین آنها از هر نوع که باشد رایگان و بدون دریافت هیچ پولی توسط دولت انجام خواهد شد  و با این کار کشاورزان ترغیب شده‌اندکه به این سمت بیایند.

این مقام مسئول با بیان اینکه سازمان امور اراضی هر دهستان را مکلف کرده است که یک طرح یک پارچه سازی اراضی را اجرا کند، تاکید کرد: مالکیت‌ افراد مشخص است و بعد از یکپارچه‌گی نیز محدودها مشخص هستند ایده‌آل این است که هم با هم کشت کنند و بر اساس سهمی که دارند عایدی نصیب آنها شود اما در این میان یکسری مقاومت‌ها وجود دارد اما ما کشاورزان را متقاعد کردیم که با هم کشت کنند و منابع آبی و خاکی آنها یکی باشد و در نهایت هر کشاورزی خود محصول‌اش را برداشت کند.

لازم به ذکر است که در این زمین‌ها از سیستم آبیاری نواری استفاده می‌شود که رطوبت کافی زمین‌ها نشان می‌داد سیستم آبیاری نوین فعال و بدون هیچ مشکلی  اجرا می‌شود.

یکی از مالکان اراضی یکپارچه در ابراهیم‌آباد آبیک، گفت: ‌باورمان نمی شد که آن زمین‌های متروک و کم بهره به چنین زمین‌های آباد و بهره ور تبدیل شوند، الان با همان آب، سطح زمین‌های کشت 2 برابر  شده است و متعاقب آن درآمدمان نیز افزایش پیدا کرد.‌

بازدید از طرح ایجاد دامداری صنعتی

بازدید از طرح دامداری صنعتی استان قزوین از دیگر برنامه‌های این سفر بود؛ سازمان امور اراضی زمین‌های کم بازده به صنعت‌گران واگذار کرد تا در این محل‌ها‌ دامداری احداث و ارزش افزوده چند برابر ی ایجاد کند.

مهدی رحمان دوست مدیر سازمان امور اراضی استان قزوین در محل بازدید از دامداری، گفت: در 2 سال اخیر سازمان جهاد کشاورزی باجدیت طرح واگذاری زمین برای توسعه دامداری را دنبال کرده است. چراکه واگذاری زمین‌های کم بهره به طرح‌های کشاورزی و یا صنعتی استان، توانسته است ارزش افزوده زیادی ایجاد کند؛ به عنوان نمونه در این زمین 106 هکتاری و زمین‌های اطراف آن کشت و کاری وجود نداشته است، مشکل آب و خاک داشتند و قرار است که این شرکت در این محل کار چند منظوره کشاورزی، دامداری و صنعتی انجام دهد در واقع این زمینی که از آن هیچ استفاده‌ای نداشت را به طرح پربازده تبدیل ‌کند.

گفتنی است؛  106 هکتار در سال 1400 زمین به صنعت واگذار شد و اردیبهشت سال گذشته این پروژه کار خود را‌ آغاز و 80 سالن برای تلیسه ریزی آماده شده است‌.

مقرر شده است که در این دامداری 10 هزار گاو شیری نگهداری شود که 400 تن در روز شیر تولید خواهد کرد در حالی که تولید شیر استان قزوین 2000 تن است و به سرانه مصرف استان و کشور اضافه خواهد شد؛ این طرح 500 نفر اشتغالزایی مستقیم دارد.‌

این شرکت در نظر دارد که طرح‌های درختکاری و کشت علوفه را هم برای تکمیل زنجیره تولید اجرا کند که آبیاری آنها از پساب استفاده خواهد شد؛ این طرح با سرمایه گذاری 2 هزار میلیارد تومانی توسط یک سرمایه گذار شروع شده اما برای ادامه این مسیر کمبود نقدینگی دارد و امیدواریم که‌ بانک کشاورزی برای تامین سرمایه با ما همکاری بیشتری کند.

و در پایان...

‌در پایان این سفر رسانه‌ای علی راه انجام معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، گفت: قزوین قطب کشاورزی و دامداری در کشور است که با وجود دارا بودن یک درصد از مساحت کشور، 4 درصد کل تولیدات کشاورزی کشور را بر عهده دارد؛ این در حالیست که سرمایه‌گذاری دولت در بخش کشاورزی کمتر از 3 درصد است و این نشان می‌دهد که دولت‌ها چندان در بخش کشاورزی ورود نکردند.

به گفته وی؛ 98 درصد اقتصاد کشاورزی از سوی بخش خصوصی انجام می‌شود؛ این در حالیست که 15 درصد تولید ناخالص ملی و 25 درصد اشتغال در این بخش انجام  می‌شود و باید با پرداختن به این موضوعات حال کشاورزی را بهبود بدهیم.

این مقام مسئول در پایان بیان کرد: در مجموع 5 میلیون تن محصول کشاورزی در استان تولید می‌شود  و در تولید چندین محصول جایگاه نخست را در کشور دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز