خبرگزاری کار ایران

انتظارات ۸ ساله برای تأمین اعتبار بزرگترین کتابخانه استان مرکزی؛

بهره‌برداری از کتابخانه اراک؛ نیازمند تنها 9 میلیارد تومان اعتبار

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۳۹۵۴

کتابخانه مرکزی اراک بزرگترین کتابخانه عمومی در حال ساخت کشور است که در سال 1393 با حضور وزیر وقت آموزش و پرورش در میدان سرداران اراک کلنگ‌زنی شده و عملیات اجرایی این پروژه نیز از همان زمان آغاز شد. اما در سال 1395 به دلیل عدم تأمین پیش‌پرداخت و با تشدید تورم و مشکلات اقتصادی به تعطیلی کشیده شد. پس از 3 سال وقفه، اجرای عملیات احداث و ساخت این مجموعه عظیم در سال 1398 با انعقاد قرارداد جدید از سر گرفته شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این پروژه پس از 8 سال که از آغاز عملیات اجرایی آن می‌گذرد، همچنان تکمیل نشده و در حال حاضر 72 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بنابر اظهارات مسئولان استانی قرار است تا پایان سال 1402 به بهره‌برداری برسد. بیش از 8 سال است که پروژه ساخت کتابخانه مرکزی در شهر اراک کلید خورده اما همچنان در پیچ‌وخم احداث ساختمان، روزگار سپری می‌کند.

کتابخانه مرکزی استان مرکزی در زمینی به مساحت 6200 مترمربع با زیربنایی معادل 18 هزار و 500 متر مربع در 7 طبقه شامل 5 طبقه مثبت و 2 طبقه منفی در اراک ساخته می‌شود.

مخزن کتب مرجع، مخزن کتاب، چندین سالن مطالعه، بازارچه کتاب، بخش صحافی، کلاس‌های فرهنگی، آموزشی و هنری، سایت کامپیوتری، کانون نابینایان، آمفی‌تئاتر، واحدهای فرهنگی، تجاری و اداری رستوران، نمازخانه و ... از اجزای اصلی این کتابخانه خواهند بود.

اراک آخرین مرکز استان کشور است که دارای کتابخانه مرکزی می‌شود

سرپرست اداره‌ کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی با بیان اینکه اراک به عنوان مهد مفاخر و مشاهیر کشور آخرین مرکز استان در سطح کشور است که دارای کتابخانه مرکزی خواهد شد، گفت:این مجموعه به عنوان بزرگترین و عظیم‌ترین کتابخانه مرکزی در سطح مراکز استان‌ها شناخته شده و در ساخت آن از مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین ابزار فرهنگی و اجتماعی و به زیباترین شکل ممکن استفاده شده است.

علی گودرزی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، افزود: برای ساختمان و مجتمع کتابخانه مرکزی، 40 فعالیت فرهنگی و اجتماعی در نظر گرفته شده که بتواند تمامی مطالبات و نیازهای جامعه امروز را در سطوح و سنین مختلف پاسخگو باشد اما متأسفانه فرایند ساخت و احداث کتابخانه مرکزی استان مرکزی بسیار با تعلل و کُندی پیش می‌رود. چرا که بودجه‌های مورد نیاز این پروژه عظیم و بزرگ، به صورت قطره‌چکانی تزریق می شود.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی با تأکید بر اینکه مشکلاتی از قبیل نیروی انسانی و فضای فیزیکی یکی از عمده‌ترین مشکلات نهاد کتابخانه‌ها است و باعث می‌شود تا این جریان به کُندی پیش برود، اظهار داشت:  نکته بعدی فضاهای فیزیکی است که وجود دارد و تحت عنوان کتابخانه شناخته می‌شود. به هر حال اقدامات فرهنگی و فعالیت‌های اجتماعی، نیاز به فضای خاص خود دارد. بنابراین برنامه‌های متعدد از جمله کلاس‌های آموزشی، ورکشاپ‌ها، برنامه‌هایی که نسل امروز نیاز دارد و برنامه‌هایی که بنا است متناسب با فضاهای امروز فرهنگی، تدوین شود، نیاز به اماکن مختص به خود دارد. اما کتابخانه‌هایی که در گذشته ساخته شده‌اند و در دهه‌های پیشین برای آنها برنامه‌ریزی شده است، پاسخگوی نیاز امروز ما نیست. به این معنا که مخزنی ساخته شده‌اند و چندان برای کلاس‌ها و ورکشاپ‌ها برنامه‌ریزی نشده‌اند.

وی بیان داشت: در مباحث بعدی که باید به آن اشاره کرد، از یک سو یکی امروزه در کتابخانه‌ها نگاه‌ها به بخش کودک و نوجوان بسیار حساس‌تر شده و به شدت بر روی مسئله کودک و نوجوان تأکید می‌شود. همچنین از سوی دیکر نکته‌ای که وجود دارد این است که با پایین آمدن سن بازنشستگی، باید برای این افراد نیز برنامه‌ریزی داشت. به هر حال افرادی که نیاز داریم با آنها همراه شویم و آنها را با فعالیت‌های اجتماعی دعوت کنیم. بعضاً بسیاری از آنها با پیچیدگی‌هایی که امروز جامعه ما با آنها درگیر است، نیاز به دانستن تکنیک‌ها و مهارت‌های زندگی‌های امروزی دارند.

گودرزی‌زاده ابراز داشت: در یک بازه زمانی مشخص تلقی افکار عمومی از کتابخانه‌ها مکانی برای مطالعه و یا مرجعی برای به امانت گرفتن کتاب بوده است. حتی سالن‌هایی که در حال حاضر به عنوان سالن‌های مطالعه تعریف شده‌اند، در گذشته به این شکل جایگاهی نداشته‌اند. به هر حال امروزه با تحولات اجتماعی و با تغییراتی که در سطح نگاه‌های فرهنگی جامعه وجود دارد، قدر مسلم کتابخانه‌ها نیز مأموریت‌ها و مسئولیت‌های متفاوتی خواهند داشت.

وی اضافه کرد: کتابخانه‌ها امروز به عنوان پایگاه‌های اجتماعی و فرهنگی و به بیان دیگر به عنوان فرهنگسراهای اجتماعی این فرایند را پیش می‌برند. امروز دیگر تعریف از کتابخانه تنها به عنوان مخزن کتاب نیست، بلکه یک فرهنگسرای اجتماعی است. منتها برای اینکه این تفکر و ایده به هدف برسد و شکل اصلی خود را پیدا کند و یک راهبرد صحیحی را بتواند پیمایش کند، نیاز به یک سری از زیرساختها دارد.

مجتمع کتابخانه مرکزی 72 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان مرکزی نیز با بیان اینکه نخستین قرارداد کتابخانه مرکزی اراک در سال 1393 منعقد شد و روند اجرایی احداث آن نیز در همان سال آغاز شده است، گفت: بودجه ابتدایی قرارداد این مجموعه 23 میلیارد و 700 میلیون تومان بوده است که با کش و قوس‌هایی که در خصوص اعتبارات وجود داشت، اعتبارات به مرور زمان در اختیار این پروژه قرار گرفت.

اصغر حمزه‌لویی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، افزود: قرارداد ابتدایی که برای احداث کتابخانه مرکزی استان مرکزی منعقد شده بود، در مراحل ابتدایی نیمه‌تمام ماند و مجدداً در سال 1398 قرارداد جدیدی برای این مجموعه منعقد شد تا این پروژه تکمیل شود و به اتمام برسد. حجم مبلغ قراردادی که در سال 1398 منعقد شده 48 میلیارد تومان بوده است که بر اساس فرایندهای مختلف به مجموعه تزریق شده است.

وی ادامه داد: تاکنون در مجموع هر 2 قراردادی که برای احداث پروژه مجتمع کتابخانه مرکزی منعقد شده، 29 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است و با اقدامات انجام شده در حال حاضر این پروژه دارای 72 درصد پیشرفت فیزیکی است. باید در نظر داشت که برای اتمام مراحل ساخت و احداث این مجموعه و بهره‌برداری کامل از این پروژه 90 میلیارد ریال دیگر اعتبار نیاز است. الیته از محل سفر ریاست جمهوری نیز برای این پروژه بودجه پیش‌بینی شده است.

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان مرکزی اظهار داشت: مجتمع کتابخانه مرکزی استان مرکزی در زمینی به مساحت 6200 متر مربع با زیربنایی معادل 18 هزار و 500 متر مربع بنا در 7 طبقه شامل 5 طبقه مثبت و 2 طبقه منفی در اراک ساخته می‌شود که به عنوان بزرگترین و عظیم‌ترین کتابخانه مرکزی در سطح مراکز استان‌ها شناخته خواهد شد. با پیش‌بینی‌های انجام شده و به شرط آنکه اعتبارات مورد نیاز به موقع و در زمان مناسب تخصیص یابد، ساختمان مجتمع کتابخانه مرکزی تا پایان سال 1402 به بهره‌برداری خواهد رسید. البته تجهیز کتابخانه مرکزی نیز بر عهده نهاد کتابخانه‌های کشور خواهد بود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز