خبرگزاری کار ایران

بارگاه منور رضوی مزین به ۱۵۳ هزار گل بهاری شد/ فضا آرایی خاص با ١۶ المان نوری

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۲۴۰۱

صحن و سرای بارگاه منور رضوی با فضا آرایی ویژه از جمله نصب ۲۸ هزار متر ریسه رنگی و ۱۶ المان نوری، مهیای استقبال از نوروز ۱۴۰۲ شده است.

به گزارش ایلنا از مشهد، در آستانه آغاز سال جدید و هم زمان با شروع ماه مبارک رمضان، خادمان بخش روشنایی حرم مطهر رضوی دست به دست هم دادند تا بر زیبایی این آستان ملکوتی بیفزایند و جلوه نمایی بیشتری در نظر ارادتمندان حضرت رضا(ع) که برای شرکت در مراسم تحویل سال و دیگر برنامه‌های نوروزی به حرم مطهر مشرف می‌شوند، ایجاد کنند. 

در این راستا، چراغانی بارگاه ملکوتی رضوی در صحن‌ها و ورودی‌های مختلف با ۲۸ هزار متر ریسه جدید اجرا شده و شکوه و جلوه معنوی خاصی به بارگاه سراسر نور شمس الشموس(ع) بخشیده است.

همچنین ۱۶ المان نوری بزرگ از آثار تولیدی بخش روشنایی حرم مطهر شامل ۸ المان در صحن انقلاب اسلامی، ۴ المان در صحن آزادی و ۴ المان در صحن گوهرشاد نصب شده است. ۴ المان نوری کوچک نیز در صحن جمهوری اسلامی به چشم می‌خورد.

نصب دو لوستر در صحن گوهرشاد و نوسازی لوستر باب الهادی در صحن پیامبر اعظم(ص)، از دیگر اقدامات بخش روشنایی حرم مطهر رضوی به منظور زیباسازی این قطعه بهشتی در آستانه سال ۱۴۰۲ است. 

خادمان آستان قدس رضوی به منظور گرامیداشت تحویل سال نو در آخرین روزهای ماه شعبان نیز یک کتیبه بزرگ مزین به عبارت‌های «اللهم عجل لولیک الفرج» و «تو را به حضرت زهرا بیا ز غیبت کبری/  دگر بس است جدایی خدا کند که بیایی» بر بالای ایوان طلای صحن انقلاب اسلامی نصب کرده‌اند. صحن‌ها و ورودی‌ها و میانه صحن پیامبر اعظم(ص) و کتیبه‌های عمودی و آبی‌رنگ «عید مبارک» نیز بر دیوارهای صحن‌های مختلف به چشم می‌خورد. 

به مناسبت این ایام، درها و دیواره‌ها در داخل رواق‌ها از جمله آینه‌کاری‌ها و کاشی‌کاری‌ها نیز توسط این خادمان در مدت حدود یک ماه اخیر تنظیف شده است. 

در حال حاضر در مجموع بیش از ۸۰۰ خادمیار در شیفت‌های هشتگانه در بخش روشنایی حرم مطهر رضوی مشغول به خدمت هستند، چنان‌که روزانه ۹۰ خادمیار در این آستان مقدس حضور دارند.

گل‌آرایی بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) در آستانه نوروز ۱۴۰۲ و ماه مبارک رمضان با ۱۵۳ هزار شاخه و بوته گل اهدایی انجام شد.

خادمان بخش گل‌آرایی حرم مطهر رضوی به سنت هر ساله امسال نیز با چینش متفاوت انواع بوته گل‌های فصلی، شاخه‌ای، درختچه‌های تزیینی و گل‌های آپارتمانی در جای جای حرم ملائک پاسبان رضوی، زیبایی این حریم قدسی را در آستانه فصل بهار و نو شدن طبیعت دوچندان کردند.

این گل‌ها توسط ناذران و تولیدکنندگان گل و گیاه کشور از شهرهایی همچون اصفهان، تهران، محلات، پاکدشت و تنکابن به ویژه شهرداری پایتخت به مجموعه آستان قدس رضوی اهدا شده است. شهرداری مشهد نیز در این طرح مشارکت داشته تا فضای سبز حرم مطهر حضرت ثامن الحجج(ع) با گل‌های تازه و رنگارنگ بازپیرایی شود.

نزدیک به ۱۵ جایگاه بزرگ گل در محل برگزاری مراسم‌های حرم مطهر رضوی و بیش از ۱۰۰ جایگاه کوچک گل نیز در نقاط مختلف صحن و سرای حضرت دوست؛ از ورودی‌های باب الهادی، باب الرضا، شیخ طبرسی و شیخ طوسی و... تا پارکینگ‌ها و صحن‌های مرکزی و پیرامونی قرار گرفته است. سبدهای گل نیز در آبنماهای صحن‌های گوناگون همچون آزادی و جمهوری اسلامی چشم‌نوازی می‌کند.

از گل‌های کامیس، شمشاد طلایی، آگلونما، پتوس و...، برای فضاسازی صحن‌ها و رواق‌های حرم رضوی استفاده شده است. گل‌های آپارتمانی در مسیرهای تشرف زائران به روضه منوره در رواق امام خمینی(ره) نیز بازپیرایی شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز