خبرگزاری کار ایران

در قالب طرح دانش بنیان گردشگری؛

فارس صاحب نخستین ژئوپارک ملی می شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۸۰۹۳

عضو هیأت علمی گروه زمین شناسی دانشگاه پیام‌نور از فراهم شدن زمینه راه‌اندازی نخستین «ژئوپارک ملّی» برای فارس با نام «ژئوپارک ارژن- چوگان- پریشان» در قالب طرح دانش بنیان گردشگری خبر داد.

به گزارش ایلنا، رضا صادقی در جلسه هماهنگی معاونت امور زائرین و گردشگری استانداری فارس با ارزیاب بین‌المللی و عضو اصلی شورای عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو بیان کرد: این جلسه با رویکرد عملیاتی کردن طرح پژوهشی ارتباط با صنعت و جامعه با عنوان «معرفی پتانسیل‌های زمینگَردشگَری در زمینگَردشگاه پیشنهادی اَرژَن تا پریشان» برگزار شده است.

وی گفت: در این پروژه که ۱۱ ماه زمان به خود اختصاص داد، دانشگاه پیام نور فارس به عنوان مجری و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس به عنوان کارفرما بوده‌اند.

صادقی گفت: با اجرای اینگونه طرح‌های دانش بنیان در صنعت گردشگری، شاخه طبیعت گَردی و زیرشاخه "زمین گَردشگری یا ژئوتوریسم" نه تنها زمینه راه‌اندازی نخستین «ژئوپارک ملّی» برای فارس با نام «ژئوپارک ارژن-چوگان-پریشان» فراهم می‌شود، بلکه موجب ایجاد کارآفرینی نوین در صنعت سبز و پاک گردشگری شده و با افزایش ورود گردشگران داخلی و به ویژه خارجی، اَرزآوری به استان تقویت خواهد شد.

وی ادامه داد: استان‌های هرمزگان، آذربایجان شرقی و خراسان جنوبی توانسته‌اند با همگرایی هدفمند بین سازمانی بسیار زودتر از ما، ژئوپارک‌های خود را با نام‌های قشم، اَرَس و طبس به ثبت ملی و حتی جهانی برسانند، اما استان فارس با تمام پتانسیل‌های ارزشمند گردشگری خود در شاخه‌های گوناگون طبیعی، تاریخی، فرهنگی، مذهبی و .. هنوز نتوانسته است در این زمینه نقش آفرینی عملیاتی داشته باشد.

عضو اصلی شورای تصویب و تاییدکننده ژئوپارک‌های جهانی یونسکو و صاحبنظر در دانش ژئوتوریسم ایران نیز اظهار کرد: استان پهناور و پر جاذبه فارس توانایی داشتن بیش از دو ژئوپارک شهری و استانی را دارا است و این امتیازی است که شاید دو استان کشور از آن بهره‌مند باشند.

امری کاظمی با اشاره به طرح ارزشمند انجام شده توسط دانشگاه پیام نور فارس تاکید کرد: اگر سازمان‌های مربوطه در استان هم افزایی لازم را فراهم و تا حصول نتیجه هماهنگی خود را حفظ کنند، از هیچ کوشش و حمایتی در این باره دریغ نخواهد شد.

در ادامه محمد فرخ‌زاده، معاون استانداری فارس نیز نوید را داد که به زودی با تشکیل کارگروه علمی-عملیاتی از نهاد‌های مرتبط با اجرای این طرح از جمله دانشگاه پیام نور و همچنین تنظیم شیوه نامه‌ای برای راه‌اندازی ژئوپارک‌های فارس، همکاری و نظارت لازم را در راستای بکارگیری و ایجاد هماهنگی‌های بین سازمانی و تأمین بودجه انجام داده تا استان فارس نیز دارای این نشان تجاری جهانی در حوزه گردشگری شود.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز