خبرگزاری کار ایران

رئیس هیات مدیره کانون بازنشستگان اصفهان:

خانواده کارگران و بازنشستگان دچار فقر اقتصادی شده‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۳۵۷۴

رئیس هیات مدیره کانون بازنشستگان اصفهان گفت: دولت اگر نرخ تورم بانک مرکزی را قبول دارد، باید حداقل 46 درصد دستمزد و حقوق کارگر را ترمیم کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، سید حسن هاشمی در نشست خبری روز کارگر اظهار داشت: قانون چهارچوب کار را برای دولت و تامین اجتماعی مشخص کرده و ماده 41 قانون کار صراحتا اعلام کرده ترمیم دستمزد باید مطابق با هزینه‌های زندگی باشد.

وی با تاکید بر اینکه نگوییم افزایش دستمزد ادامه داد: طبق قانون، حقوق و دستمزد بر اساس نرخ تورم باید ترمیم شود، درحالیکه افزایش حقوق یعنی افزایش مزد بیشتر از تورم که در 44 سال گذشته شاهد این اتفاق نبوده‌ایم.

رئیس کانون بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی کلانشهر اصفهان تصریح کرد: طبق ماده 96 تامین اجتماعی که بیش از 70 سال پیش تصویب شده، حقوق بازنشستگان باید مطابق با هزینه‌های زندگی و تورم افزایش پیدا کند، اما شاهد این اتفاق نیستیم.

وی خاطر نشان کرد: مرکز آمار ایران که مرکز دولتی و رسمی است، تورم سال 1401 را  63 و 9 دهم درصد و بانک مرکزی 46 و نیم درصد اعلام کردند؛ نرخ مسکن، اجاره بها، درمان تا خودرو‌ های فاقد استاندارد لازم نیز گواه تورم افسار گسیخته است و اگر دولت آمار مرکز آمار ایران را قبول نداشته و آمار بانک مرکزی را قبول دارد موظف است 46 و نیم درصد ترمیم حقوق انجام دهد.

هاشمی تایید کرد: این درحالی است که اگر همین میزان بر حقوق ها اضافه شود، قدرت خرید به سال 1401 خواهد رسید و به غیر از این فقر اقتصادی در خانواده های کارگران تشدید خواهد شد.

وی ادامه داد: حرف ما این است که دولت که دائیه اسلامیت و مدعی عدالت است، چرا قانون گریز است؟  این قانون گریزی اسلامیت و عدالت را زیر سئوال خواهد برد.

رئیس هیات مدیره کانون بازنشستگان اصفهان گفت: دولت اگر نرخ تورم بانک مرکزی را قبول دارد، باید حداقل 46 درصد دستمزد و حقوق کارگر را ترمیم کند.

رئیس کانون بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی کلانشهر اصفهان اضافه کرد: در ماده 101 تامین اجتماعی که بیش از 70 سال پیش تصویب شده آمده است که حداقل حقوق بازنشسته نباید کمتر از حقوق یک شاغل باشد؛ اما در طول 44 سال گذشته حقوق بازنشستگان جزو سایر سطوح تلقی شده و مسئولین کمتر از میزان واقعی تورم و هزینه‌های زندگی به آن اضافه کرده‌اند. این یکی از دلایل محرز عقب افتادگی حقوق ما است.

وی با بیان اینکه خانواده کارگران و بازنشستگان دچار فقر اقتصادی شده‌اند گفت: تجمع کارگران و بازنشستگان به دلیل قانون گریزی دولت است.

هاشمی با اشاره به اصل 29 قانون اساسی ادامه داد: طبق این قانون دولت مکلف به ارائه خدمات درمانی رایگان به احاد ملت است، اما آنها بیمه شدگان تامین اجتماعی را مستثنی کرده‌اند و 67 درصد جمعیت استان را به دو تا بیمارستان شریعتی و غرضی ارجا می‌دهند، در حالیکه ظرفیت این دو مرکز درمانی جوابگوی این جمعیت نیست!

وی با بیان اینکه هزینه‌های دارو و درمان بیش از 67 درصد اضافه شده است افزود: بیش از صدها قلم از داروهای اساسی را از چرخه درمان خارج کره‌اند؛ بازنشسته با نهایتا 7 میلیون تومان در ماه، هزینه زندگی، خوراک و پوشاک برای تامین هزینه درمان چه باید بکند؟

هاشمی گفت: از این عملکرد به هیچ وجه راضی نیستیم و از عدم پیگیری نمایندگان و شهرداری اصفهان برای ساخت بیمارستان میلاد تامین اجتماعی گلایه داریم.

وی اضافه کرد: 500 ردیف شغلی در حوزه تامین اجتماعی خالی است که 120 نفر نیروی خدماتی است. ساخت بیمارستان می‌تواند سبب اشتغال و افزایش سطح ارائه خدمات شود، اما شهرداری اصفهان علاوه بر 70 میلیارد تومان هزینه‌ای که برای تغییر کاربری زمین دریافت کرده، بیش از 100 میلیارد تومان برای صدور پروانه نیز مطالبه کرده است! این درحالی است که در شهرهای دیگر زمین و پروانه به صورت رایگان در اختیار تامین اجتماعی قرار گرفته است.

رئیس کانون بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی کلانشهر اصفهان با طرح این پرسش که آیا هدف توسعه فقر بوده یا رفاه جامعه ؟" تصریح کرد: ما به مصوبه شورای عالی کار اعتراض داریم و خواهان نقض و ابطال آن و یک بازنگری و ترمیم حقوق بر اساس نرخ واقعی تورم و هزینه‌های زندگی واقعی برای کارگران و بازنشستگان هستیم.

وی خاطر نشان کرد: کارگران زیر بار حقوق زیر شش میلیون تومان نمی‌روند و کارخانجات برای تامین نیروی کار به سراغ نیروی افغانی رفته‌اند که بیمه هم نمی‌خواهند؛ با این شرایط بنیاد تامین اجتماعی به دلیل عدم پرداخت حق بیمه از بین می‌رود.

هاشمی با بیان اینکه دیوان عدالت اداری طومار اعتراض به افزایش 27 درصدی حقوق را نپذیرفته گفت: دیوان طومار اعتراض را قبول نکرده است و گفته فرد به فرد باید اعلام شود. متن شکایت یکسان آماده و تکثیر شد تا افراد با درج مشخصات فرم را امضا و به دیوان ارسال کنیم.

وی ادامه داد: از آغاز هفته کارگر تا الان بیش از 3000 نفر از اصفهان این فرم ها را پر کرده‌اند که به زودی برای دیوان عدالت اداری ارسال خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز