خبرگزاری کار ایران

برداشت گل محمدی از اراضی نیشابور آغاز شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۶۷۸۲

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور گفت: برداشت گل محمدی از سطح ۲۳ هکتار از گلستان‌های شهرستان نیشابور آغاز شد.

به گزارش ایلنا از مشهد، علی مبارکی اظهار داشت: برداشت گل محمدی شهرستان در وضعیت مناسبی است و با همت کشاورزان تولید کننده برداشت این محصول آغاز شده است و اقدامات ترویجی و کلاس‌های آموزشی جهادکشاورزی از جمله اقدامات حمایتی در این زمینه محسوب می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور افزود: در حال حاضر ۲۳ هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت گل محمدی قرار گرفته است که حدود ۱۲ هکتار آن بارور و ۱۱ هکتار آن غیر بارور است و انتظار می‌رود از سطح باغات بارور معادل ۳۶ تن محصول برداشت شود که درآمد ناخالصی بیش از ۱۵ میلیارد ریال را برای کشاورزان به همراه دارد.

وی ادامه داد: از این مقدار تولید گل محمدی شهرستان حدود ۱۰ تن به خارج شهرستان ارسال می‌شود و ۸ تن بصورت غنچه و ۸ تن بصورت تازه فروشی به بازار عرضه می‌شود و با وجود ۱۲ واحد صنعتی و خانگی  ۱۰ هزار لیتر گلاب در شهرستان گلاب گیری می‌شود.

مبارکی افزود: وجود آفت و بیماری‌های کمتر، قیمت مناسب، هزینه جاری پایین، مقاوم نسبت به خشکی و سرمازدگی این گیاه از جمله عوامل موثر بر رشد و توسعه آن محسوب می‌شود.

مدیر جهادکشاورزی نیشابور بیان داشت: توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی از جمله تهیه اسانس، گلابگیری، مرباسازی و تهیه غنچه خشک از جمله ضروریات فعالیت‌های جانبی در راستای ایجاد ارزش افزوده و اشتغال زایی این محصول است.

وی ادامه داد: با توجه به جوان بودن گلستان‌های موجود میانگین برداشت در شهرستان ۳۰۰۰ کیلوگرم در هکتار است و این در حالی است که در سال چهارم بیشترین میزان تولید را دارد که میانگین آن ۳۵۰۰ کیلوگرم در هکتار برآورد می شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: گل محمدی به صورت قلمه و پاجوش از آذرماه تا پایان اسفندماه کشت می‌شود و از فروردین تا اردیبهشت ماه به صورت گلبرگ و غنچه برداشت می‌شود.

مبارکی در پایان گفت: در صورت هرس فنی و اصولی، این گیاه ١٢ سال گل می‌دهد و صرفه اقتصادی آن از سال سوم چشمگیر است، و بعد از ١٢سال شاخه این گیاه به اندازه ٢٠ سانتی متر بریده و باغستان جدید احداث می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز