خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

گونه‌های گیاهی آذربایجان غربی در معرض نابودی قرار گرفته است / ممنوعیت خرید و فروش گیاهان مرتعی خوراکی در استان

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۵۴۳۰

آذربایجان‌غربی یکی از مهمترین رویش‌گاه‌های گیاهان مرتعی خوراکی در کشور بوده و از نظر تنوع گیاهی جز اولین استان‌های کشور به حساب می‌آید.

به گزارش ایلنا، آذربایجان غربی یکی از مهمترین رویش‌گاه‌های گیاهان خوراکی و جز اولین استان‌ها از لحاظ پوشش گیاهی خوراکی خودرو در کشور به شمار می‌رود. تغییرات اقلیمی، کاهش بارندگی‌های سالانه، برداشت‌های هدایت نشده، گسترده بودن عرصه و ناتوانی در هدایت مردم در برداشت از گیاهان کوهی از مهمترین مشکلاتی است که این گونه‌های گیاهی را تهدید می‌کند.

با آغاز فصل بهار و رویش گیاهان خوراکی کوهی مردم منطقه بویژه روستاییان این محصولات را چیده و در بازارهای محلی به فروش می‌رسانند.

گونه‌هایی مانند پیازکوهی، کنگر، مندی، گل آقا، ریزک، تره کوهی و ‌موسیر جز گیاهانی هستند که توسط روستاییان به صورت غیر اصولی جمع آوری می‌شود این نوع گیاهان به دلیل چیده شدن قبل از گل‌دهی در معرض انقراض قرار می‌گیرند.

ممنوعیت خرید و فروش گیاهان خوراکی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: طبق سیاست‌های حفاظت، احیا و بهره‌برداری سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، بهره‌برداری تجاری و برداشت پیاز گیاهان مرتعی ممنوع است.

سید نبی قائمی  در گفت و گو با ایلنا، با بیان اینکه، برداشت بی رویه گیاهان وحشی، این گونه‌ها را در معرض خطر انقراض قرار داده است گفت: در صورت مشاهده برداشت انبوه گیاهان دارویی و خوراکی خودرو به قصد فروش و عرضه در بازارهای مصرف با عوامل آن برخورد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۵ تا ۲۰ گونه گیاهی خوراکی شاخص در استان وجود دارد، اظهار کرد: کنگر، ریواس، شنگ، غازیاغی، انواع تره و پیاز کوهی، بولاغ اوتی، آویشن، از گونه‌های شاخص گیاهان خوراکی در استان هستند.

قائمی با بیان اینکه ناآگاهی در چگونگی برداشت، زوال تدریجی و تخریب مراتع را به دنبال دارد، یادآور شد: برخی از مصرف‌کنندگان و بهره‌برداران به دلیل کم اطلاعی اقدام به برداشت بی‌رویه و غیر اصولی این گیاهان می‌کنند که این موضوع آسیب‌های جدی به گونه‌های مختلف است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری آذربایجان غربی ادامه داد: با توجه به تغییرات آب و هوایی و کمبود بارش در سال‌جاری وضعیت مراتع به گونه‌ای است که باید در بهره‌برداری از این نعمت‌های الهی نهایت دقت صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه برداشت گیاهان بهاره باید با توجه به نحوه رویش و تکثیر آن در طبیعت انجام شود، اضافه کرد: لازم است مردم از روش‌های نوین برای برداشت بهره بگیرند و از برداشت بی‌رویه خودداری کنند تا به رویش‌گاه‌ها و ریشه یا بذر گیاهان آسیب وارد نشود.

قائمی گفت: هر گونه بهره برداری از محصولات مرتعی و جنگلی از جمله کنگر، ریواس، مندی، کوراد، لوشه، موسیر، اویشن، انواع قارچ‌های گوهی و مرتعی، گول آغا، شنگ، بولاغ اوتی، لاله واژگون، غازایاقی، انواع میوه و گل درختان اعم از بادام، زالزالک، گلابی وحشی، زرشک و سیب وحشی صرفا با اخذ مجوز از اداره کل منابع طبیعی استان با اولویت دارندگان پروانه چرای دام و بهره برداران عرفی مطابق با قوانین و مقررات موجود است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی تاکید کرد: در صورت مشاهده این تخلفات، برداشت، حمل و نقل و یا خرید و فروش غیرمجاز بدون اخذ مجوز لازم برابر مقررات محموله به عنوان کالای قاچاق تلقی شده و به نفع دولت توقیف می شود و متخلفین توسط یگان حفاظت شهرستان‌ها به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

انتهای پیام/
فرزادصدقی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز