خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

نگرانی کارگران از تعیین غیرواقعی هزینه معیشت در مذاکرات مزدی ۱۴۰۲ / نظر اعضای کارگری در تصمیم‌گیری نهایی تامین شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۰۰۵۱

دبیر اجرایی خانه کارگر استان همدان در مورد تعیین حقوق و دستمزد کارگران گفت: کارگران درخواستی که از نمایندگان دولت دارند این است که امسال برخلاف سال‌های قبل سبد معیشت را درست محاسبه کنند، به قانون احترام بگذارند و ماده ۴۱ قانون کار را به درستی و کامل اجرا کنند.

چنگیز اصلانی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا گفت: نشست شورایعالی کار با حضور نمایندگان دولت، کارگران و کارفرمایان، در محل وزارت کار برگزار می‌شود و انتظار کارگران این است که افزایش دستمزد منصفانه، قانونی و برابر نظر کارشناسان بی‌طرف باشد؛ دولت از نقش کارفرمایی خود فاصله بگیرد و اجازه بدهد که قانون حکمفرمایی کند.

وی با تاکید بر اینکه افزایش دستمزد مطابق با سبد معیشت حداقلی، حق مسلم کارگران است، گفت: کارگران همچنان چشم‌انتظار نتیجه جلسات کمیته دستمزد و نهایی شدن رقم سبد معیشت هستند اما شاهدند که نمایندگان کارفرمایان و دولت چطور فرار رو به جلو دارند و از واقعیات و مشکلات کارگران شانه خالی می‌کنند.

اصلانی اعلام کرد: روند تعیین سبد معیشت امسال بسیار طولانی شده و علت آن نیز رویکرد نادرست نمایندگان دولت و کارفرمایان به مساله است.

اصلانی ادامه داد: چیزی که مشخص شده این است که کمیته مزدِ شورایعالی کار نمی‌خواهد واقعیت سبد معیشت را بپذیرد که اگر سبد معیشت محاسبه نشده و دستمزد مطابق آن تعیین نشود، کارگران که جمعیتی بیش از ۶۰درصد جامعه را تشکیل می‌دهند، باید نظاره‌گر فرورفتن روزانه‌ی خود به زیر خط فقر باشند.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان همدان گفت: کارگران درخواستی که از نمایندگان دولت دارند این است که امسال برخلاف سال‌های قبل سبد معیشت را درست محاسبه کنند، به قانون احترام بگذارند و ماده ۴۱ قانون کار را به درستی و کامل اجرا کنند. هزینه‌ها و تورم روزانه افزایش می‌یابد اما درآمدها ریالی است.

اصلانی در ادامه گفت: وزیر کار گفته اگر تصمیم‌گیری براساس اجماع ممکن نباشد، براساس اکثریت آرا تصمیم می‌گیریم  که این اظهارات موجب نگرانی کارگران است. کارگران می‌گویند باید نظر و رای اعضای کارگری حتما جلب شود و نمایندگان دولت و کارفرمایان نباید بدون رسیدن به اجماع با کارگران، افزایش دستمزد ۱۴۰۲ را تعیین کنند.

وی در مورد مشکلات بازنشستگان نیز گفت: امیدواریم باقیمانده متناسب‌سازی در اسرع وقت اجرایی شود؛ انتظار بازنشستگان این است که نهایتاً در فروردین ماه احکام جدید بازنشستگان مشمول صادر شود؛ بازنشستگان ماه‌هاست در انتظار اجرای باقیمانده متناسب‌سازی هستند.

دبیر اجرایی خانه کارگر گفت: توجه به مشکلات معیشتی و درمانی و همچنین افزایش حقوق جدی‌ترین مطالبه بازنشستگان از دولت است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز