خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد :

مشهد ، ۴ هزار و ۵٠٠ پزشک عمومی غیرفعال دارد / پزشکان عمومی وارد حوزه زیبایی شده اند

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۴۴۲۵

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر ۵ هزار و ۵۰۰ پزشک عمومی در مشهد وجود دارند که ۲۵۰۰ نفر آن‌ها پروانه فعالیت کسب کردند و فقط ۹۰۰ نفر در این حوزه فعالیت می‌کنند، این عمق فاجعه را می‌رساند.

به گزارش ایلنا از مشهد، علیرضا صداقت در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: ارتباط مالی نامتعارف در حوزه درمان ممنوع است و بیماران شاکی نسبت به ویزیت‌های بیش از تعرفه مصوب شده، برای رسیدن سریعتر به نتیجه باید به سازمان نظام پزشکی شکایت و موضوع را از این مسیر پیگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه سازمان نظام پزشکی هرگونه ارتباط مالی نامتعارف پزشک و بیمار مانند زیرمیزی گرفتن را تایید نمی‌کند و با پزشک متخلف برخورد قانونی می‌کند، افزود: در بحث زیرمیزی‌ها و گران فروشی داروها و در کل حوزه درمان طبق ماده ۴ قانون رسیدگی تعزیرات حکومتی، کمیسیون ماده ۱۱ وجود دارد که نمایندگانی شامل معاون وزیر، روسای دانشگاه علوم پزشکی و نظام پزشکی حضور دارند و پرونده‌هایی که کارشناسان قبلا بررسی کرده‌اند را مجدد بررسی و به تعزیرات حکومتی ارجاع می‌دهند.

صداقت بیان کرد: در بحث زیرمیزی بیمار و پزشک هر دو مقصر هستند. گیرنده و دهنده به یک اندازه مقصر هستند، در این حوزه بیمار هم نباید این اقدام را انجام دهد و در چنین شرایطی باید بلافاصله تخلف پزشک را  به سازمان نظام پزشکی گزارش دهد.

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد مطرح کرد: با توجه به فعالیت ۱۸ هزار و ۶۰۰ عضو جامعه پزشکی، نمی‌توان تخلفات را به کل جامعه پزشکی نسبت داد و مواردی مانند استفاده از کارت‌خوان، بیمه، زیرمیزی، تعرفه‌های بالاتر از حق مصوب شده و... در حوزه درمان وجود دارد اما مصداقی است. در این موارد با متخلفان برخورد قانونی می‌شود و نمی‌توان خدمات ارزشمند جامعه پزشکی را به دلیل تخلف گروهی کارشکن، نادیده گرفت.

صداقت تریاژ را با دو مفهوم پزشکی خانواده و نظام ارجاع این چنین توضیح داد: تریاژ در جامعه به معنای نظام ارجاع است و برای تشخیص اولیه نوع بیماری بکار برده می‌شود، در این طرح ابتدا باید بیماری در مسیر سیستم ارجاع قرار بگیرد تا برای درمان قطعی در مسیر درستی هدایت شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد بیان کرد: طرح پزشکی خانواده و ارجاع به درستی طراحی شده و با جدیت نیز اجرا خواهد شد تا از نارضایتی‌های مردم در حوزه درمان کاسته شود.

وی با اشاره به اجرای درست طرح پزشکی خانواده، مطرح کرد: سلامت مردم در شرایطی احراز می‌شود که چند فاکتور مهم مانند خدمات بیمه همگانی و... در کشور به درستی اجرا شود.

وی یکی از مهم ترین علل مهاجرت پزشکان را بحث اقتصادی و مسائل مالی اعلام کرد و گفت: اگر تعرفه‌های پزشکی عادلانه شود، جامعه پزشکی هم برای مهاجرت بهانه‌ای ندارد. این مهم باید ریشه‌یابی شود و با رفع مشکلات، از خروج پزشکان حاذق و فعالیت آنها در کشورهای دیگر جلوگیری کرد.

صداقت تصریح کرد: قوانینی که هر روز وضع می‌شود و در همین قوانین پزشکان را برای عقد قرارداد با بیمه‌ها اجبار می‌کنند در صورتی که بیمه‌ها حق خود را رعایت نمی‌کنند و پزشک تمایل به عقد این قرارداد ندارد.

وی در ادامه توضیح داد: قوانینی که در حوزه پزشکی به نام قوانین جهت تسهیل کسب و کار وضع می‌شود برای پزشکان دست و پاگیر است و هجمه‌هایی را برای پزشکان به وجود آورده است.

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد با اعلام اینکه سال گذشته ۲۱۰ نفر در مشهد تاییدیه مهاجرت و ادامه فعالیت پزشکی در خارج از کشور را دریافت کرده‌اند، بیان کرد: پزشکی که مهاجرت می‌کند تمام تعهدات خود به سازمان نظام پزشکی را انجام داده و تاییدیه پزشک حاذق را از سازمان نظام پزشکی دریافت کرده و به صورت قانونی این اقدام را انجام می‌دهد.پزشکی که مهاجرت می‌کند تمام تعهدات خود به سازمان نظام پزشکی را انجام داده و تاییدیه پزشک حاذق را از سازمان نظام پزشکی دریافت کرده و به صورت قانونی این اقدام را انجام می‌دهد. 

صداقت با بیان اینکه حدود ۴ هزار و ۵٠٠ پزشک عمومی غیرفعال درمشهد هستند، اظهار داشت: پزشکان عمومی حلقه اول زنجیره تشخیص سلامت هستند اما قوانین دست و پا گیر شده و اشکال در نظام سلامت است. عدم بررسی این مشکل سبب شده بسیاری از پزشکان عمومی به دلیل مشکلات اقتصادی مجبور به فعالیت‌های حوزه زیبایی شوند.

وی اعلام کرد: در ۱۴ ماه گذشته در حوزه مداخله‌گری پزشکان، ۵۸۳ گزارش ثبت شده که ۲۶۰ مورد آن صحت‌سنجی و ۱۱۰ مورد پلمب شده است.

در ادامه مسعود زحمتکش، مدیر روابط عمومی و عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: کلیت دادن تخلفات به جامعه پزشکی باعث تخریب جامعه پزشکی و تخریب بیمار و پزشک می‌شود و به سلامت جامعه کمک نمی‌کند بلکه در واقع سلامت را  به خطر می‌اندازد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز