خبرگزاری کار ایران

معاون دانشگاها علوم پزشکی تاکید کرد؛

لزوم آموزش، غربالگری و درمان افراد شناسایی شده بیماری آسم

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۳۹۴۸

معاون امور بهداشتی دانشگاه همزمان با روز جهانی آسم بر ضرورت آموزش، غربالگری و درمان افراد شناسایی شده بیماری آسم تاکید کرد.

به گزارش ایلنا،  محمد جعفرزاده گفت: با توجه به شیوع روز افزون آسم و ضرورت  افزایش آگاهی در این خصوص و لزوم پیشگیری و کنترل آن،  سازمان جهانی بهداشت همه ساله اولین سه شنبه ماه می را به عنوان روز جهانی آسم نامگذاری می کنند و امسال این مناسبت مصادف با روز ۱۲ اردیبهشت ماه و به عنوان سی امین سالگرد روز جهانی آسم در نظر گرفته شده است و با توجه به ضرورت دسترسی عادلانه به خدمات تشخیص، درمان و مراقبت آسم، شعار روز جهانی امسال"مراقبت آسم برای همه" انتخاب شده است. 

وی افزود: آسم یکی از مهمترین معضلات نظام سلامت در بسیاری از کشورهای جهان و از جمله کشور ما محسوب می شود، بطوریکه بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، حدود ۳۴۰ میلیون نفر از مردم دنیا مبتلا به بیماری آسم هستند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بیان کرد: پیش بینی می شود که طی یک دهه آینده تعداد مبتلایان به آسم حدود ۱۰۰ میلیون نفر افزایش یابد و روزانه بیش از ۱۰۰۰ نفر در جهان به علت آسم جان خود را از دست می دهند که بیشترین مرگ و میر و عوارض ناشی از این بیماری در کشورهای با درآمد کم و متوسط رخ می دهد.

جعفرزاده ادامه داد: در ایران شیوع علائم آسم در کودکان و نوجوانان حدود ۱۱ درصد و در بالغین حدود ۹ درصد می باشد. 

وی با اشاره به علائم این بیماری گفت: شایع ترین علائم آسم عبارتند از: سرفه، تنگی نفس، خس خس سینه و احساس فشار و گرفتگی در سینه که در موارد شدید فرد دچار حملات شدید آسم می شود و گاهی حتی کشنده نیز می تواند باشد. بنابراین تشخیص به موقع این بیماری، درمان و همچنین کنترل عوامل محرک و آغازگر بیماری از مهمترین راهکارهای پیشگیری و مراقبت بیماری است.

رئیس مرکز بهداشت استان خاطرنشان کرد: ادغام برنامه تشخیص درمان و مراقبت بیماری آسم در سیستم بهداشتی( PHC ) بصورت آزمایشی در هفت دانشگاه علوم پزشکی کشور از آبان ماه سال ۱۳۹۸ شروع شده و در حال انجام می‌باشد و از سال جاری نیز در همه دانشگاههای علوم پزشکی به مرحله  اجرایی خواهد رسید.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نیز اقدامات لازم برای اجرای هرچه بهتر برنامه تشخیص و مراقبت بیماری آسم را در سطح استان آغاز نموده و در اولین مرحله شهرستان مشگین شهر به عنوان شهرستان منتخب جهت اجرای برنامه مذکور تعیین شده است.

اهم فعالیت های دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در این خصوص آموزش، غربالگری و درمان افراد شناسایی شده می باشد و امید است تلاش نیروهای خدوم بهداشتی گامی موثر در ارتقاء سلامت جامعه داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز