خبرگزاری کار ایران

معاون دادستان مشهد مطرح کرد؛

شناسایی هزار و ۴۰۰ کودک کار در مشهد / دستگیری ۲۰ گرداننده باند کودکان کار

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۲۷۶۵

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی گفت: هزار و ۴۰۰ کودک کار در ۲ سال گذشته در معابر و خیابان های مشهد شناسایی شده‌اند.

به گزارش ایلنا از مشهد، نیره عابدین‌زاده افزود: این تعداد کودک کار در جریان اجرای طرح "سایبان مهر" شناسایی شده‌اند که حدود ۸۰ درصد از این کودکان از اتباع خارجی هستند و حدود ۷۵ درصد آنان به صورت غیرقانونی در ایران حضور دارند.

عابدین‌زاده خاطرنشان کرد: ساماندهی و ارائه خدمات به کودکان کار اتباع غیرمجاز با سختی و مشکلات زیادی همراه است، به واسطه غیرمجاز بودن این افراد نمی‌توان صورت مسئله را حذف کرد و انسانیت حکم می‌کند مشکلات این کودکان نیز بررسی و رفع شود، لذا برای ساماندهی آنها از ظرفیت شبکه خیران استفاده می‌شود.

معاون دادستان مشهد افزود: در جریان اجرای طرح "سایبان مهر" به منظور ساماندهی کودکان کار، دستگاه های مختلفی از جمله بهزیستی، شهرداری، کمیته امداد، آموزش و پروش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نهادهای مردمی مشارکت دارند.

عابدین‌زاده اضافه کرد: کودکان کار پس از شناسایی، به مرکز غربالگری اعزام و بعد از بررسی وضعیت و مشکلات خانوادگی شان، برای بازگرداندن آنها به دامن خانواده و یا بهزیستی تصمیم گیری می‌شود.

وی گفت: اولویت ما بر بازگشت کودکان کار به کانون خانواده است، لذا اگر برگشت کودک مخاطره ای برای وی نداشته باشد، وضعیت خانواده بررسی و مشکل آنها برای ممانعت از کار نکردن کودک با اقداماتی نظیر یافتن شغل برای یکی از اعضای موثر خانواده، درمان اعتیاد والدین و غیره رفع می شود تا کودک در فرایند آموزش و ادامه تحصیل قرار گیرد.

معاون دادستان مشهد ادامه داد: پس از تحویل کودکان به خانواده، تیم مددکاری برای کودک، پرونده شخصیت تشکیل می‌دهد و با ارتباط‌ گیری با خانواده، اقدامات مشاوره‌ای و مددکاری و همچنین آگاه سازی خانواده از مخاطرات کار کودکان و نیز اهمیت آموزش انجام می‌شود.

عابدین‌زاده افزود: مردم نقش مهمی در ساماندهی کودکان کار دارند، شهروندان باید بدانند که با کمک به آنها، تکدی گری را ترویج می دهند و در واقع کمک خود را در جیب لیدرهای کودکان کار می‌ریزند.

وی گفت: شهروندان می‌توانند کمک و حمایت خود از کودکان کار را به موسسات مرتبط از جمله موسسه مهر امام رضا (ع)، که توانمندسازی خانواده کودکان کار را عهده دار است، پرداخت کنند.

معاون دادستان مشهد ادامه داد: هرچه پول بیشتری توسط شهروندان به جیب لیدرها سرازیر شود، ساماندهی کودکان کار سخت تر می‌شود.

معاون دادستان مشهد از دستگیری ۲۰ گرداننده گروه‌های کودکان کار در مشهد خبر داد و افزود: علاوه بر آن ۲۰ گرداننده دیگر نیز شناسایی شده‌اند.

عابدین زاده تاکید کرد: ساماندهی کودکان کار مربوط به یک دستگاه نیست و برای توفیق در این بخش باید همه دستگاه‌های اجرایی مرتبط پای کار باشند.

وی اظهار امیدواری کرد که با مشارکت مردم و دستگاه های مرتبط، دیگر شاهد پدیده کودکان کار در این کلانشهر نباشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز