خبرگزاری کار ایران

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین:

خانه مطبوعات جای سیاسی بازی نیست/ افرادی که معیشت آن‌ها از رسانه نیست حذف می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۵۳۵۱

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: هر کسی در خانه مطبوعات رای آورد نباید سیاسی باشد، خانه مطبوعات صنفی است و باید مأمن رسانه‌ها باشد، محل سیاسی بازی و حزب و دسته بندی نیست باید به کسی رای داد که خانه را پویا و زنده کند و نباید به کسی که هم طیف ما است رای دهیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، محمدحسین فائزی در نشست خبری که صبح امروز در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، گفت: رویکرد وزارت‌خانه رویکرد تحول به نفع مردم است و از این رو در سطح استان‌ها اقدامات نو در عرصه‌های فرهنگ، هنر و رسانه در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین ادامه داد: بازآفرینی برند اداره‌کل در نظر گرفته شده و سه ویژند(برند) برای اداره‌کل مطرح شده که شامل سازمان خدوم و گره گشا، منضبط و قانونمند و دانش پایه و علمی است و به سمت این نقطه مطلوب حرکت می‌کنیم و به آن اصرار داریم، البته چون کارها زیرساختی است بازخورد آن میان مدت خواهد بود.

وی بیان کرد: قزوین به لحاظ زیرساخت‌های فرهنگ و هنر بویژه در حوزه‌های تخصصی فقیر است و برای این وضعیت اقداماتی درحال انجام است که تأسیس اولین شهرک تولید محتوای کشور در قزوین ازجمله آن‌ها است و برای انجام آن تفاهم‌نامه‌ای سه جانبه امضا می‌شود.

ظرفیت تئاتر قزوین دوبرابر می‌شود

این مسئول ادامه داد: مجموعه فرهنگی هنری ارشاد درحال تبدیل شدن به رتبه الف در استان است و ظرفیت تمرین و تولید تئاتر استان را دو برابر می‌کند و کارهایی است که در ده سال گذشته نمونه آن را نداشتیم.

وی عنوان کرد: از محل مولد سازی این امکان فراهم می‌شود که در چند سال آینده تمام پروژه‌های راکد تالارهای فرهنگی استان را به اتمام برسانیم، تکمیل مجتمع میرعماد را خواهیم داشت که برای آن حدود ۱۰۰ میلیارد اعتبار نیاز است و انتظار داریم در مدت دو سال به اتمام برسد.

فائزی اظهار کرد: در حوزه نظارت، شورای نظارت بر مجوزهای صادره تاسیس شده و حداقل ۱۰ محور برای آن تعریف شده و قانونمندکردن افرادی که قانون را عمل نمی‌کنند و امیدوار کردن افراد مقید به قانون از اهداف آن است.

از جشنواره بازی می‌پرهیزیم

وی اضافه کرد: از جشنواره بازی می‌پرهیزیم، اینکه در سال جشنواره‌های مختلف با هزینه‌های هنگفت برگزار شود اما مسئله‌ای حل نشده و فرهنگی تغییر پیدا نکند درست نیست، باید جشنواره‌ها به سمت حل مسایل پیش برود و جشنواره مطبوعات این روند را پیش گرفته و جدای از بعد رقابتی چند موضوع درنظر گرفته شده که  میز روابط عمومی ازجمله آن‌ها است و این جشنواره بهانه‌ای برای آموزش رسانه‌ها خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: پای کار حل مسایل رسانه‌ای استان هستیم، حل برخی از آن‌ها سخت و حل برخی هم راحت‌تر است و پشتوانه همه راه‌حل‌های خوب هستیم.

وی ادامه داد: برای برگزاری انتخابات خانه مطبوعات در نوبت اعلام وزارتخانه برای باز شدن پرونده قزوین و ثبت نام کاندیداها قرار داریم و تایید نهایی اساسنامه و ثبت آن در اسفند ماه انجام شد و منتظر ثبت بودیم.

توجه به شهرستان‌ها افزایش پیدا کند

این مسئول بیان کرد: ۵ شهرستان ۶ درصد و یک شهر ۹۴ درصد از منابع را به خود اختصاص داده و باید شهرستان‌ها را مورد توجه قرار دهیم و اعتبار شهرستان‌ها ۲۵ برابر افزایش پیدا کرده؛ همچنین دنبال این هستیم که رسانه‌ها گستره خدمات استانی را گسترش دهند و حاضریم در مجتمع‌های شهرستان برای استقرار رسانه‌ها محل در اختیار قرار دهیم.

درهای بسته به روی کنسرت‌ها باز شد

وی اظهار کرد: باز شدن درهای بسته به روی کنسرت‌ها را انجام دادیم و ساز ایرانی و جهانی در هنرستان‌های هنرهای زیبا تدریس می‌شود و تعداد آموزشگاه‌های موسیقی هم خوب است، اما در مجموع نبود زیرساخت یکی از مشکلات گروه‌های هنری است که در پی تلاش برای رفع آن‌ها هستیم و درصورت داشتن زیرساخت امکان توسعه هنرستان وجود دارد و روند صدور مجوز برای آموزشگاه‌ها هم تسهیل شده است.

اختلاف با انجمن هنرهای نمایشی در تغییر اساسنامه بود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین عنوان کرد: نسبت انجمن‌ها و ارشاد، نسبت پدر و فرزندی است، اگر گفت‌وگویی صورت می‌گیرد اختلاف نیست، سال گذشته چالشی ایجاد شد و در برخی انجمن‌ها مانند هنرهای نمایش وزارتخانه در اساسنامه آن تغییراتی ایجاد شد، در گذشته در استان زیر ۱۳ نفر حق رای داشتند اما درحال حاضر تمام فعالین عرصه نمایش می‌توانند عضو انجمن شده و حق رای داشته باشند و ظرفیت حق رای برای ۳۰۰ نفر وجود دارد.

این مسئول اظهار کرد: برخی از فعالین قبلی این قانون را دوست نداشتند و از ما خواستند آن را اجرا نکنیم اما ما نمی‌توانیم خلاف قانون و سلیقه‌ای عمل کنیم و اگر سلیقه‌ای عمل می‌شد جای سئوال داشت.

وی بیان کرد: درخواست دارم اگر روزنامه‌ای را نمایندگی می‌کنید ویژگی‌هایی مانند توزیع در ۱۷ استان و توزیع روزانه ۵۰ مورد داشته باشد تا مشمول دریافت آگهی باشد.، ما تابع ضوابط هستیم و سخت‌گیری می‌کنند، در تمدیدها و اعطای مجوزهای جدید فقط به افرادی مجوز می‌دهیم که اهل رسانه باشد و تولید محتوا داشته باشد، زیرا درآمد و گردش اقتصادی رسانه برای اهل آن است، نحوه توزیع آگهی‌ها در استان مشکل داشته که درحال بررسی است و بین ۶۰ تا ۷۰ درصد آگهی باید به روزنانه‌های محلی تخصیص داده شود.

فائزی گفت: البته کار روی بهبود معیشت اهالی رسانه سخت است و یکی از این مواردی که در این راستا انجام می‌دهیم این است که گردش اقتصادی رسانه برای اهلش باشد و معیشت آن‌ها رسانه باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین بیان کرد: اقدامات صندوق هنر ملی است و در استان صرفا دفتر عضوگیری و تمدید مستقر است، تاخیرهایی که در حوزه کارت هنر دیده می‌شود ملی است.

وی ادامه داد: حمایت از رسانه‌ها در دو بخش استانی و ملی مطرح است، در بخش استانی کارگروه تقویت چرخه‌های اقتصادی اهالی فرهنگ و هنر در دستور کار قرار دارد و سعی داریم افراد فعال این حوزه به هم معرفی شوند و برگزاری دوره‌های آموزشی متفاوت برای اصحاب رسانه هم درحال پیگیری است و حذف ررسانه ضعیف و تقویت رسانه قوی هم در راستای حمایت از رسانه انجام می‌شود.

رسانه نباید از ابزارهای نوین غفلت کند

این مسئول ادامه داد: فضای مجازی یک قالب است که محتواهای مختلفی در آن قابل ارائه است، فعالینی داریم که با گوشی ساده ماهانه ۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان کسب درآمد دارند که همه آن هم انتشار خبر زرد نیست، بلکه استفاده و نحوه ارائه خوب مطرح است، البته تعصب به کاغذ هم داریم اما نمی‌توان از ابزارهای نوین غفلت داشت و باید پیشرفت‌ها را هم مطرح کرد و روایت درست و امیدبخش داشت.

فائزی اظهار کرد: در رابطه با پالایش خبرنگارها، کسی که رسانه‌ای نیست نباید در جرگه رسانه قرار گیرد و در دوشنبه‌های رسانه‌ای سراغ رسانه‌های مجوز دار می‌رویم و خبرنگارنماها چالشی برای ما  است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز