خبرگزاری کار ایران

معاون دادستان مشهد مطرح کرد:

رفتار بسیجیان باید ضمن ایجاد امنیت منتج به فرهنگ‌سازی شود

asdasd
کد خبر : ۳۹۵۶۹۱

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد گفت: بسیجیان باید در برخورد با متخلفین به گونه‌ای رفتار کنند که برای پیشگیری از جرائم فرهنگ‌سازی شود. همیشه برخورد قهری راه اصلاح مجرم نیست.

به گزارش ایلنا، قاضی محمد بخشی محبی در نشست با فرماندهان و روسای حوزه مقاومت سپاه ناحیه بلال ضمن تاکید بر رعایت حقوق شهروندان به نقش سازنده بسیج به عنوان یک الگوی فرهنگی اشاره کرد و بیان داشت : در خصوص جرائم خاص مانند مزاحمت برای اشخاص و خصوصا بانوان که احتمال تجری مرتکبین آنها می رود بسیجیان باید با قاطعیت و جدیت بیشتری برخورد کنند و ضمن تعامل با نیروی انتظامی در جهت ارتقا امنیت در سطح شهر تلاش کنند و رفتار آنها به گونه‌ای باشد که حضور ایشان برای شهروندان موجب احساس آرامش و امنیت شود.

وی افزود: در ایست و بازرسی‌هایی که توسط ضابطین صورت می‌گیرد می‌بایست قانون اساسی و حقوق شهروندی در این رابطه نیز مورد نظر قرار گیرد خصوصا با توجه به اصول مختلف قانون اساسی در فصل سوم در خصوص حقوق ملت به ویژه اصل 22 آن ، تفتیش و بازرسی از منازل و وسایل نقلیه و به طور کل اموال و اجناس مردم بدون مجوز قانونی و اینکه اتهامی متوجه آنان باشد نوعی تعرض به حقوق ملت به شمار می رود و از نظر قانون اساسی ممنوع است .

وی ادامه داد :با این شرایط موضوع در چند دسته قابل بررسی است که مهمترین آنها در رابطه با جرایم مشهود است که بر اساس ماده ١ قانون حمایت قضایی از بسیج اختیاراتی تفویض شده و علاوه بر آن توقف و بازرسی اتومبیل اشخاص در ایست و بازرسی ها نیازمند مصوبات قانونی دیگری است که از جمله آن می‌توان به مصوبات شورای امنیت کشور (شاک) در خصوص نقاط ایست و بازرسی، مصوبات شورای تامین استان یا شهرستان و حکم دادستان بطور خاص اشاره کرد

سرپرست مجتمع قضایی صدف اشاره کرد: نکته مهم اینکه ضابطین حتما باید آموزش لازم را دیده باشند. این امر در سازمان پلیس در قالب پلیس‌های تخصصی انجام می شود و در همین رابطه برابر آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت قضایی از بسیج ضابطین بسیجی حتما باید آموزش لازم و کافی دیده باشند و از سلامت جسمی و روانی لازم برخوردار باشند. برای آنها کارت شناسایی معتبر صادر شده باشد تا در مواقع لزوم برای معرفی خود به اشخاص درخواست کننده یا بازرسان مربوط ارائه کنند.

وی تصریح کرد : با توجه به موارد فوق برای تفتیش و بازرسی اتومبیل نیز باید یکی از شرایط مذکور وجود داشته باشد یا بازرسی به حکم مقام قضایی انجام شود.

وی با تاکید بر اهمیت ایجاد امنیت برای بانوان اظهار کرد: دادستان از اقشار آسیب‌پذیر جامعه که بانوان از آن جمله هستند تمامی حمایت های لازم را انجام خواهد داد و ضابطین در قسمت‌های حاشیه مشهد که شرایط خاصی دارد و جرم خیز است باید تمامی وظایف خود را به عنوان یک ضابط برای ایجاد امنیت انجام دهند.

وی با اشاره به لزوم فرهنگسازی در خصوص مزاحمت برای اطفال و بانوان بیان داشت: در خصوص مزاحمت‌های صوتی ابتدا بهتر است ضابطین طبق قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر به اشخاص تذکر دهند و در صورتی که بیم تجری مرتکب می رفت با همراهی و تحت نظر ناظر قضایی که معرفی می شود اقدامات قانونی لازم را انجام دهند اما از آنجایی که پیشگیری اثرات بهتری دارد لازم است از طریق روحانیون مساجد و مربیان مدارس فرهنگ سازی های لازم در خصوص قباحت ایجاد مزاحمت برای اقشار جامعه فرهنگسازی شود.

وی تصریح کرد: هر برخوردی باید در چارچوب قانون باشد واگر مجریان قانون به نحوی با متخلفان برخورد کنند که موجب تجری آنها و بروز خلاف های بزرگتر شود آنها نیز در آن گناه شریک و دخیل هستند .

برخورد فیزیکی ممنوع!
در ادامه این نشست قاضی داوود دره شیری دادیار شعبه 621 دادسرای ناحیه شش به پرسش یکی از حضار مبنی بر برخورد خشونت آمیز یکی از ضابطان با دختر و پسر جوان که در یکی از پارک ها که در حال قدم زدن بودند گفت: قانون‌گذار درباره همه جرائم اعم از مشهود و غیر مشهود تکلیف ضابطان و مقامات قضایی را روشن کرده است.

وی افزود: بر اساس قانون راه رفتن دو نفر در کنار یکدیگر بدون اینکه رفتار مشکوکی داشته باشند هیچ گونه جرمی نیست هر چند عرف آن را قبیح می‌داند و ضابطین حق ندارند در چنین شرایطی به برخورد فیزیکی بپردازند.

وی تصریح کرد: حتی اگر جرم غیرمشهودی نیز به وقوع پیوست ضابطین نمی‌توانند سرخود اقدام کنند بلکه باید با مجوز کتبی و مهلت مشخص از سوی دادستانی با متخلفان برخورد داشته باشند. در ماده 44 قانون آیین دادرسی کیفری این مطلب را به صراحت بیان کرده است

ناظر قضایی حوزه مقاومت سپاه ناحیه بلال افزود : حتی اگر جرم مشهودی نیز اتفاق افتاد نمی‌توان سرخود مرتکب را مجازات کرد چرا که مجازات وی بر اساس اصل قانونی بودن جرم و مجازات و دادرسی کیفری مشخص شده است و تا پیش از صدور حکم قطعی هیچ شخصی حق مجازات بی‌ضابطه افراد را ولو در صورت ارتکاب جرم ندارد.

گفتنی است در این نشست قاضی دره شیری به عنوان نخستین ناظر قضایی بر کار ضابطین در مشهد به حوزه مقاومت سپاه ناحیه بلال از سوی معاون دادستان مشهد وسرپرست ناحیه ٦ معرفی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز