خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق ایران:

سرمایه‌گذاری‌های بزرگ تولیدی و دانش‌محور، نیاز امروز اقتصاد ما است

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۵۳۴۰

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: عدم سرمایه گذاری‌های بزرگ اقتصادی و تولیدی که بنیان آن‌ها‌ بر دانش و فناوری روز استوار باشد، چالش امروز اقتصاد بوده و پاشنه آشیل آن در مواجهه با بحران‌ها به شمار می‌آید، پس در برنامه‌ریزی‌های مدیریتی، این نیاز ضروری باید مدنظر قرار بگیرد.

به گزارش ایلنا از مشهد، غلامحسین شافعی در نشست فعالان اقتصادی استان با سید مهدی نیازی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت که در محل پارلمان بخش خصوصی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار داشت: این سرمایه‌گذاری‌های کلان، واحدهای تولیدی بزرگ و در پی آن بازارهای وسیع را خلق می‌کند و می‌تواند اقتصاد ما را از بعضی چالش‌های امروز، در امان دارد اما حتی تقویت واحدهای بزرگ صنعتی موجود هم در توسعه اقتصادی اثرگذار بوده و اولویت به مراتب مهم‌تری محسوب می‌شود.

وی به همین استناد به حادثه آتش‌سوزی در شرکت الکترواستیل در فروردین ماه امسال اشاره و تصریح کرد: این بنگاه تولیدی، فخر واحدهای صنعتی استان خراسان است و دریغ که حادثه‌ای تلخ، این مجموعه را به خسارت‌های جدی دچار کرد. در روز حادثه پیامی برای  مدیرعامل این مجموعه ارسال و ابراز همدردی کردم و پاسخ او قوت قلبی بود برای ما. مدیرعامل این واحد صنعتی شاکر بود که از این حادثه خسارت جانی به کارکنان این مجموعه و نیروی آتش نشانی و امداد حاضر در صحنه وارد نیامده و دامنه حادثه گریبانگیر مراکز اطراف نشده است.

شافعی ادامه داد: حادثه اخیر در واحد الکترواستیل در حالی اتفاق افتاد که این مجموعه تولیدی، سهمی ۲۵درصدی در بازار لوازم خانگی کشور داشته و طبق بررسی اجمالی ما، واحدهایی که عمق ساخت تولید داخل آن‌ها در طول زمان افزایش یافته باشد، برای وزارت صمت از اهمیت به سزایی برخوردار هستند. در مجموع خسارت وارد شده، فقط گریبان این مجموعه صنعتی را نگرفته و بر بازار و مبحث عرضه نیز اثرگذار است.

وی با اشاره به آمارهایی که بعضا از سوی دولت، قوه قضاییه و وزارت صمت در خصوص احیای واحدهای راکد صنعتی اعلام می‌شود، اذعان کرد: البته بایستی به این نکته توجه کرد که فعال کردن خط تولید یک بنگاه اقتصادی، باید با توجه به اقتضائات بخش صنعت و وضعیت بازار محصولات آن مجموعه صورت بگیرد و هر حمایت و تخصیص تسهیلاتی منهای بررسی و توجه به ارزش افزوده یک بنگاه اقتصادی، هدررفت منابع را در پی دارد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران با اشاره به پیگیری‌هایی که از سوی اداره کل صمت خراسان رضوی برای احیای دوباره الکترواستیل انجام شده، تصریح کرد: البته بخش بزرگتری از حمایت‌ها باید از جانب وزارتخانه مربوطه انجام بگیرد و درخواست ما شتابدهی به این بحث است تا این واحد مهم صنعتی استان در بازه کوتاهی سرپا شود.

وی از پیگیری برای برگزاری جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور در خراسان رضوی و تحقق این مهم در آینده نزدیک خبر داد و ابراز امیدواری کرد که جلسه مذکور نیز فرصتی برای طرح دیگر مشکلات بخش صنعت، معدن و تجارت این استان فراهم آورد و کمکی به مسیر تولید و احیای واحدهای خسارت‌دیده باشد.

شافعی در پایان این نشست از حضور سریع و به موقع سرپرست وزارت صمت برای رسیدگی به وضعیت واحد الکترواستیل و دیدار با فعالان اقتصادی خراسان رضوی قدردانی کرد و گفت: با توجه به احاطه آقای نیازی به مباحث کارشناسی در حوزه وزارت صمت، امیدواریم حضور ایشان در رأس وزارتخانه منتهی به اقدامات اساسی در رفع اشکالات موجود شود.

دغدغه فعالان اقتصادی استان برای الکترواستیل ارزشمند است

سید مهدی نیازی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در نشست فعالان اقتصادی خراسان رضوی در اتاق بازرگانی مشهد گفت: دغدغه فعالان اقتصادی خراسان رضوی در باب جبران خسارت الکترواستیل ارزشمند بوده و حکایت از بلوغ بخش خصوصی این استان دارد که فراتر از رقابت های معمول در عرصه تولید و بازار، همراهی و پیگیری این جنس موضوعات را با تمام وجود انجام می دهند.

وی اظهار داشت: ما باید عملیاتی صحبت و اقدام کنیم تا مشکلی حل شده و مانعی مرتفع شود. در سال‌های اخیر، رهبر معظم انقلاب با انتخاب عناوینی که در آن اقتصاد و تولید اولویت بوده، اهمیت این بخش را مستمرا یادآور شده‌اند و امروز برای دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی نیز این مسئله به طور کامل شفاف است که بخش تولید، اهمیتی دو چندان داشته و حمایت و تسهیل‌گری لازم باید برای آن انجام شود.

نیازی بیان داشت: کارهای خوبی در راستای بهبود محیط کسب و کار، به همت اتاق بازرگانی رقم خورده که شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، تجلی آن است. در حال حاضر با همکاری پارلمان بخش خصوصی ایران، فرم‌های نظرسنجی برای شناسایی قوانین مخل فضای کسب و کار تهیه شده و مقرر است تا در اختیار بخش‌های مختلف تولیدی قرار بگیرد و هر صنعت یا بنگاه اقتصادی در حوزه تخصصی خود به مصادیق قوانین و بخشنامه های مخل در آن‌ها اشاره نماید. اگر این اقدام در بازه کوتاهی به مرحله انجام برسد، قول می دهیم با همه ظرفیتی که در اختیار داریم در ارکان مربوطه، اصلاح این موضوع را پیگیری کنیم.

امیررضا رجبی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست از مذاکره با مسئولان وزارت نیرو برای کاهش آلام ناشی از قطع یا محدودیت برق صنایع در فصل تابستان خبر داد و گفت: جلسه‌ای به همین منظور اخیرا در تهران برگزار شد و با توجه به اهمیت صنایع استان و همچنین همکاری‌های فعالان اقتصادی در موضوع مصرف انرژی، مقرر شد تا با بخش صنعت خراسان رضوی، مساعدت‌های لازم انجام بگیرد و سهم بیشتری برای بنگاه‌های این بخش در استانمان اختصاص یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز