خبرگزاری کار ایران

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد تاکید کرد:

تکلیف ضابطان بر رعایت حقوق شهروندی

asdasd
کد خبر : ۳۷۷۰۹۱

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد گفت: ضابطان عام و خاص باید در حالی که از قانون و قانون مداری حمایت می‌کنند حقوق شهروندی را هم رعایت نمایند.

به گزارش ایلنا ، قاضی محمد بخشی محبی در نشست مشترک تعدادی از فرماندهان سپاه پاسداران و بسیج حوزه شمال غرب مشهد با بیان این مطلب گفت: نیروهای بسیج که تحت حمایت قانون به عنوان ضابط شناخته می‌شوند در شرایطی ضابط تلقی می‌شوند که جرم مشهود باشد و یا ضابطین عام غائب بوده و یا به آنها دسترسی نباشد و نیز در صورتی که از سوی ایشان اقدامی صورت نپذیرد .

نماینده دادستان مرکز استان در امر آموزش ضابطان افزود: در این شرایط نیروهای بسیجی وظیفه دارند در جهت پیشگیری از افزایش آسیب و فرار متهم و حفظ ادله جرم اقدامات لازم را انجام داده و گزارش آن را به همراه متهم به نیروی انتظامی تحویل ﺩﻫﻨﺪ.

وی بیان داشت: دادستان وظیفه دارد علاوه بر آموزش ضابطان بر آنها نظارت داشته باشد تا ضابطان با داشتن گواهی نامه لازم اقدام به انجام وظایف خود کنند و در غیر این صورت هر اقدامی که از سوی ضابطین صورت پذیرد فاقداعتبار بوده و مورد حمایت دادستانی قرار نخواهند داشت.

وی تصریح کرد: تعامل بسیج و سپاه در جرائم خاص با نیروی انتظامی می تواند به کاهش جرائم در سطح جامعه کمک شایانی بکند.

بخشی محبی گفت: بسیجیان از بطن جامعه بیرون می آیند و در واقع تمام مردم بسیجی محسوب می‌شوند و در این میان عده ای به صورت رسمی به عنوان نیروی مقاومت بسیج شناخته می‌شوند و توقعی که مردم از ایشان دارند این است که در چارچوب قانون به گونه ای رفتار کنند که حضورشان باعث احساس امنیت مردم شود و در غیر این صورت حمایت لازم و مردمی از ایشان صورت نخواهد گرفت.

وی اظهار داشت : حفظ کرامت و ارزش‌های والای انسانی، احترام به آزادی‌های مشروع و حقوق شهروندی و همچنین رعایت اصول و ارزش‌های اسلامی در گرو اقدامات صحیح و قانونمند ضابطان است .

محبی با اشاره به لزوم پایبندی مأموران به حقوق شهروندی و قانون اذعان داشت: مطابق ماده 5 قانون حمایت از امران به معروف و ناهیان از منکر نمی‌توان متعرض حیثیت، جان، مال، مسکن، شغل و حریم خصوصی و حقوق اشخاص شد، مگر در مواردی خاص که آن هم قانون تجویز می کند.

بخشی محبی بیان کرد: هرچند اماکنی که بدون تجسس در معرض دید عموم قرار می‌گیرند، مانند قسمت‌های مشترک آپارتمان‌ها، سایر اماکن عمومی و نیز وسایل نقلیه با رعایت مشهود بودم جرم مشمول حریم خصوصی نیست لیکن باز هم باید حرمت اشخاص رعایت شود و البته با هنجار شکنان برخورد شود.

وی افزود: لازم به ذکر است این ضابطان تاکنون با همکاری‌هایی که داشته اند در بسیاری مواقع خصوصا در رابطه با جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی یا پدیده شوم مواد مخدر و روانگردان از وقوع جرائم پیشگیری کرده اند و گزارشات واصله از آنها کمک های شایانی به امنیت جامعه نموده است اما باید با توجه به رویکرد قانون جدید نهایت دقت خود را در احترام به آزادی های مشروع و حقوق شهروندی داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز