خبرگزاری کار ایران

معاون دادستان استان خبر داد؛

حل مشکل تصفیه خانه چرمشهر مشهد در آینده نزدیک

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۳۲۱۱

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی گفت: پیمانکار تصفیه خانه چرمشهر و مسئولان شرکت شهرک های صنعتی را فراخواندیم و قرار شد علی الحساب شرکت شهرک ها مبلغی را به پیمانکار بدهد و پیمانکار کار را شروع کند.

به گزارش ایلنا از مشهد، فرزاد بهشتی در این خصوص اظهار کرد: دادستانی به موضوع کشف رود زیاد ورود کرده است. در این موضوع باید به سراغ آب و فاضلاب، آب منطقه ای و شرکت شهرک های صنعتی و شهرداری رفت.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی افزود: فاضلاب جاری در کشف رود سه منشا و سه دلیل دارد که مربوط به سه دستگاه یاد شده است. بخشی از فاضلاب ناشی از تصفیه خانه هایی است که کارشان را درست انجام نمی دهند و "بایپس" داریم.

وی اظهار کرد: ارتقا تصفیه خانه های موجود و هم ساخت تصفیه خانه های جدید در حوزه وظایف شرکت آب و فاضلاب است و باید این کار را انجام دهد.

بهشتی در ادامه یادآور شد: علاوه بر آن ورودی فاضلاب در پرکندآباد مربوط به تصفیه خانه شهرک صنعتی توس است ارتقا پیدا نکرده و تصفیه خانه چرمشهر هم تکمیل نشده است. این دو تصفیه خانه در حوزه وظایف شرکت شهرکهای صنعتی است که مسئولان مربوطه باید تصفیه خانه چرمشهر را بسازند و تکمیل کنند و هم تصفیه خانه شهرک صنعتی توس را ارتقا ببخشند.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی اضافه کرد: بخشی از فاضلاب جاری در کشف رود پساب تصفیه شده استانداردی است که آب منطقه ای باید آن را در مصارف معین خودش صرف کند که اما این کار را انجام نداده است که به صورت جاری در کشف رود می بینیم که نتیجه آن وضعیت فعلی کشف رود است.

وی عنوان کرد: دادستانی هم جلسات متعدد گذاشته و پیگیری کرده است. بیشتر مشکل اعتبارات عنوان و برای تصفیه خانه سپتاژ اعتبار خوبی را رئیس سازمان محیط زیست قول داده اند که تخصیص یابد، پیش بینی ما بر این است که تا شهریور ماه سال آینده سپتاژ به بهره برداری می رسد.

بهشتی تصریح کرد: در بقیه حوزه های تصفیه خانه ها، یک تصفیه خانه طبرسی شمالی کارش انجام شده و از این وضعیت تا سال آتی شاید خارج شویم اما به صورت جدی مشکل کشف رود با ساخت تصفیه خانه حل می شود. هر شخصی موضوعات کشف رود را در حوزه دیگر پیگیری کند یعنی مساله کشف رود را متوجه نشده است.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی عنوان کرد: کشف رود فاضلاب جاری آن است که اگر نباشد یک رودخانه استاندارد اکولوژیک تاریخی و فرهنگی و میراثی داریم.

وی گفت: پیمانکار تصفیه خانه چرمشهر و مسئولان شرکت شهرک های صنعتی را فراخواندیم و قرار شد علی الحساب شرکت شهرک ها مبلغی را به پیمانکار بدهد و پیمانکار کار را شروع کند. طبق بازدیدی که از کارگاه تصفیه خانه چرمشهر داشته ایم قطعا این تصفیه خانه تا پایان سال با توجه به مشکلات موجود به بهره برداری نمی رسد اما به صورت دقیق باید پیگیری شود.

بهشتی در ادامه افزود: آنچه که دادستانی می توانسته کمک کند، بردن پرونده به ستاد تدبیر وقت و گرفتن مصوبه برای ادامه کار است.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی در حل مشکل تصفیه خانه چرمشهر اظهار کرد: یک مبلغی را اجازه داده ایم تا به پیمانکار داده و کارگاه فعال شود. پرونده در شورای فنی کشور است و تقاضای تسریع در روند پرونده را کرده ایم. شرایط آماده است تا تصفیه خانه به اتمام برسد.

وی متذکر شد: در شهریور سال آینده اگر تصفیه خانه چرمشهر و سپتاژ را نداشته باشیم از باب تضییع حقوق بیت المال و ترک فعل، مدیران مربوطه را تحت تعقیب قرار می دهیم.

بهشتی درباره نامه اخطاریه محیط زیست درباره آلودگی خاک و اتمام مهلت یک ماهه آن عنوان کرد: محیط زیست با توجه به اتمام مهلت قانونی یک ماهه، می تواند طبق ماده ۶٨٨ و قانون حفاظت از خاک اعلام جرم کند که در صورت اعلام جرم، دادستانی رسیدگی خواهد کرد. و در این زمینه اگر دستگاه های مربوط که در قانون حفاظت از خاک وظیفه دارند قصور داشته باشند به آن ها رسیدگی می شود.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی تصریح کرد: طبق مصوبه دادستانی وظیفه تمامی دستگاه ها در موضوع کشف رود مشخص است و اتمام حجت کرده ایم و چنانچه اقدامی براساس آن نشود طبق ماده ۵٩٨ تضعیع حقوق بین المال رسیدگی به موضوع را در دستور کار قرار می دهیم.

وی در پایان گفت: آلودگی خاک و فاضلابی که به معنای واقعی طلاست و قرار است تبدیل به پساب شود و این پساب باید جایگزین چاه های آب شرب و تغذیه کننده مصنوعی آبخوان های ما باشد، که متاسفانه این اتفاق نمی افتد و همه این مسائل از مصادیق تضییع حقوق بیت المال است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز